Generatie Z

In de barre tijden op de woningmarkt zoek je als makelaar steeds naar manieren om efficiënter te werken. Meegaan in de tijd is natuurlijk van belang maar ook het kostenaspect speelt een rol.

Tijden van oude media zijn allang voorbij: geen huis-aan-huiskrantjes meer, geen dure advertenties in de vrijdagkrant. De woningzoeker van tegenwoordig maakt gebruik van de nieuwe media: internet, twitter, facebook.

Gisteravond had ik een bijeenkomst bij de Rabobank over E-commerce. Daar zag je dat in de toekomst bij het bushokje de boodschappen in de supermarkt kan bestellen. Een poster met de artikelen en een QR-code maakt dit allemaal mogelijk. Kom je ’s avonds thuis staan je boodschappen er ook al. Direct na het bestellen heb je dan ook al betaald.

Dat geldt niet alleen voor de boodschappen maar ook voor wasmachines & tv’s.

Borrelend van ideeën kom ik dan thuis en vraag me af wat ik als makelaar er mee kan. QR-codes op Te Koop borden kennen we al. Maar zou je dan persoonlijke filmpjes, waarin jezelf als makelaar de woning laat zien, kunnen tonen ?

Of zou men tijdens een bezichtiging ter plaatse de maandlasten kunnen berekenen en eventueel de bieding kunnen verhogen?

En we doen al zoveel:
Op diverse sites vind je ons woningaanbod. Men kan online een bezichtiging aanvragen of een brochure downloaden. De opdrachtgever kan in zijn eigen online dossier zien hoe de bezichtiging is gegaan, dat er een brochure is aangevraagd, hoe vaak de woning is bekeken op internet en zelfs de onderhandelingen kan men volgen.

Veel van onze bezigheden of aanbod zie je dus op Facebook en twitter. Je ziet aan de reacties dat men het leuk vindt, dat het gevolgd wordt. Acties worden op deze wijze eenvoudig onder de aandacht gebracht.

De volgende stap is uiteraard dat een klant die een bepaald type woningen steeds bekijkt op onze site in het vervolg automatisch bericht krijgt als we een dergelijk object in de verkoop krijgen, als de prijs gewijzigd wordt et cetera.

Op dit moment zijn we met aantal makelaars actief bezig met het koppelen van woningen (treintjes). Dit kan men online doen zodat en de makelaars en de verkopers (en dus kopers) zien welke treintjes er zouden kunnen ontstaan.

Iedereen lijkt enthousiast. Als je actief met deze zaken bezig bent dan moet de markt daar toch positief op reageren.

Zit ik vorige week enthousiast te vertellen wat wij voor een verkoper allemaal doen en op welke wijze we internet inzetten. Wat de voordelen zijn en op welke wijze men zelf alles kan volgen in het online dossier.  Na mijn betoog en uitleg zei de verkoper (ouder iemand):

“Goed verhaal makelaar maar we hebben geen internet; we hebben zelfs geen computer!”

The following two tabs change content below.

Laatste berichten van Jan Weide (toon alles)

4 Reacties

  1. De makelaar oude stijl is inderdaad reeds verleden tijd. Persoonlijk denk ik dat het vak van makelaar in de toekomst veel meer zal bestaan uit juridische- en marketingadviseur en deze veel vaker deeldiensten zal gaan verkopen dan complete pakketten.
    De generatie die is opgegroeid met internet begint nu langzaamaan naar de 30 te lopen en zal zich steeds meer gaan roeren op de woningmarkt. Van heel veel diensten zullen zij zeggen: dat kan ik eenvoudig zelf. Waarom zou ik daarvoor betalen.

    Voor taxaties, afhandeling bij de notaris, en voor bepaalde vormen van marketing zal de makelaar gewoon zijn diensten kunnen aanbieden, maar de tijden van 2% courtage komen denk ik niet meer terug. De opkomst van internetmakelaars gaat mijns inziens zelfs tot gevolg hebben dat in een jaar of 5 het niet langer financieel verantwoord zal zijn om als makelaar een statig kantoor op een A locatie te hebben, tenzij men zich richt op het duurdere segment aan woningen.

    reageren
  2. Tja, geinig was misschien niet zo’n gelukkige woordkeuze.

    Door de technologische ontwikkelingen wordt alles steeds makkelijker. Op korte termijn is dat goed voor de slimme makelaar die daarop inspeelt en kosten bespaart. Bijvoorbeeld de drukker die overbodig is geworden door de kleurenprinter, en voor het plaatsen van foto’s op internet kan je tegenwoordig toe met het cameraatje van de iPhone. De keerzijde is natuurlijk dat inmiddels iedere klant zelf ook een iPhone en kleurenprinter heeft.

    Ironisch is dat juist makelaar 2.0 volgens mij de meeste moeite heeft met het uitleggen van zijn toegevoegde waarde. Immers, iPhones en social media zijn niet voor de makelaar uitgevonden maar voor de klant zelf. Waarom dan daar nog iemand tussenzetten?

    reageren
  3. ja geinig. ???

    reageren
  4. Het geinige is dat door al die ontwikkelingen met internet enzo de tijd is gekomen dat de makelaar zelf overbodig is geworden.

    reageren

Geef een reactie

Google+