Woningpromotie – kan het ook teveel zijn?

Vanuit je luie stoel een huis zoeken

Vroeger zette je een te koop bord in de tuin, een advertentie (al dan niet met foto) in de krant en wist iedereen wel dat die woning te koop stond.

Als iemand dan meer wilde weten van de woning dan moest hij wel de woning gaan bekijken. Liep het niet dan zette je een advertentie op woensdag in de Telegraaf hopende op een westerling want die had toch geen benul van woningprijzen bij ons in Drenthe.

Tegenwoordig gaat dat anders

De woning wordt door een woningstyliste opgepimpt, er worden foto’s gemaakt van bijna alle vertrekken, zelfs 360 graden foto’s  zodat je door de woning kunt “lopen” en wordt de woning via 15 verschillende internetsites aangeboden. Je kunt vanuit Amsterdam een woning in Drenthe bekijken en kun je via Jaap, Funda of het kadaster alvast nagaan of de prijs die gevraagd wordt reëel is.

Kortom, vanuit je luie stoel kun je grotendeels al bepalen of dit de woning is die je zoekt.

Als makelaar kan ik je dan niet wijzen op dat andere huis dat ik ook in de verkoop heb die beter bij je wensen past, op de vriendelijkheid die het dorp uitstraalt of op het bloeiende verenigingsleven wat dit dorp voor de kinderen zo bijzonder maakt (kan natuurlijk wel in de tekst maar wie leest dat nog?).

Ik vraag me wel eens af wat er gebeurt als ik maar 1 foto op internet plaats. Alleen de voorgevel, klein beetje tekst en verder niets.

Zou een wellicht geïnteresseerde die meer wil weten zich melden bij de makelaar, om meer informatie vragen, een afspraak maken en wellicht op die manier enthousiast kunnen worden?

Ik sla dan meerdere vliegen in 1 klap: ik krijg meer bezichtigingen, heb meer klantencontacten en mijn verkoper ziet dat er daadwerkelijk interesse is. Dat voelt beter dan de wekelijkse statistieken van Funda.

Misschien dat hierdoor de rol van de aankoopmakelaar belangrijker wordt. Of kan hij zijn werk dan ook vanuit zijn luie stoel doen?

 

The following two tabs change content below.

Laatste berichten van Jan Weide (toon alles)

22 Reacties

  1. Ik begrijp hier eerlijk gezegd helemaal niets van… Hoe kun je nou ergens geïnteresseerd in raken als je niet weet wat het is? Volgens mij is het al tijden algemeen bekend dat meer informatie lijdt tot meer conversie.
    Vroeger ging de vlieger van dit verhaal misschien op: Je wilde verhuizen dus fietste je naar de etalage van een makelaar. vervolgens moest je wel naar binnen om de brochure op te halen. M.a.w. de makelaar had patent op de informatie. NEWSFLASH!!! Vandaag de dag hebben we internet! 90% van de consumenten vergelijkt eerst producten op internet voordat men tot de aankoop overgaat. Voor woningen is dat niet anders! Er zijn 1001 onderzoeken die dit ondersteunen (waaronder die van mezelf).

    Nogmaals; als je geen informatie hebt, hoe kun je dan bepalen of een woning iets voor jou is? Persoonlijk ga ik heus niet een makelaar bellen om te checken of dat huis achter die voorgevel op de foto toevallig iets voor mij is… waarom zou je deze hoge drempel voor je product leggen? KLIK! weg is de pagina en ik zoek verder naar woningen waarvan ik wel kan bepalen of ik geïnteresseerd ben.

    mijn visie: laat de klant lekker zelf bepalen wat voor hem belangrijk en relevant is. Hij weet tenslotte wat hij wil weten.

    reageren
    • Die visie delen wij met u, met de digitale bezichtiging dienst maken wij het makkelijker voor de koper om zelf een keuze te maken. Zie hieronder voor meer informatie.

      Randel

      reageren
  2. Er is duidelijk een kloof tussen de oude en nieuwe manier van promoten. Vaak komt er een tekort aan de vraag van de huizenzoeker of de manier waarop een makelaar een huis verkoopt doordat het zwart /wit lijkt tussen de twee manieren van promoten.

    Uit onderzoek naar het tekort komen van de vraag van een koper blijkt dat vaak foto’s onoverzichtelijk zijn en geen goed beeld krijgen van de woning. Verder blijkt uit onderzoek ook dat als een woning een video’s bezichtiging heeft, dat men een veel beter beeld krijgt van de woning.

    http://www.ikzoekeenkoophuis.nl is opgestart om de kloof tussen oude en nieuwe manier te verkleinen zodat men makkelijker een woning kan bezichtigen met behulp van digitale video bezichtigen.
    De digitale video bezichtiging begint vanuit de buurt van het huis en leidt vervolgens naar de desbetreffende woning. Kopers worden begeleid van kamer naar kamer in 1 stuk door. Het is net alsof de koper wordt begeleid zonder de fysieke aanwezigheid van de makelaar.
    De digitale bezichtiging biedt ruimtelijk inzicht op de woning en geeft u actuele beeld van de omgeving, waardoor de koper een duidelijk beeld heeft en geneigd is om bezichtiging in te plannen met de makelaar.

