Selecteer een pagina

De markt is een geweldig voorbeeld van samenwerken. Op een gezamenlijke, centrale plek komen vele kleine ondernemers bij elkaar om hun waar aan te bieden. Gespecialiseerde waar om precies te zijn. Waarom doen makelaars dat niet?

Je hebt op de markt de groenteboer, de visboer, de kaasboer, de slager, de plantenman, de snijbloemen en nog veel meer kraampjes die een zeer beperkt assortiment hebben. Toch bestaat de markt al jaren en zie ik het ook nog niet verdwijnen. Zelfs niet als er supermarkten in de buurt zijn waar je al die spullen handig en comfortabel in een keer kan kopen. Dat heeft een reden.

Supermarkt

Heb jij recentelijk iemand in de supermarkt gevraagd of je de rozen met warm of koud water in de vaas moet zetten? Je mag blij zijn als ze weten waar de roosvicee staat. Wanneer je een lekkere Griekse salade wilt maken, heb je het verschil dan wel eens geproefd tussen de olijven uit de supermarkt en bij de Turkse groenteboer? Je kiest dan al snel voor de specialist.

Naast de supermarkten zijn er ook de ‘hypermarches’. Van die winkels waar je 3 uur kan winkelen, verdwaalt in de gangen en nog niet alles gekocht hebt wat je eigenlijk wilde kopen. In Frankrijk zijn dat de grote jongens zoals LeClerc, Carrefour en Casino. Ondanks het gemak is de recente trend verschoven naar kwaliteit.

Kyoto slow dripperKwaliteit

Kijk eens om je heen. Je drinkt geen bakkie leut meer, maar een Senseo, Nespresso of Dolce Gusto. In de horeca wordt zelden nog filterkoffie geserveerd, daar zijn het de espresso-machines die met hun hete stoom de brachel maken. Enig idee wat er voor een gewone koffie bij Starbucks betaald wordt? En toch loopt het storm! Aan de prijs ligt het dus niet.

Nederlanders zijn wel degelijk bereid te betalen voor kwaliteit, of voor het verschil. Ze maken een statement door zoiets te drinken, kijk mij eens genieten. Welke smaak heeft jouw kantoor? De smaak van 2-uur oude koffie op het warmhoudplaatje of heb jij iets unieks te bieden met kwaliteit?

Alles aanbieden

Die supergrote hypermarkten hebben alles. Eigenlijk lijkt het wel een beetje op een makelaarskantoor waar je alles hebt of kan krijgen. Ze regelen aankoop, verkoop, fotografie, verkoopstyling, hebben een hypotheekadviseur voor je en ze lenen je een bestelauto voor de verhuizing. Ideaal!
Toch gaat het niet goed met die opzet. In Frankrijk draaien de hypermarches met verlies. Ze zijn op zoek naar alternatieven.

Alternatieven

Het alternatief in de retail is schaalverkleining. Er komen kleine winkels van de formule met een beperkt aanbod, maar een aanbod wat aansluit bij de wens van die specifieke consumenten doelgroep. Een beetje te vergelijken met de AH-to-Go. Iedere consument is verschillend, de eenheidsworst van de jaren 70, 80 en mischien zelfs 90 is foetsie. Weg. Welk alternatief zoek jij op? Welke markt is voor jou geschikt?
Een ander voorbeeld is het inkopen van specialisaties in de supermarkt. De taarten bij mij in de C1000 komen van een regionale bakker. De fotografie in jouw makelaarskantoor wordt verzorgd door… (mag je zelf invullen).

Specialisatie in de makelaardij

Daar waar de retailindustrie door heeft dat er weer meer betaald wordt voor kwaliteit zie ik de meeste makelaars wedijveren op prijs. Je zal ook wel moeten als je niets te bieden hebt. Gelukkig ken ik ook voorbeelden van makelaars die een eigen markt hebben gekozen en het daarbinnen zeker goed doen. Ik zal er drie met je delen:

  • Bijzonder wonen
    Doet precies wat de naam al zegt, bijzondere woningen aan- en verkopen. Kijk maar naar het aantal monumenten in hun aanbod, allemaal uniek.
  • Thuis Nieuwbouwmakelaars
    Nog niet zo heel lang geleden met 4 enthousiaste makelaars gestart en ze doen niets anders dan nieuwbouw. Voor nieuwbouw in Groningen kan je niet om ze heen.
  • Mevrouw de Aankoopmakelaar
    Ook hier heel duidelijk, niets anders dan aankopen. Je weet precies wat haar expertise is, waarbij zij een gedeelte van haar verdiensten haalt uit het voordeel wat er voor de klant behaald wordt.

De trend is herkenbaar. De consument is bereid te betalen voor kwaliteit. Aan jou de keuze om je te specialiseren, de beste te worden en er voor te zorgen dat de consument die een huis wil kopen of verkopen in jouw segment onmogelijk om je heen kan.

Voor welke markt kies jij?

The following two tabs change content below.
Grondlegger van de De Scherpe Pen waar hij samen met andere bloggers kritisch over de makelaardij schrijft. Oprichter van de vergelijkingssite voor makelaars WieisdeBesteMakelaar.nl waarmee hij zowel consumenten als makelaars ondersteunt.
Google+