Sterker nog, je wilt zelfs geen sociale media expert in je team hebben. Net zo min als je een dakpan-expert of een isolatie-guru onder je dak wilt. Heb jij dat wel? Dan verspil je je geld en energie.

vlees aan een stokjeWanneer jij die sociale media expert op het kantoor bent, ben je niets beter dan een vlees-aan-het-stokje-rijger. Ook al ben je de allerbeste vlees-aan-het-stokje-rijger, dat wil nog niet zeggen dat jij een lekker sateetje kan klaarmaken, want dat is natuurlijk wel het doel.

Sociale media is gewoon een onderdeeltje van marketing en klantenservice. Herhaal dat maar een paar keer. Op zichzelf zal sociale media niets voor je betekenen, het hoort een onderdeel van je complete organisatie te zijn.

sociale media expertEr wordt nu dezelfde fout gemaakt als in de gouden tijden van de dotcom luchtbel. Bedrijven waren van mening dat het toevoegen van .com aan hun naam en logo direct succes betekende. Waar zijn ze nu?
Toch zien we vandaag hetzelfde weer opnieuw gebeuren. In plaats van het omarmen van nieuwe technologieën en het inzetten bij datgene wat we al geleerd hebben, gaat iedereen als een kip-zonder-kop rondjes rennen. “Kijk mij eens hip zijn met mijn twitteraccount en facebook profiel”.

“Websites zijn oud en achterhaald, tegenwoordig moet je minstens ook LinkedIn en Hyves gebruiken, het gaat om fans en volgers, interactie en invloed”. Mag ik even een teiltje?

Het gaat om het genereren van omzet middels goede marketing en
uitmuntende klantenservice, net zoals het altijd al is geweest.

 

Het draait om transparantie. Het gaat om eerlijk zijn tegen je klanten. Als je denkt dat een goed excuus op twitter voldoende is begrijp je het echt niet. Je klanten rennen dan hard bij je weg, ook al waren ze in het verleden altijd loyaal naar jou toe. Ze kunnen nu gaan en staan waar ze willen. Ga liegen, wordt betrapt en zeg ‘tot nooit weer ziens’.

Het gaat om het gebruiken van middelen waarmee je jouw klanten helpt om jouw verhaal te vertellen, omdat jij die geweldige service hebt gegeven die ze verdienen.

Alles draait om relevantie. Ga elke dag 10 huizen in de verkoop tweeten en niemand neemt je serieus. Je moet ontdekken wat je klanten graag willen weten, exact dat moet je ze vervolgens ook geven. Als de kopers van die 10 huizen niet op twitter zitten terwijl jij ze blijft tweeten ben je een idioot. Marketing draait om het weten wie je klanten zijn en je informatie op gepaste wijze en het juiste moment bij ze te krijgen.

Een sociale media expert doet dat niet. Die knutselt liever aan een fanpage. Wanneer dat geen nieuwe leads oplevert, ach, dan worden er toch gewoon wat meer berichten geplaatst of getweet?

Verder gaat het om duidelijkheid. Je hebt minder dan 8 seconden de tijd om die prospect voor je te winnen, om jouw bericht (informatie) het verschil te laten maken. Enig idee hoe?

Niet via twitter volgers. Niet via je facebook fans. Ook niet dankzij foursquare checkins. Nee, het gaat om goede teksten. Korte, foutloze en duidelijke teksten. Dat is marketing.

Alles draait om weten wie je klant is, en er voor zorgen dat de klant als eerste aan jou denkt. Ga elke dag een kort gesprekje aan met inwoners van jouw plaats. Via de telefoon of op straat. Gewoon om even ‘hallo’ te zeggen en te informeren wat voor hen belangrijk is. Na verloop van tijd weet iedereen wie je bent, kennen ze je naam. Dat vertaalt zich op den duur in omzet.

Weet jij wie jouw volgende klant is? Probeer je ze nu al te helpen? Vraag eens naar wat je beter kan doen, of vraag hen die je in geen jaren hebt gesproken wat je nu voor hen of hun kennissen, vrienden, relaties kan betekenen. Jouw succes is niet afhankelijk van 0.1% minder courtage – ga die wedstrijd niet aan, je komt er altijd als verliezer uit.

Sociale media is niet ‘hip’. Geld verdienen, dat is hip! Sociale media is niets meer dan nog een pijl op je boog, een pijl gericht op het genereren van omzet.
Als jij sociale media op een andere manier inzet, mag je me gerust ontvolgen.

Bron: Businessinsider

The following two tabs change content below.
Grondlegger van de De Scherpe Pen waar hij samen met andere bloggers kritisch over de makelaardij schrijft. Oprichter van de vergelijkingssite voor makelaars WieisdeBesteMakelaar.nl waarmee hij zowel consumenten als makelaars ondersteunt.
Google+