    U kunt op http://www.ikzoekeenkoophuis.nl/woningaanbod?view=property&id=8 kijken naar hoe een digitale bezichtiging te werk gaat.

    Ik zou graag van Jan en de rest willen weten wat de meningen hierover zijn.

    Randel

    reageren
  3. Hendriks en Hoekstra en van Eck hebben vorige week emozo gelanceerd (hve.emozo.nl en hendriks.emozo.nl)

    De verkoper weet als geen ander wat de ‘emotie’ bij een bepaald huis, wijk of stad is. Dit is enerzijds de insteek van app; zoeken op deze emotionele kenmerken; anderzijds het aanbieden van huizen waar in eerste instantie niet zou worden stilgestaan.

    Vervolgens worden alleen huizen aangeboden die de verkoper van tekst heeft voorzien. Je leest vaak dat de teksten uitnodigend zijn en heel goed de sfeer van een huis / omgeving beschrijven.

    Interessant ook voor aankoop(makelaars). Zij kunnen met de aankoper een (technisch) profiel opmaken op basis van de selectie die wordt gemaakt binnen emozo (beter nog natuurlijk dat ze direct een huis van hve of hendriks gaan bezichtigen 🙂

    In tegenstelling tot de vraag van Jan in zijn betoog zet Hendriks en Hoekstra & van Eck juist meer middelen in….maar niet kwantitatief en gebaseerd op techniek (virtuele tours etc) maar kwalitatief.

    reageren
  4. Grappig. Back-to-basic door te doen alsof techniek en media niet voorhanden zijn gaat niet werken. Onderscheidend en relevant zijn daarbij centrale thema’s. Als je bang bent dat een koper ‘zelf beslist dat hij niet komt kijken’ (Kees), dan zul je dat misschien moeten zeggen. “Als een jong gezin met max 2 kinderen een passende plek wil, moet je wel langs komen. Jan loopt graag met je mee om te laten zien hoe en wat. De woning komt op de foto’s niet tot zijn waarde, lijkt oubollig en verstoft, maar je zult verrast zijn!” Spits toe op doelgroep. Durf. Help. En kies. Teveel zie ik inderdaad alle fotootjes van alle (lelijke ruimten) en een überbrave tekst met telkens dezelfde soundbites: originele stijl kenmerken, royaal, licht, open, eigentijds, bereikbaar. Succes!

    reageren
  5. Waarde collega makelaars, diegenen die graag minder informatie willen gaan aanbieden krijgen hierbij mijn goudgerande zegen, doen! zou ik zeggen!
    Ik ga er zelf niet in mee, maar voor diegenen die vermoeden dat het een mooi plan is, zeg ik nogmaals: Doen! Just do it!

    reageren
  6. Wat een rare reacties zo her en der…minder informatie zou gewenst zijn…dames en heren, hebben jullie ooit bedacht dat het antwoord ligt in de statistieken, meten diegene die vinden dat er te veel informatie is hoe die informatie geconsumeerd wordt door bezoekers op de website (Google Analytics is erg handig…) ipv uit te gaan van wat jezelf vindt?

    Onlangs heb ik mijn eigen huis te koop gezet http://noorderstationsstraat.woonpromotie.nl , ik gebruik liever geen makelaar, en de resultaten “wil rock your socks”! Binnen 20 dagen meer dan 5000! bezoekers op de website, meer dan 50! gekwalificeerde leads (mensen die hun mailadres hebben achter gelaten en die na nader onderzoek ook daadwerkelijk in de doelgroep passen (inkomen/werk))…en wat bleek nu het meest interessant te zijn op de website…?

    Ik weet het omdat ik het meet!

    Boris

    reageren
  7. Wij werken met verschillende makelaars. De één vertrouwt op het principe van het aanwakkeren van de intresse. En is de woning toch niet wat voor de klant dan heb ik misschien nog wel een woning die beter aansluit bij zijn wensen. De ander baalt als een stekke als de klant naar 5 minuten het pand al verlaat met de mededeling “niets voor mij, valt tegen etc.” Het is mij als verkoper om het even waar de makelaar in geloofd. Ik reken af op het resultaat. Doe wat voor jou werkt maar accepteer de bijbehorende gevolgen.

    reageren
  8. Het antwoord moet je niet zoeken in de kwantiteit van woningpromotie maar de kwaliteit. Het is ook niet back to basics want de Funda.nl en Jaap.nl bestaan nu eenmaal. Automatisering heeft ervoor gezorgd dat iedere woning dezelfde presentatie heeft, kijk op Funda en alles ziet er hetzelfde uit. Het automatiseren heeft heel veel goed gedaan maar per definitie gaat alles op elkaar lijken. Woningen moeten weer op een opmerkelijke manier gepresenteerd worden, en met opmerkelijk bedoel ik opvallend.

