Wat doe je als je het zelf niet meer weet? Je gaat in het rond vragen. Aan je kennissenkring, experts en mensen op straat. Interviews, onderzoeken en je gaat over de grens kijken.
Dat is waar de NVM mee bezig is. Ik juich het toe!
De woningmarkt heeft het al jaren zwaar – en dat gaat niet 123 veranderen. Er zal vernieuwing voor nodig zijn, een andere werkwijze, een ander verdienmodel en er komt een ander overheidsbeleid aan. Probeer dan nog maar eens buiten het bekende vierkantje te denken. Dat is moeilijk, zeker voor vakidioten en gewortelde makelaars.
De NVM zoekt het dan ook bij verse hersenen. HBO-ers en universitaire studenten die een scriptie of afstudeeronderzoek doen naar de woningmarkt. Daar kunnen ze nog serieus geld mee verdienen ook! Tenminste, als je het resultaat van je onderzoek deelt met de NVM.
Zie hier de oproep van Ger Hukker zelf.
Ken jij studenten die bezig zijn met onderzoek naar de woningmarkt en/of de makelaardij, attendeer ze dan op dit blog! Als ze de hoofdprijs van €5000 winnen zit er vast wel een fles bubbels voor je in :).
Ben jij de auteur van een scriptie over de woningmarkt? Jouw bevindingen, je mening, jouw conclusie mag je dan ook publiceren op De Scherpe Pen! Hoe meer mensen op de hoogte zijn van jouw werk, hoe meer kans dat jouw onderzoek direct resultaat gaat opleveren in de makelaardij en de woningmarkt. Help dus mee om positief te bouwen aan het herstel van de woningmarkt. Iedereen zal je dankbaar zijn.
Laatste berichten van Han Tuttel (toon alles)
- Hoe technologie en automatisering de toekomst van de makelaardij gaat veranderen - 23 juni 2018
- De Call to Action wordt niet optimaal benut - 20 november 2017
- Marketing Pitches – Genomineerden Vastgoed Woningmakelaar van het Jaar 2017 - 10 november 2017
Persoonlijk denk ik dat het verdienmodel niet het grootste probleem is voor de makelaars in Nederland. Het probleem ligt meer in de belachelijk hoge kosten die organisaties berekenen voor noodzakelijke dienstverlening.
Ga eens kijken wat een makelaar met 100 woningen in portefeuille alleen al kwijt is voor lidmaatschap van een branchevereniging en plaatsing op de diverse woningsites. Dan zit je al gauw op de €20.000 per jaar. Er zijn veel mogelijkheden om zonder deze hoge kosten meer bezoekers naar de eigen site te trekken dan dat de woning bezocht wordt op alle woningsites bij elkaar. Het kostenplaatje: tientjeswerk…
Mooi onderzoeksvraagstuk
echter niet te theoretisch maken gewoon starten met het onderstaande:
betreft empirisch onderzoek waardoor je evt kunt bijstellen…
het volgende:
De NMA geeft advies… Funda afstoten
of:
Funda in een stichting onderbrengen.
Halveren van de kosten (=50% aantal FTE etc…)
opleiding tegen kostprijs en plaatsen van woningen tegen kostprijs zonder vaste bijdrage per jaar.
Hoe zou de markt functioneren zonder mee-eters
* woning transacties zonder tussenkomst van de makelaar maakt het verschil van 3%
*zonder tussenkomst van de notaris e.a.
* bij nieuwbouw de overheidsbelangen marktconform maken- IDG de eu markt – in belgie koop je grondstukken van 30euro tot 100 euro /m2
* bouwen met prijzen zoals in Duitsland
Van mij mag er een heerlijk verfrissend stuk uitkomen waar we allemaal stijl van achterover slaan! Juich dit initiatief van harte toe!
Wat interessant! Laat ik nu net bezig zijn met een scriptie voor de NVM. Helaas wel over bedrijfsonroerend goed, niet de woningmarkt. Zal ik dan ook meegaan in de running?
Natuurlijk ga je ook mee in de running! En het zou super zijn als je jouw verhaal dan ook op #DSP kwijt wilt, zodat iedereen er wat aan heeft, niet alleen de NVM betsuurders.
In 2009 organiseerde ik voor de NVM-makelaars uit de kring ‘s-Hertogenbosch een studie-reis naar Spanje. Onder het mom van ‘kijk eens over de grens’ hadden we een heel programma voor 4 dagen met daarin Cultuur, Historie, Ontspanning, Studie, Informatie Spaanse makelaardij, etc. Letterlijk een inzicht in de keuken van de makelaar in Spanje.
Video programma studie-reis: http://www.youtube.com/watch?v=jZnMilSOfTM
De uiteindelijke conclusie was echter, dat de Nederlandse makelaar (of in elk geval de touringcar met deelnemers aan deze studie-reis) zo krampachtig vasthoudt aan het idee, dat uitsluitend de Nederlandse manier van werken zaligmakend is, dat men in het geheel niet openstaat voor nieuwe of vernieuwende ideeën. Dit komt overigens ook telkens weer naar voren in de commentaren bij artikelen op dit blog. Als iemand de ‘scherpe pen’ ter hand neemt met een voorstel tot verandering danwel een andere kijk op de makelaardij, dan blijkt dat men over het algemeen helemaal niet wíl veranderen, want dat is eng…
Het meest belachelijke argument daarbij is steeds de opmerking “…ja, maar hoe kan dat georganiseerd worden binnen Funda…” Ik zou zeggen: ga eerst eens uit van je eigen kracht en je eigen website zonder je direct achter Funda te verschuilen. Als je eenmaal zover bent, dat je op eigen benen kunt staan, kun je gaan nadenken over veranderingen. Door achter elkaar aan te blijven lopen en als een kudde op te kijken naar het almachtige Funda, bereik je in elk geval niets.