Verandering op de markt – ERA gaat multimakelen

Er wordt weleens beweert dat je in slechte tijden moet stilzitten. Terug naar de core-business en niets anders doen dan dat. Herkenbaar? Ik zie veel makelaars precies dat doen. Toch is juist een mindere periode het ideale moment om stil te staan bij wat je doet, maar absoluut niet stil zitten. Het is het moment om te vernieuwen.

De campagne en roadshow moet nog beginnen bij ERA, maar het is zo klaar als een klontje – ze gaan een nieuw makelaarsconcept lanceren.

Multimakelen

Zelf noemen ze het de multimakelaardij. In essentie gaan ze de taken van ‘de makelaar’ verder splitsen dan nu al het geval is. De makelaar doet exact dat wat die doen moet, namelijk makelen. Als zelfstandige. Zonder eigen kantoor, zonder eigen personeel en zonder backoffice. Dit is mogelijk dankzij het nieuwe concept, waarbij top-makelaars de overige diensten simpel inkopen op basis van behoefte bij een servicekantoor van ERA. De multimakelaardij.

Voordelen op een rijtje

Waarom zou je deze manier van werken willen overwegen? Een aantal voordelen:

  • Efficiënter gebruik van de backoffice, daarom goedkoper te leveren als dienst aan de makelaar
  • Doen wat je als makelaar leuk vindt, de rest uitbesteden aan experts die op hun beurt doen wat ze leuk vinden. 2x kwaliteit.
  • Hoge klanttevredenheid waardoor de winstmarge ook omhoog kan – er hoeft niet meer gevochten te worden om de courtage
  • Verlaging van de overheadkosten

Consument

Bij het ontwikkelen van de multimakelaardij is er gestart vanaf punt nul. Niet kijken hoe je de bestaande kantoren anders kan laten werken, maar beginnen bij de klant. Vanuit de wensen en gedachte van de klant kijken wat belangrijk is, daar vervolgens een invulling aan geven voor het vak makelaar. Waar ligt het belang, hoe is dat op de slimste wijze uit te voeren met het meeste resultaat voor de consument.
Er zijn onbetwist lange dagen van overleg en discussies aan vooraf gegaan.

Financieel plaatje

Dit moet je niet willen... lage courtageDoor als makelaar je diensten in te kopen weet je exact wat je kosten zijn bij een verkoop- of aankoopopdracht. Mede daardoor kan je als makelaar aan de klant heel helder aangeven waar welke kosten zitten en hoe die doorberekend worden. Een veel gehoorde vraag van consumenten over/aan makelaars is: “Wat doe je daar dan allemaal voor?” waarbij ‘daar’ verwijst naar het te betalen bedrag door de consument. Weinig makelaars zijn in staat om dat goed te verkopen, zodat ze maar weer aan de courtage gaan knagen.

Afvalputje

Vraag een kantooreigenaar wat zijn hoogste kosten zijn en er wordt direct over de loonkosten begonnen. Zie dit systeem niet als de oplossing daarvan! Zodra een kantooreigenaar de makelaars in dit concept ‘forceert’ gaat het echt niet in ene beter. Sterker nog, daarmee vergal je je eigen naam en imago. Nee, dit concept werkt alleen voor de besten. Het lijkt me dan ook niet eenvoudig om als makelaar in aanmerking te mogen komen voor deze opzet. Ha, misschien komt er wel een ‘ballotage’ aan te pas. Bewijs maar dat jij een dusdanig goede makelaar bent dat je het privilege verdient om in de multimakelaardij te mogen en kunnen werken.

Verwachting

Gaat dit nieuwe plan van ERA dan in no-time de makelaardij op z’n kop zetten? Nee, absoluut niet. Sterker nog, ga er maar van uit dat het langzaam zal gaan. Want de eerste makelaars die met de multimakelaardij gaan werken mogen niet falen. Die eerste multimakelaars zullen ook bepalen waar de lat ligt voor de volgende makelaars. Reken er maar op dat die lat hoog komt te liggen!

Wie niet verandert verdwijntHet is een gedurfde aanpak van ERA. Het zal ze zwaar vallen om dit gedegen van de grond te krijgen. Zodra ze dat lukt hebben ze wel een dusdanige voorsprong op de rest van makelend Nederland die niet even in te halen is. Mijn zegen hebben ze, alleen al omdat ze een richting durven te kiezen. We gaan het zien!