    Misschien een stom voorbeeld, omdat ik het terplekke verzin, maar plak bv alle ramen af met fel gele stickers, maak de foto’s en plaats ze op Funda. Omdat het huis er anders uit ziet (opvallend) zullen mensen in de zoekresultatenlijst er meer op klikken. Als makelaar hoop je dan dat mensen in je markt hier opmerkingen over maken zodat je in die zin weer opmerkelijk bent.

    Het is deze opmerkelijkheid die ervoor zal zorgen dat je meer objecten in de verkoop krijgt dan je collega’s. Het is deze opmerkelijkheid die bijna niet te kopiëren is.

    Dus niet kwantitatief meer of minder woningpromotie maar kwalitatief opmerkelijkere woningpromotie is wat nodig is.

    reageren
    • Een raam vol post-its vind ik persoonlijk niet de definitie van kwalitatieve woningpromotie. Bovendien: stel dat het meer kliks oplevert. betekend dit dan automatisch dat de woning sneller wordt verkocht?

      Ik denk dat de kracht vooral zit in relevantie: laat alles zien wat de woning bijzonder (onderscheidend) maakt. Op die manier heb je meer kans om de juiste doelgroep naar je woning te ‘lokken’, in plaats van honderden nieuwsgierigen door een opvallend plaatje.

      over kwalitatief en kwantitatief gesproken 🙂

      reageren
      • Ik had het over “kwalitatief opmerkelijkere woningpromotie” – het is niet veel anders dan wat jij bedoelt.

        Geef hier ajb een voorbeeld van, dit raakt het hart van de discussie “laat alles zien wat de woning bijzonder (onderscheidend) maakt” … hoe val je bv op in de zoekresultaten van Funda?

        reageren
        • ten eerste: wat is opvallen? waarmee wil je opvallen? en moet je wel voor iedereen opvallen?

          ik denk dat je vooral bij de juiste doelgroep moet opvallen: mensen die niet alleen nieuwsgierig zijn naar het eerste plaatje, maar mensen die oprecht geïnteresseerd zijn. Wat willen deze mensen zien? … geen idee, zoveel mensen zoveel wensen. dat is ook mijn punt: presenteer ALLE relevante informatie zodat de klant kan bepalen of de woning iets voor hem is. maak van de funda-pagina een complete digitale brochure: foto’s, beschrijving, relevante info, plattegronden, film (vooral geen slideshow van de foto’s), etc. probeer hierin onderscheidend te zijn. ik ga bevoordeeld een film maken van een modelwoning waarbij ik persoonlijk een rondleiding door de woning geef incl. commentaar.

          kortom: opvallen in de lijst vind ik minder belangrijk dan de woningpagina zelf. uiteraard helpt het als je een beetje hoog staat, maar probeer je te onderscheiden door de aangeboden informatie. het is bijzonder hoeveel slecht gepresenteerd woning ik tegenkom op funda. een bezoeker op funda klikt zeer veel woningen aan binnen zijn zoekcriteria. hij shopt. zorg met je informatie (beeld en tekst) ervoor dat hij op jou pagina blijft.

          is dit ongeveer antwoord op je vraag 🙂

          als toegift een Johan Cruijffje: “Een slecht woning blijft een slechte woning, ook al schilder je hem paars en heb je 1001 foto’s… “

          reageren
          • Voorop staat dat we 100% hetzelfde denken over de digitale presentatie maar dit is niet het punt … De vraag is gesteld vanuit een makelaarvisie. Wat is het punt wanneer meer woningPROMOTIE niet meer helpt om meer bezichtigen te krijgen. Voor een verkopende makelaar is dit wellicht het belangrijkste contactmoment. Pas als mensen op de stoel zitten in een restaurant kan de ober wat verkopen/uitleggen/adviseren etc. Hoe krijgt die ober meer mensen op de stoel is de vraag, door meer te flyeren?

