Selecteer een pagina

Gisteren mocht ik, samen met 700 anderen aanwezig zijn bij het VBO congres te Nieuwegein. Verwacht hier geen verslag. Er zijn wel twee punten die duidelijk naar voren kwamen gedurende de dag die wat extra aandacht verdienen.

Duurzaamheid

Dat is het eerste punt wat, voornamelijk door professor A. Heertje, als erg belangrijk werd gekenmerkt. Economisch gezien staan er grote veranderingen voor de deur. Iets wat we nu dagelijks zien met betrekking tot de Euro. Het beleid van vandaag heeft impact op morgen. In het verleden was het lange-termijn beleid. Dat is nu veranderd in ultra-korte termijn.

25% van de woonlasten bestaan inmiddels uit ‘energie’. Een kostenpost die relatief eenvoudig drastisch omlaag te brengen is. Daarbij is het niet de taak van de overheid om dusdanige regelgeving te maken zodat niemand meer anders kan. Nee, het is de taak van onder ander de makelaar om de klanten (aan- en verkoop) er vele malen beter op te wijzen en met alternatieven of oplossingen aan te komen. Op die manier lever je meerwaarde voor je klant.

Een geweldig voorbeeld wat er aangehaald werd had betrekking op de bouw en de projectontwikkelaars. Stel nou eens dat de ‘bouwer’ nog 10 jaar verantwoordelijk blijft voor het onderhoud van het huis. Dan zou er onbetwist anders (en beter) gebouwd gaan worden. De oproep werd geplaatst om, ook als makelaars, breder en creatiever te gaan nadenken over duurzaamheid en hoe je dat kan bevorderen in je dagelijkse business. Daar sluit ik me bij aan.

De zaal echter reageerde verdeeld. Beren op de weg? Aan het hoge zucht-gehalte te horen zullen de meeste makelaars gewoon doorgaan op de begaande weg. Dat is immers makkelijker… Of het beter is, daar zullen we nooit achter komen.
Alleen het woord duurzaamheid zorgt overal automatisch al voor gezucht. Toch is er met isolatieadvies of betere prijsstellingen meer te bereiken. Als je het goed weet te communiceren tenminste.

Ondanks het gesteun en gezucht is dit wel een punt waar je serieus over na kan gaan denken, een punt waar je meer bij stil kan staan. Wie gaat hier het voortouw nemen?

Denktank

In de middag ontstond een nog grotere verdeeldheid in de zaal. Een paar snotneuzen afgestudeerden hadden op het verzoek van de VBO een denktank van studenten geformeerd om te bedenken hoe de makelaardij zich verder kan ontwikkelen om ervoor te zorgen dat ze in 2020 nog bestaan.

De oplossingen waren creatief en anders dan de dagelijkse gang van zaken bij een makelaar. Er werd geopperd om een ‘makelaarsbus’ in te zetten, ketenintegratie en natuurlijk een ander verdienmodel.

Op zich niet vernieuwend, maar wel een duidelijk signaal. Die twee werden dan ook door een gedeelte van de zaal verward. Want het was niet nieuw, alles was allang een keer voorbij gekomen. Desondanks is dat wel hoe buitenstaanders zonder oogkleppen mogelijkheden zien voor de makelaardij.

Waar ik me aan stoorde was een reactie uit de zaal, dat de geopperde voorbeelden allemaal niet nieuw waren. Prima, maar zijn ze al eens gestructureerd toegepast om te kijken hoe de consument er op reageert? Of die het misschien wel waardeert? Bij mijn weten namelijk niet. Bewijs maar eens dat het niet werkt!

Gelukkig waren er ook complimenten voor de jongens van de Club van Delft, zij hebben namelijk wel aangetoond waar de toekomstige starter over denkt en misschien wel verwacht als zij als koper de markt betreden. Dan ben je toch van de zotte als je die informatie links laat liggen, omdat je het allemaal wel beter weet?

Wat ga jij concreet veranderen aan je huidige bedrijfsvoering om er voor te zorgen dat je ook in 2020 nog aan het makelen bent?

Sociale Media

De laatste verdeeldheid gaat uiteraard over sociale media. Die grens lag niet alleen bij leeftijd, maar vooral ook bij nut en onbekendheid van sociale media.
‘Ik heb nog nooit een huis op twitter verkocht’. Ja, duh! Je hebt ook nog nooit een huis op funda verkocht, mocht je het nog niet weten. Het is natuurlijk echt niet zo dat iedereen sociale media moet gaan gebruiken. Sta er echter even bij stil dat je klanten en je doelgroep het wel doet…

De rode draad is dan ook dat de wereld verandert. Per dag. Wanneer er niet mee veranderd wordt kom je in de problemen. Het is prima om het oneens te zijn met de beweringen van de sprekers. Vergeet echter niet dat die ingehuurd zijn om hun expertise, net zoals een makelaar door een consument wordt ingehuurd om zijn/haar expertise. Waarom dan twijfelen aan de woorden van experts?

The following two tabs change content below.
Grondlegger van de De Scherpe Pen waar hij samen met andere bloggers kritisch over de makelaardij schrijft. Oprichter van de vergelijkingssite voor makelaars WieisdeBesteMakelaar.nl waarmee hij zowel consumenten als makelaars ondersteunt.
Google+