Selecteer een pagina

Het was afgelopen zaterdag een succes, de Open Huizen Dag. Er waren zelfs meer bezoekers dan op 9 oktober afgelopen jaar, de vorige Open Huizen Dag. Van menig makelaar heb ik al verschillende successen gehoord, biedingen en zelfs verkopen. Ook de teleurstellingen natuurlijk van 0 bezoekers en dat terwijl de eigenaren zo hard werken om die dag succesvol te maken.

Wat is de reden van het bezoeken bij een Open Huis?

Weet jij het antwoord? Geen vermoeden, geen ‘denken dat’, nee echt weten? Martin Hammega heeft een van zijn klanten verzocht om tijdens de Open Huizen Dag alle bezoekers de volgende vraag te stellen:

Waarom kom je vandaag wel bij het Open Huis kijken, maar niet in de weken er voor?

Deze verkoper heeft afgelopen zaterdag 8 kijkers gehad. 6 van hen gaven hetzelfde antwoord…

Akelig

75% van de bezoekers bij die verkoper zeiden dat zij de houding van makelaars akelig vinden. Citaat van een van de kijkers:

“Je wordt in 10 minuten door een huis gesleurd en vervolgens moet je een bod doen, zo niet, dan word je 8 x gebeld om een reactie”.

“Zo, makelaars van Nederland. Gaat het slecht met de zaken? Wat een wanhoop spreekt hieruit. Ik ben erg geschrokken van deze reactie.” aldus Martin Hammega.
Contact hebben en zoeken met je klanten is uiteraard prima, maar uit het bovenstaande blijkt wel dat consumenten er duidelijk anders over denken dan makelaars.

Representatief

Dit is geen representatief onderzoek. Bij lange na niet. Maar chapeau voor Dalsheim Hammega Makelaars die het wel heeft laten vragen door een verkoper aan kijkers. Eigenlijk zou elke makelaar moeten willen weten waarom kijkers naar een huis komen kijken. Bij elke bezichtiging gewoon vragen, “Waarom heeft u er voor gekozen om juist dit huis te gaan bezichtigen?”.

Wanneer alle makelaars bij de volgende Open Huizen Dag ook hun klanten aan de kijkers laat vragen waarom er wel tijdens de Open Huizen Dag gekeken wordt, maar niet in de weken ervoor, dan hebben we de volgende keer wel een representatief onderzoek.

Verrast

Deze uitkomst verrast mij wel. Ik had eerder verwacht dat de kijkers zouden klagen over de beperkte mogelijkheden om te gaan bezichtigen tijdens avonduren of in weekeinden. Klaarblijkelijk is het of niet belangrijk genoeg, of geen issue meer omdat steeds meer makelaars wel een bezichtiging willen houden in avonduren en weekeinden.

Waarom kwamen de kijkers bij jouw klanten kijken?

The following two tabs change content below.
Grondlegger van de De Scherpe Pen waar hij samen met andere bloggers kritisch over de makelaardij schrijft. Oprichter van de vergelijkingssite voor makelaars WieisdeBesteMakelaar.nl waarmee hij zowel consumenten als makelaars ondersteunt.
Google+