            Over het opvallen in de lijst: Ik denk dat dit uiterst belangrijk is, en inderdaad geldt dat relevantie ook zeer belangrijk is … stel je hebt in de Sahara een winkel die het beste water verkoopt en alle flessen staan helemaal fantastisch gepresenteerd op ooghoogte, lekker koud etc.. 50km verderop loopt een dorstige kudde mensen … als je geen bordje plaatst met “over 50km water te koop” dan zal niemand je vinden. Andersom: Als er 100.000 waterwinkels zijn en ook 100.000 bordjes met “Water te koop” dan zul je ook weinig verkopen … tenzij jou bord opvalt of opmerkelijk is en dan hebben we het weer over promotie en niet presentatie.

            Voor een makelaar moet promotie leiden bezichtigingen, dat is het doel.

            Huizen zijn geen koele objecten of dingen die ergens staan. Huizen zijn thuizen, het zijn dromen, het zit vol met emotie … dat is wat mensen kopen.
            Pas als je in het huis bent kun je dat echt beoordelen en kun je de ober vragen stellen of je laten adviseren. Dit gevoel zal je nooit krijgen op een presentatiepagina van een huizensite (incl. Funda) want die zijn niet bezig met dit gevoel, die zijn bezig met advertentieruimte te verkopen en andere zaken die dit gevoel verdringen.

            Wat is het punt dat woningpromotie teveel is … ik denk dat het een kwestie van de kwaliteit van de promotie is en niet de kwantiteit. Ik ben erg benieuwd hoe jij hier over denkt.

  9. Als potentiële koper vind ik minder informatie bieden onzin. De huizenmarkt ligt niet op zijn gat omdat door te veel aan informatie er minder huizen worden bezichtigd, maar omdat kopers het gevoel hebben dat de prijzen te hoog liggen, zeker kijkend naar (on)zekerheden van de toekomst (eurocrisis, hypotheekrente aftrek etc).

    Ik heb een drukke baan, en wil niet meer huizen bezichtigen en tijd steken in achterhalen van informatie over een huis dan nodig. Een plattegrond, oppervlakte en ligging van de tuin, hoeveel (noodzakelijk) werk zit er aan een huis… Allemaal zaken die, gezien de grootte van het huizenaanbod, een factor zijn in wel/niet gaan bezichtigen.

    En die kleur van de vloerbedekking, daar kunnen we best door heen kijken, hoor…. Maar inderdaad: zie ik geen badkamer op de foto, dan ga ik er van uit dat die badkamer klein of gedateerd is. Klopt in de praktijk ook altijd. Eerlijkheid vooraf is beter als achteraf, zeker nu verbouwingen grotendeels uit eigen zak betaald moeten worden.

    En hoe prettig het contact met een aankoopmakelaar ook kan zijn, de beslissing om wel/niet te kopen baseer ik op de aantrekkelijkheid van het huis in relatie tot de prijs, niet op het aantal keer dat ik de verkoopmakelaar spreek :-).

    reageren
  10. De branche heeft zichzelf ‘kapot’ door teveel informatie te verschaffen. Zodra een makelaar nu gaat minderen met zijn marketing wordt deze niet meer serieus geworden en wordt deze voorbijgestreefd door de concurrentie. Laat je slechts een foto van de voorgevel zien zullen potentieel geïnteresseerde denken dat hier iets achter schuilt en dat het interieur verouderd is. Kortom, degene die de meeste en beste marketinginstrumenten toepast zal deze strijd winnen. Slechts overkoepelende organisaties – NVM, Funda en ERA – kunnen dit overschot aan reclame en marketing laten afnemen. Dit zullen zij niet doen omdat zij er simpelweg zelf hun geld mee verdienen. Of te wel, een terugweg is er niet meer.

    reageren
  11. Het antwoord van Syb staat voorop, maar ik kan niet aansluiten bij de intentie van Jan. Uit ervaring weet ik dat mensen in dat geval je links laten liggen in de zin van, dat zal wel weer zo´n ex huurwoning zijn waar niets aan gedaan is. Niet kunnen zien wat je te bieden hebt wordt gelijkgesteld met het is niet om aan te zien, dus niet interessant.

    reageren
  12. Niet alleen wordt de verkoper ongelukkig van back to basic; ook door het systeem van Funda gooi je daarmee je eigen, de verkoper z’n glazen in: aanvullende media, zoals de genoemde 360’s en ook >10 foto’s zijn in grote mate bepalend voor de zichtbaarheid aldaar.

    reageren
  13. De spijker op z’n kop!Hier denk ik al een poosje over, background to basic zodat de klant weer gaat bellen in plaats van in 3 klikken besluiten dat de kleur van de vloerbedekking hem niet aanstaat…wij hebben het ook in de praktijk gebracht maar de verkopers zijn er, voorzichtig gezegd, niet blij mee. Er moet een soort tussen oplossing te vinden zijn. Voldoende info om verkoper blij te houden, voldoende info om koper te triggeren maar net niet genoeg om zelf te beslissen dat hij niet komt kijken…

    reageren

Geef een reactie

Google+