spagaat voor fundaHet nieuws van gisteren, afkomstig van de NMa, gonst nog flink in het rond. De woningmarktscan van de NMa windt er geen doekjes om, funda heeft een te hoge aaibaarheidsfactor en zou eigenlijk elke makelaar gelijkwaardig moeten behandelen.

Vanzelfsprekend staan de NVM-makelaars op hoge poten te roepen dat dat niet eerlijk is, het is immers hun site, met hun geld gebouwd en gepromoot.

Je kan eigenlijk zeggen dat de NVM met funda aan het succes ten onder gaat.

De VBO was er snel bij met hun bericht om te zeggen dat ze achter de conclusie van de NMa staan. Dat zal niemand verbazen. Alleen vind ik het dan toch nog altijd vreemd dat ze wel een samenwerking met funda zijn aangegaan, waar ook nog eens serieus voor betaald wordt.

Ook Ed van de Bijl liet op zijn VastgoedPRO blog alvast weten wat ze er van denken, met name het ‘rotzooitje’ op funda die ontstaat door onderscheid te maken in de herkomst van het aanbod (wel/niet NVM).

Kiezen of delen

Laten we eens, voor het gemak, zeggen dat de NMa funda gaat opdragen om te kiezen. Kiezen tussen de NVM of de consument. Hoe zou het er dan uit gaan zien, wat zijn de mogelijkheden?

NVM

Wanneer funda kiest voor de NVM, dan worden alle huizen van niet-NVM makelaars niet meer opgenomen op de site. NVM blij, want die grote nummer één website met huizen in Nederland is een NVM paradepaardje.

Maar hoe lang zou dat goed gaan? Wat gaat de consument doen? Die zal al snel uitwijken naar andere huizensites met meer, een completer aanbod. Prima, dat is wat de NMa dan ook wil, zodat er meer concurrentie ontstaat tussen de verschillende huizensites.

De grote verliezer is hier de consument, de huizenkoper en -verkoper. Want die vinden funda toch eigenlijk best wel een te gekke site om te gebruiken. Alleen zullen ze er niet al het aanbod aantreffen. Een dikke domper derhalve.

Consument

De andere optie voor funda is om te kiezen voor de consument. Dat is per slot van rekening de (echte) klant van de site, voor hen is de site gemaakt. Funda laat alle huizen toe op de site en elke makelaar krijgt dezelfde mogelijkheden en opties. Betaalde en onbetaalde opties. Zo zal bij het zoeken op datum de volgorde exact op datum zijn, en niet gescheiden op NVM versus niet-NVM en daarbinnen op datum. Om maar een voorbeeld te noemen.

Dat er betaald moet worden voor een tophuis of het toevoegen van video mag natuurlijk nog altijd. Alleen zal de makelaar ongeacht zijn branchevereniging hetzelfde betalen. Heerlijk eerlijk.

Een echte verliezer is er in dit scenario niet. Echt niet!

De winnaar

De grote winnaar is de consument. Die kan nu nog beter kiezen uit een totaalaanbod. Op een goede site die ze toch al kennen. Hiermee laat de makelaardij zien dat de klant belangrijker is dan het eigenbelang. De klant krijgt het vertrouwen van de branche.

Het mooie effect wat daarop zal volgen is dat de consument de makelaardij weer wat meer gaat vertrouwen. En wat is nou net de grootste bottleneck in de woningmarkt op het moment? Juist, vertrouwen. Dat moet weer opgebouwd worden en dat gaat niet vanzelf. Het gebeurt ook niet van buitenaf, afwachten op de overheid of de banken is zinloos. Het dient vanuit de markt zelf te ontstaan.

Nog een voordeel wanneer funda voor de consument kiest. De eerder door de NVM weggestemde samenwerking met NIKI kan alsnog doorgang vinden, zodat ook het nieuwbouwaanbod compleet op funda te vinden is.

De grote verliezer? Waarschijnlijk de andere huizensites zoals jaap.nl en huislijn.nl. De populariteit van funda zal zeker stijgen als het aanbod open en eerlijk te zien is.

Tenzij… de makelaar weer ondernemer wordt. Want wat ga je betalen, per huis, om een goede presentatie op funda neer te zetten? Met 20 foto’s, video, floorplan, en tophuis? Ronald Barends van Huislijn zegt dan ook: “Als iedere makelaar op funda gelijk staat zal de echte ondernemer weer gaan zoeken naar de beste opties“.  Funda verdient namelijk aan de makelaars, daar waar de andere websites het eerder van de advertentie inkomsten moeten hebben. Ik voorzie daar dan ook nog wel een leuke concurrentiestrijd.

VBO & VastgoedPRO

Wat zouden deze twee verenigingen kunnen doen? Die hebben een overeenkomst met funda om hun aanbod getoond te krijgen, ook al spelen ze tweede viool. Wat zou er gebeuren als die twee partijen nu in ene een lange neus naar funda trekken en op basis van de uitkomst van de NMa het aanbod weghalen bij funda? Breng dat groot in het nieuws en kijk wat de consument gaat doen…

Want elke huizenzoeker kijkt op meerdere huizensites. Het is een illusie dat een koper alleen op funda kijkt. Funda scoort hoge kijkcijfers. Dat is exact wat ik ook bedoel, kijkcijfers. Zo van kijken-kijken-niet-kopen. Fundajunkies.

De woningmarktscan van de NMa zal zeker nog wel een staartje krijgen. Durf jij te voorspellen waar het naar toe zal gaan? Laat het weten in een reactie!

The following two tabs change content below.
Grondlegger van de De Scherpe Pen waar hij samen met andere bloggers kritisch over de makelaardij schrijft. Oprichter van de vergelijkingssite voor makelaars WieisdeBesteMakelaar.nl waarmee hij zowel consumenten als makelaars ondersteunt.
Google+