Selecteer een pagina

Er staan nogal wat huizen te koop. Er worden nog altijd huizen verkocht. Waar zit hem dan het verschil in, dat het ene huis wel en het andere huis niet verkocht wordt?

Hier kijken we niet naar de kopers, de financiering en de locatie, maar naar de ‘wanna have factor’ van het huis. Hoe kan het dat vrijwel identieke huizen, misschien wel in dezelfde straat of complex, niet dezelfde aandacht krijgen.

De belangrijkste redenen zijn:

  • Prijs
    Vanzelfsprekend lijkt me. Zeker als je weet dat het zeer moeilijk is voor kopers om een hypotheeknemer te vinden en dan ook nog eens de gestage verlaging van de hypotheekrenteaftrek, zoals het er naar uit ziet.
  • Presentatie
    Denk hierbij aan de kwaliteit en hoeveelheid van de foto’s, de extra informatie (video, plattegrond), de styling (overstyled, goed of een rotzooitje) en de tekst.
    Vergeet ook niet dat kopers heel slecht door de huidige situatie heen kunnen kijken en eerder de inrichting zien dan het huis.
  • Staat van het huis
    Wat moet er nog gedaan worden aan het huis, volgens de kopers, om het aantrekkelijk te maken om er in te wonen. Omdat verbouwingen niet meer mee-gefinancierd kunnen worden dient de koper zelf geld te hebben voor die nieuwe keuken, badkamer of andere verbouwing.

Dat eerste twee punten heb je als makelaar, als het goed is, onder de knie. Want we weten allemaal dat slechte foto’s voor minder kijkers zorgt. Dat een huis wat niet gezien wordt op funda, jaap of huislijn sowieso geen bezoekers krijgt. Een foute vraagprijs misschien wel tot onderhandelingen leidt, maar zelden tot een geslaagde transactie.

Dat laatste punt, de staat van het huis, hebben makelaars ook invloed op! Alleen wordt het wel eens vergeten. Een huis dat van top-tot-teen verzorgd is, lekker fris, goede/nette keuken en badkamer verkoopt sneller. Als het goed is ook voor een hoger bedrag dan concurrerende woningen in de buurt, die net niet ‘je-van-het’ zijn.

Dit is van toepassing op ‘gewone huizen’ die in de verkoop komen, maar misschien nog wel meer op huizen van woningcorporaties die de verkoop in gaan. Beetje denigrerend, maar vaak zijn die huizen wat uitgeleefd, wat minder actueel. Immers, waarom een huurhuis in je portefeuille vernieuwen en verbeteren als die toch verkocht gaat worden…

Alleen, wil je het huis op de markt dumpen en maar zien of het verkoopt, desnoods voor een habbekrats omdat het anders niet verkocht wordt (zie de redenen hierboven) – of ga je een stukje kwaliteit aanbieden aan de kopers? Ga je als verkoper er moeite voor doen om het de koper te behagen dit huis te kopen? Ga je investeren door middel van renovatie om er een hoger rendement uit te halen?

Kan je eigenlijk wel een hoger rendement behalen door te investeren in renovatie van het pand? Dat is een vraag waar ik nu nog geen antwoord op heb.
Maar na 8 november, als het goed is, wel. Want op 8 november organiseert Home Attent een workshop/seminar getiteld: Verkoop  Innovatie door Renovatie.
Bekijk de uitnodiging.

Als dagvoorzitter mag ik alles begeleiden en in goede banen leiden. Tegelijkertijd verwacht ik van de aanwezigen een antwoord te krijgen op de vraag hierboven. Loont het om eerst te renoveren en dan te verkopen. Zo ja, hoe doe je dat dan? Hoe krijg je de verkoper zover om hier in mee te gaan, waarbij dat om een particulier of woningcorporatie kan gaan.

Ben jij actief met het in de verkoop zetten van huizen die eigenlijk eerst gerenoveerd zouden moeten worden, of op jouw advies gerenoveerd worden voor verkoop? Ben jij actief bij een woningcorporatie en zou je ook antwoord op bovenstaande vraag willen hebben? Meld je aan en kom ook naar Assen op 8 november!

The following two tabs change content below.
Grondlegger van de De Scherpe Pen waar hij samen met andere bloggers kritisch over de makelaardij schrijft. Oprichter van de vergelijkingssite voor makelaars WieisdeBesteMakelaar.nl waarmee hij zowel consumenten als makelaars ondersteunt.
Google+