RE/MAX zet in op kwaliteit

Begin dit jaar kwam de RE/MAX franchise in Nederland in andere handen (zie blog over nieuwe eigenaar RE/MAX). Geen makkelijke start om als nieuwe eigenaar een in-elkaar-gevallen kaartenhuis weer op te moeten bouwen.

Imago

Binnen de makelaardij professionals in Nederland had RE/MAX geen al te beste naam. Terecht zeg ik heel eerlijk, want er waren naast de zeer goede en gedreven makelaars en kantoor eigenaren teveel personen die er een potje van maakten.

Zo waren er franchisenemers die dachten dat alles wel vanzelf ging, met de ballon aan de gevel. Er waren personen die zich makelaar noemden, gewoon omdat het kon. Die verpesten het voor hen die wèl het vak verstonden en die goed werk verrichten.
Beetje sneu, want daardoor is de naam RE/MAX beladen geworden.

Kwaliteit

Nu RE/MAX bijna weer van begin af aan in Nederland moet opbouwen (er zijn nu 17 kantoren van wat er ooit 89 waren) is het duidelijk dat het image ‘kleeft’.
Martijn Groot, eigenaar van de RE/MAX franchise in Nederland weet dat maar al te goed.

Zo is hij dit jaar druk bezig geweest met het aanpassen van de franchise, waarbij kwaliteit belangrijker is dan groei. Eigenlijk het tegengestelde van de eerste 10 jaren RE/MAX in Nederland, waarbij het enkel om groei ging.

Om het simpel te houden geef ik je een opsomming van aanpassingen en/of wijzigingen die duidelijk aangeven dat er een kwaliteitsslag gemaakt wordt door Martijn en zijn team.

  • Iedere RE/MAX kantoor dient minimaal één gecertificeerde RMT-er te hebben
  • Elk kantoor moet aangesloten zijn bij een branchevereniging
  • Het verkrijgen van accreditatie voor de RE/MAX trainingen (PE-punten)
  • Certificering voor het EN15733 keurmerk
  • Vakinhoudelijke ondersteuning, trainingen en seminars

Dit zijn de nadrukkelijkste wijzigingen. Er is veel meer, alleen zou het dan op een verkooppraatje gaan lijken. Dan kan je beter contact opnemen met Martijn Groot.

Een goede richting zo lijkt me – alhoewel het nog wel even zal duren voordat de makelaardij  het huidige imago van RE/MAX gaat bijstellen. Voor klanten is dat echter niet aan de orde!
Ondanks de krimp in aantal kantoren en makelaars is er dit jaar, nu al, een hogere omzet behaald dan vorig jaar. Bedenk als makelaar dus wel even dat de klant anders naar de formule kijkt dan jij nu doet!

Advies

Begin dit jaar schreef ik dat RE/MAX iets aan de kwaliteit moet doen wil het ook in Nederland (weer) een succes gaan worden. Die stap is duidelijk genomen. De andere suggestie was om de formule om te bouwen van soft- naar hard franchising. Ik ben benieuwd of dat ook gaat gebeuren.

Disclaimer – van 2000 t/m 2009 was de auteur werkzaam als ICT Manager bij RE/MAX (Nederland & Europa)

The following two tabs change content below.
Grondlegger van de De Scherpe Pen waar hij samen met andere bloggers kritisch over de makelaardij schrijft. Oprichter van de vergelijkingssite voor makelaars WieisdeBesteMakelaar.nl waarmee hij zowel consumenten als makelaars ondersteunt.

Laatste berichten van Han Tuttel (toon alles)

2 Reacties

  1. Neem een voorbeeld aan RE/MAX Totaal uit Rotterdam. Topkantoor.

    reageren
  2. De vraag blijft wat deze formule nu echt onderscheidend maakt ten opzichte van de gevestigd orde.

    reageren

Geef een reactie

Google+