Het was afgelopen zaterdag een succes, de Open Huizen Dag. Er waren zelfs meer bezoekers dan op 9 oktober afgelopen jaar, de vorige Open Huizen Dag. Van menig makelaar heb ik al verschillende successen gehoord, biedingen en zelfs verkopen. Ook de teleurstellingen natuurlijk van 0 bezoekers en dat terwijl de eigenaren zo hard werken om die dag succesvol te maken.
Wat is de reden van het bezoeken bij een Open Huis?
Weet jij het antwoord? Geen vermoeden, geen ‘denken dat’, nee echt weten? Martin Hammega heeft een van zijn klanten verzocht om tijdens de Open Huizen Dag alle bezoekers de volgende vraag te stellen:
Waarom kom je vandaag wel bij het Open Huis kijken, maar niet in de weken er voor?
Deze verkoper heeft afgelopen zaterdag 8 kijkers gehad. 6 van hen gaven hetzelfde antwoord…
Akelig
75% van de bezoekers bij die verkoper zeiden dat zij de houding van makelaars akelig vinden. Citaat van een van de kijkers:
“Je wordt in 10 minuten door een huis gesleurd en vervolgens moet je een bod doen, zo niet, dan word je 8 x gebeld om een reactie”.
“Zo, makelaars van Nederland. Gaat het slecht met de zaken? Wat een wanhoop spreekt hieruit. Ik ben erg geschrokken van deze reactie.” aldus Martin Hammega.
Contact hebben en zoeken met je klanten is uiteraard prima, maar uit het bovenstaande blijkt wel dat consumenten er duidelijk anders over denken dan makelaars.
Representatief
Dit is geen representatief onderzoek. Bij lange na niet. Maar chapeau voor Dalsheim Hammega Makelaars die het wel heeft laten vragen door een verkoper aan kijkers. Eigenlijk zou elke makelaar moeten willen weten waarom kijkers naar een huis komen kijken. Bij elke bezichtiging gewoon vragen, “Waarom heeft u er voor gekozen om juist dit huis te gaan bezichtigen?”.
Wanneer alle makelaars bij de volgende Open Huizen Dag ook hun klanten aan de kijkers laat vragen waarom er wel tijdens de Open Huizen Dag gekeken wordt, maar niet in de weken ervoor, dan hebben we de volgende keer wel een representatief onderzoek.
Verrast
Deze uitkomst verrast mij wel. Ik had eerder verwacht dat de kijkers zouden klagen over de beperkte mogelijkheden om te gaan bezichtigen tijdens avonduren of in weekeinden. Klaarblijkelijk is het of niet belangrijk genoeg, of geen issue meer omdat steeds meer makelaars wel een bezichtiging willen houden in avonduren en weekeinden.
Waarom kwamen de kijkers bij jouw klanten kijken?
Laatste berichten van Han Tuttel (toon alles)
- Hoe technologie en automatisering de toekomst van de makelaardij gaat veranderen - 23 juni 2018
- De Call to Action wordt niet optimaal benut - 20 november 2017
- Marketing Pitches – Genomineerden Vastgoed Woningmakelaar van het Jaar 2017 - 10 november 2017
Het is altijd goed om door te vragen zowel bij cliënten als bij potentiële kopers. Het is minstens zo belangrijk om vooral niet pusherig over te komen, mensen nemen terecht deze zeer belangrijke beslissing in hun eigen tempo. Inderdaad is het nabellen na een bezichtiging door de binnendienst een standaard werkwijze, maar 9 x is naar mijn mening ook 8 x teveel.
Een makelaar dient altijd kritisch naar zichzelf en zijn/haar kantoor te kijken en/of laten bekijken; Een (anonieme) enquete’s bijv. afgenomen door een gespecialiseerd bureau met je eigen mailinglijst zou wel eens voor enkele verrassende uitkomsten kunnen zorgen, welke op positieve wijze kan worden omgezet naar een nog succesvollere bedrijfsvoering op bijv. kantoor.
Je kunt slechts van fouten en eventuele tekortkomingen leren als deze bekend zijn. Eerlijkheid en een dienstverlenende service zijn mijns inziens al 2 hele belangrijke pijlers waar je een heel eind mee kunt komen. Vakkennis kun je door middel van scholing optimaliseren, je bent nooit te oud om te leren.
Een bezichtiging van 10 minuten is idd vrij kort, echter wellicht had de makelaar ook allang gezien dat de kopers het niets vonden en wilde hij er verder geen tijd aan besteden. Je weet nooit precies waar de kritiek vandaan komt en of deze ook geheel terecht is. Dat weet enkel de makelaar in kwestie en het is aan hem om hier iets mee te doen.
Om te stellen dat dit het algemene beeld van een makelaar is lijkt me wat te zwart – wit, er zijn nog steeds heel veel mensen die gewoon de ”eigen” makelaar inschakelen voor de aanschaf en/of verkoop van de woning en absoluut tevreden zijn omtrent de vakkennis, onderhandelingstactieken, koopsom en afwikkeling!
Goed om te weten dat dit het imago is van de makelaar, hier kunnen we alleen maar van leren.
Wij trekken overigens een uur uit voor een bezichtiging, kandidaten zul je bij ons nooit horen klagen over een haastig bezoek. Een relaxte kandidaat laat veel meer informatie los waar je iets mee kunt.
En: een koper kan een potentiele opdrachtgever/verkoper zijn als hij vindt dat jij hem goed geholpen hebt.
Wat een goed initiatief, dit onderzoek!
Helemaal eens met Marianne Dorst.
Ook bij ons duurt een bezichtiging plm. een uur. De agenda wordt ook zo ingepland, zodat de makelaar niet “op hete kolen” zit om op tijd op zijn volgende afspraak te zijn. Aandacht voor elke klant, of dit nu verkoper of koper is, is zò belangrijk.