Selecteer een pagina

En nog belangrijker communiceer je dat ook? Kijk, voor het grote geld doe je het niet, dan was je er al mee gestopt of had je een ander vak gekozen. Dat je het ‘gewoon leuk vindt’ is een begin, alleen ga je het daar niet mee redden.

Wat willen mensen

Die willen dat je ergens voor staat, dat je ergens in gelooft! Je moet de kopers en verkopers inspireren, enthousiasmeren. Jij bent immers de makelaar. Het gaat er niet om wat je doet, maar waarom je het doet.

De handicap die je als makelaar hebt is dat je dat tweeledig zal moeten laten zien. Allereerst jezelf, je kantoor, je dienstverlening. Alleen ben je er daarmee nog niet. Want vervolgens is het jouw taak om dat huis wat je in portefeuille hebt genomen te verkopen, bij voorkeur in afzienbare tijd voor een zeer goed bedrag.
Of om een huis dusdanig scherp aan te kopen dat je opdrachtgevers je om de hals vliegen en belonen omdat je ze dure euro’s hebt bespaard.

Dat is niet makkelijk. Het is dan ook eenvoudig en verleidelijk om bestaande methoden te gebruiken. In vakjargon wordt dat een featuredump genoemd.

Verschil

Bij een featuredump wordt er vooral aandacht gelegd op wat je koopt, de harde feiten en data over dat huis. Kamers, vierkante meters, energielabel (doe je dat eigenlijk al?) leeftijd, afstand naar de snelweg, je herkent het patroon vast wel.

Toch is dat niet de manier om ‘het verschil’ te maken. Niet voor jezelf, niet voor je klant en niet voor het huis. Het is de buitenkant van het geheel, iedereen zal het namelijk met je eens zijn over die informatie. Het zijn feiten.

Emotie – het waarom

Een andere benadering, eentje die vele malen belangrijker is bij de aanschaf van een product of dienst, is het waarom. Waarom kies je voor computer A en niet B? Het is echt niet (alleen) de prijs. Dan zou namelijk niemand een appeltje kopen (zie het voorbeeld in de video, vanaf minuut 3:20).

In deze TEDx video is het heel goed uitgelegd waarom de ‘waarom’ zo belangrijk is. Nu is het aan jou om er je voordeel mee te doen!  Maak duidelijk waarom jij doet wat je doet, waarom je makelaar bent.

Je kunt de video ook bekijken met Nederlandse ondertitels.

Voorbeeld: Vertel eens waarom je een bepaald huis wel in de verkoop hebt genomen? Wat is er zo bijzonder of inspirerend aan dat juist jij dat huis wilt verkopen? Leg je hart en ziel bloot in je vak, maak het weer leuk om makelaar te zien en laat je klanten dat ervaren, ze moeten het voelen! Want als het goed voelt, dan is de keuze gemaakt vanwege het ‘waarom’, niet omdat je een goed verhaal of prijs hebt.

Maak in een reactie hieronder maar duidelijk waarom jij makelaar bent…

The following two tabs change content below.
Grondlegger van de De Scherpe Pen waar hij samen met andere bloggers kritisch over de makelaardij schrijft. Oprichter van de vergelijkingssite voor makelaars WieisdeBesteMakelaar.nl waarmee hij zowel consumenten als makelaars ondersteunt.
Google+