Selecteer een pagina

email marketingSociale Media is hot, nieuw en hip. E-mail is oubollig, oud en achterhaald. Universiteiten in Amerika stoppen al met het uitdelen van e-mailadressen aan hun studenten. Dan zal het gebruik van marketing via e-mail ook wel nutteloos zijn. Tenminste, zo wordt er vaak gedacht.

Alleen klopt dat niet. Vraag een makelaar in Amerika wat de beste marketingtool voor hem/haar is. Als antwoord krijg je dan, zonder blikken of blozen: e-mail marketing. Natuurlijk gebruiken ze ook andere middelen en sociale media wordt daarbij flink ingezet. Het belangrijkste is de en-en, niet of. Juist de combinatie en inzet van de verschillende kanalen draagt bij aan het top-of-mind zijn.

Vraag aan de gewone persoon op straat wanneer ze voor het laatst iets van hun makelaar hebben gehoord. Het antwoord kan jij ook raden: bij de transactie. Logisch dat je na een paar jaar niet meer top-of-mind bent.

Waarom top-of-mind

Niet om diezelfde persoon direct weer van dienst te kunnen zijn. Te kort door de bocht, zo werkt het niet meer. Nee, het gaat om het effect van mond-tot-mond reclame. Als ik je vraag om een doe-het-zelf-zaak te noemen, welke winkel noem je dan als eerste? Dat is top-of-mind en het maakt niet uit of je daar recentelijk iets hebt gekocht of niet.

Wat nou als de buren van je klant van 3 jaar geleden vragen “Weet jij nog een goede makelaar?“. Wat gaat jouw klant van vroeger zeggen? Zijn ze na 3 jaar stilte van jouw zijde nog steeds onder de indruk van jou? Je mag blij zijn als ze jouw naam nog weten!

E-mail marketing

Hier komt de e-mail marketing om de hoek kijken. Wat nou als jij er vanaf het eerste contact voor hebt gezorgd dat je hen goed hebt geïnformeerd, niet alleen met huizen, maar ook met informatie over de woonomgeving, de buurt, wijk of plaats? Per maandelijkse nieuwsbrief bijvoorbeeld.

Weet dan ook dat je dat (nauwelijks) zelf hoeft te doen en dat er dusdanig weinig afmeldingen op nieuwsbrieven zijn dat ook 3 jaar later je contact van toen (het hoeft niet eens een klant geweest te zijn) je naam maandelijks ziet.
Welke impact zou dat hebben op het top-of-mind zijn bij die mensen…?

Jouw nieuwsbrief

Als jij nog geen gebruik maakt van een nieuwsbrief, als je jouw relaties nog niet informeert over ‘wonen’, dan mis je business, je mist impact en je wordt snel vergeten.

Gelukkig is het niet nodig om alles zelf te doen, om het wiel opnieuw uit te vinden. Dat kan vele malen makkelijker. Maak gebruik van MakelMail. Nu ga je uiteraard vragen waarom. Hierboven staat het antwoord al, het draagt er aan bij dat je top-of-mind bent! Dat jouw relaties aan jou denken bij het woord ‘makelaar’. Dankzij de mond-tot-mond reclame die dat als gevolg heeft wordt jouw naam (nog) bekender en levert het indirect business op.

Reclame

Duim omhoog voor MakelMailWordt er hier nou reclame gemaakt voor een leverancier van, in dit geval, nieuwsbrieven? Ja en nee. Als je ergens in gelooft, als je ergens achter staat dan is het de normaalste zaak van de wereld om dat te delen met mensen om je heen. Precies daarom deel ik dit met jou. Ik geloof in de nieuwsbrieven van MakelMail en ik ben er van overtuigd dat het goed voor je is om ze in te zetten in je communicatiestrategie.
Precies wat jij graag wilt dat je klanten met jou doen, je aanbevelen bij anderen. Vandaar deze aanbeveling om gebruik te gaan maken van de nieuwsbrieven van MakelMail.

Waarom dan?

Er zijn een aantal bijzondere punten die zij je kunnen bieden. Misschien is gemak wel de belangrijkste. Zij verzorgen de nieuwsbrief voor je. Elke maand staat die kant-en-klaar voor jou. Alleen verstuur hem dan niet direct. Vul het aan met minstens 1 artikel van jezelf wat gaat over lokale gebeurtenissen of activiteiten, bij voorkeur met betrekking op wonen.

Daarnaast raad ik aan om ook het onderwerp van de nieuwsbrief te wijzigen. Maak het lokaal, roep een vraag op of speel in op een stukje (gerelateerde) actualiteit.
Dat maakt het interessanter voor jouw relaties, een reden te meer om het te lezen en dus elke keer je naam weer even te zien…

Verder:

  • je kan zien hoe vaak een specifieke lezer, met naam en contactgegevens, een bepaalde woning heeft aangeklikt via de nieuwsbrief. Als er bovenmatige interesse is voor dat pand dan valt het op.
    (Ga niet meteen contact opnemen en zeggen dat jij weet hoe vaak hij dat huis bekeken heeft – consumenten houden niet van Big Brother als makelaar).
  • naarmate de ontvanger langer de nieuwsbrief krijgt wordt er op basis van het klikgedrag een zoekprofiel gecreëerd. Zonder dat je er iets voor hoeft te doen kom je er achter welke huizen ze echt interessant vinden.
  • als er meerdere makelaars in dezelfde omgeving zijn die gebruik maken van MakelMail zijn er verschillende nieuwsbrieven. Dus als een consument van beide makelaars de nieuwsbrief ontvangt, is die wel verschillend!
  • het pand van de maand wordt automatisch geselecteerd en is per ontvanger verschillend, op basis van het klikgedrag en profiel van de lezer. Zonder dat jij daar ook maar iets voor hoeft te doen.

Onderneem nu actie

Je volgende stap is om er voor te zorgen dat ook jij een maandelijkse nieuwsbrief gaat versturen, mocht je dat nog niet doen. Je kan er voor kiezen om te beginnen met de 60 dagen gratis optie op het basispakket. Alleen mis je dan de kersen op de taart.

makelmail-abonnementen

Die kers is de koppeling met je woningaanbod* en de hierboven genoemde mogelijkheden die dat biedt. Zie jij ook de voordelen daarvan? Dan krijg je bij het Extra pakket de eerste maand cadeau van De Scherpe Pen. Omdat ik er van overtuigd ben dat het positief voor jou is.
==> Gebruik de actiecodeDSP2012‘.

dsp2012 - MakelMail eerste maand gratis

De opzegtermijn is per maand – je zit dus niet vast aan een jaarcontract.

*Op het moment van schrijven heeft MakelMail een koppeling met Realworks, Goes&Roos, OMA, Skarabee en Tiara. Voor Eye-Move, Yes-co en Venum is de koppeling in ontwikkeling

The following two tabs change content below.
Grondlegger van de De Scherpe Pen waar hij samen met andere bloggers kritisch over de makelaardij schrijft. Oprichter van de vergelijkingssite voor makelaars WieisdeBesteMakelaar.nl waarmee hij zowel consumenten als makelaars ondersteunt.
Google+