Het open huizen akkoord

Dit gastblog is geschreven door Ronald Barends – directeur van Huislijn.nl

Juist in tijden van crisis moet je de kansen aangrijpen. Makkelijk gezegd want die kansen moeten er natuurlijk wel zijn. Twee keer per jaar openen 1.000den huizen de deuren om mensen een kijkje te laten nemen. Oftewel het Open Huizen circus. Ik hoor makelaars al zuchten, daar gaan we weer, “veel kijkers, weinig kopers”. Maar is dit niet het moment om de eerste voorzichtige contacten te leggen? De meeste mensen komen echt niet langs omdat ze zo nieuwsgierig zijn naar de inrichting van het huis maar hebben – misschien latent – interesse om te gaan verhuizen. En ik geef eerlijk toe een huis in het echt bekijken geeft toch een andere indruk dan vanuit de luie stoel achter je laptop.

Keuzes

Daarbij is het juist voor veel mensen een aanleiding om eens een aantal woningen te kunnen vergelijken. Wellicht een open deur, maar zorg dat deze mensen het liefst nog dezelfde dag langskomen bij u op kantoor. Praat met ze, informeer ze over alle veranderingen rondom het kopen van een huis, help ze om hun behoefte in kaart te brengen en ga dan voor ze aan de slag. Ik ben er van overtuigd dat een actieve houding een positieve invloed heeft op het verdere proces. Goed klantcontact is waardevol, nut dat zo goed mogelijk uit.

Promotie

Voor de NVM is niets is te gek om met zoveel mogelijk verenigingsgeld Nederlanders te laten weten dat er een Open Huizen dag is. En dat doen zij niet voor niets, ook zij zien veel potentieel in die eerste klantcontacten. Maar… consumenten worden doorgestuurd naar Funda en daar gaat het vervolgens mis voor alle makelaars die niet bij NVM zijn aangesloten. Want deze woningen worden niet getoond als Open Huis. Balen, en weg is die kans…

Alternatief

Niet getreurd want er dient zich een nieuwe kans aan. Acht huizensites met een bereik van 4 miljoen bezoekers per maand hebben een akkoord bereikt. Huislijn.nl, Jaap, Huizenzoeker, Zoekallehuizen, Koopwoningen, Miljoenhuizen, Woonplein Limburg en Speurders staan open om ook uw woning als Open Huis te presenteren. Via www.Huislijn.nl/open geeft de makelaar aan welke woningen een Open Huis hebben en vervolgens wordt deze automatisch op alle 8 de huizensites getoond. Daarbij ontvangt de makelaar van iedere woning een Open Huizen V-bord zodat huizenzoekers ook de woning in de straat niet kan missen. In tijden van crisis moet er worden samengewerkt! 8 concurrenten zijn over hun eigen schaduw heen gestapt om makelaars een kans te geven op een succesvolle Open Huis dag. Ondersteun dit initiatief zodat heel Nederland alle Open Huizen kunnen vinden.
Meer informatie over dit initiatief kunt u lezen op: HetOpenHuizenAkkoord

The following two tabs change content below.

Gastblogger

Artikelen in deze groep zijn geschreven door verschillende mensen die eenmalig of af en toe een bijdrage leveren aan De Scherpe Pen. Ook jij kan een gastblog insturen! Maak daarvoor gebruik van het contactformulier of stuur een email naar info (at) descherpepen puntje nl.

6 Reacties

  1. Het zal vrij weinig uitmaken om met 8 sites samen te werken voor het marketen van de open huizen route, wanneer er geen marketingcampagne wordt gevoerd om mensen erop te wijzen dat funda’s open huizen aanbod incompleet is.

    Met alle respect voor deze 8 woningsites, maar funda haalt deze bezoekersaantallen binnen een paar dagen.

    Het probleem hier is wederom dat de ‘andere’ woningsites teveel kijken naar wat funda doet in plaats van een fundament te leggen om vanuit eigen kracht te kunnen werken.

    Jaap.nl en huizenzoeker hebben door spidermethodes slechte kwaliteit data. Aangezien zij de spidering gratis doen, maar een makelaar moet betalen voor aanleveren van kwalitatief hoogwaardigere data middels een xmlkoppeling, zullen zij de slag hierom verliezen. En natuurlijk om de overdaad aan advertenties.

    Zoekallehuizen (en hun 2e concept alletekoopstaandehuizen) zijn teveel in de marge gedrongen.

    Miljoenhuizen kunnen wij als kantoorautomatiseerder technisch leveren, maar de onprofessionele manier waarop met makelaars wordt omgegaan heeft ons doen besluiten ze niet eens op onze site te vermelden. Wanneer een makelaar aanbod wil plaatsen krijgt deze gewoon geen reactie.

    En Huislijn, beste Ronald, heeft mijns inziens Jaap reeds ingehaald (waarvoor gefeliciteerd) maar is incompleet en ik zie daar geen verandering in komen, gezien het feit dat het overgrote deel van onze 150 makelaars niet op Huislijn plaatst, vaak omdat gewoon niet gereageerd wordt op verzoeken van makelaars om het aanbod te plaatsen. Feitelijk gaan jullie hiermee een stap verder dan wat funda verweten wordt, aangezien de makelaars nog wel op funda mogen plaatsen, alleen zonder open huis vermelding.

    Ik denk dat een dergelijk open huizen initiatief alleen zin heeft wanneer je woningzoekers kan laten zien dat je niet alleen alle open huizen hebt, maar ook al het aanbod, en daarnaast een internetsite hebt die kwalitatief gelijkwaardig is aan funda. Op beide punten falen al deze sites.

    reageren
  2. Ik ben het eens met de reacties hierboven. Funda heeft een veel te grote machtspositie (die ten nadele is van zowel de makelaardij als de consument), maar deze ‘blog’ heeft veel weg van een reclame artikel…

    reageren
  3. Kijk eens op Funda.

    Men gaat momenteel zelfs zo ver dat de niet NVM makelaars een lichtere (minder opvallende ) kleur voor de Open Huis vermelding krijgen.

    Men moet wel heel erg bang zijn voor hun positie als je dit soort krampachtige stuiptrekkingen moet gebruiken om het verschil te maken.

    Snapt men dan nog steeds niet dat het ook in het belang van de NVM is dat ALLE huizen staan aangemeld op Funda.

    Groet,

    Rob Mutters

    reageren
  4. Herlees het artikel eens Guido. Het biedt juist informatie voor makelaars die niet zijn aangesloten bij de NVM om ook deel te kunnen nemen aan Open Huisroutes.

    reageren
  5. Swap.nl de site voor het ruilen van koopwoningen is natuurlijk ook een kans…!!!

    reageren
  6. Wat begint als een interessant artikel over de deelname aan een Open Huis en hoe de makelaars hierop in kunnen springen, gaat over in een reclameartikel over een samenwerkingsverband tussen een aantal sites.

    reageren

Geef een reactie

Google+