Lees meer over het nieuwe ERA concept van de multimakelaardij

The following two tabs change content below.
Grondlegger van de De Scherpe Pen waar hij samen met andere bloggers kritisch over de makelaardij schrijft. Oprichter van de vergelijkingssite voor makelaars WieisdeBesteMakelaar.nl waarmee hij zowel consumenten als makelaars ondersteunt.

Laatste berichten van Han Tuttel (toon alles)

11 Reacties

  1. Persoonlijk vermoed ik dat dit systeem opgezet is vanuit de gedachte meer gestalte aan ERA te geven, waarbij de wens vanuit ERA is om meer makelaars aan zich te binden. Alleen maar makelen en verder geen rompslomp wil elke makelaar, echter is het een utopische gedachte dat de makelaar er zelf beter van wordt. Als je er van uit gaat dat elke (verkoop en aankoop)klant eigen wensen heeft, elke woning anders is en aldus ook de juridische aspecten waaraan je als makelaar invulling dient te geven….. dan moet je er als makelaar bij betrokken zijn gedurende het gehele proces. Laat je bepaalde gewichtige taken in het proces over aan anderen dan ga je voorbij aan de specifieke bijzondere wensen en emoties van verkopers/kopers. Daarmee kwalificeer je kopers en verkopers alle in 1 hokje met dezelfde wensen, gedachten en doelen. Makelen is geen lopende bandwerk maar maatwerk met specifieke bijzondere aandacht voor de klant. Daarbij komt dat de taken binnen het makelaarswezen welke wel uitbesteed kunnen worden -zonder de klant te kort te doen- in veelvoud al voorradig zijn bij de diverse brancheverenigingen welke al heel goed nagedacht hebben over welke taken je wel zou kunnen uitbesteden aan derden en welke taken je toch echt zelf moet doen om het overzicht voor de klant te behouden. Makelen is geen auto in elkaar zetten waarbij elk onderdeeltje steeds exact op dezelfde plek gemonteerd dient te worden met dezelfde handelingen. Neen, makelen is geen lopende bandwerk….als je het zo gaat beschouwen dan minacht je de persoonlijke wensen en emoties van jouw klant. Kortom, ik zie de toegevoegde waarde van dit concept niet voor de klant. Ik zie slechts toegevoegde waarde voor de era top welke meer zullen verdienen naarmate zich meer makelaars aansluiten….. Het doel van dit concept lijkt mij makelaarsbinding, en wel binding aan ERA, waardoor inkomsten van ERA toenemen en de overlevingskans van ERA in de crisis wordt vergroot. Vanuit die optiek vind ik het een handig concept van ERA. Als makelaar echter krab ik wel 20 maal achter de oren of het voor mij interessant kan zijn, maar dat is dan persoonlijk. Andere makelaars mogen terecht eigen keuzes maken, zelfs in uitgeklede versie.

    reageren
  2. Beste meneer Tuttel,

    ik loop zelf nu stage bij een makelaardij. Hoe kan een makelaardij zelf in aanmerking komen om een ‘multimakelaardij’ te worden. Wat zullen de eisen zijn om hieraan te voldoen.

    Met vriendelijke groet,

    Niels Poelsma

    reageren
    • Hallo Niels,

      Het bovenstaande verhaal gaat specifiek over het concept van ERA. Je kan dan ook het beste contact met ERA Nederland opnemen hierover.
      era (at) era.nl of 030-2899900.

      Succes!

      reageren
  3. Spannend, een soort Hypodomus concept, wat in de praktijk niet bleek te werken. Wellicht dat dit wat kleinschaliger is en wel gaat werken.

    reageren
  4. Sorry, maar bij voordeel 2 bekruipt mij het gevoel dat multimakelaars uiteindelijk dus mensen zijn die het leuk vinden om maar een ding te hoeven doen.

    reageren
  5. Ik zit mezelf af te vragen wat ik er van vindt. Op zich is het idee goed, maar ik vraag me wat zaken af.

    ERA makelaars zijn altijd NVM makelaars. De makelaar moet dus wel een NVM aansluiting (met hoge kosten) hebben. Gaat ERA dan de objecten voor de makelaar ook op Funda plaatsen? Of komt dat weer bij de makelaar te liggen? Wat gaat ERA dan precies doen? De telefoon beantwoorden. Zodat ze specifieke vragen krijgen die ze toch niet kunnen beantwoorden?
    Gaat ERA de koopovereenkomst maken? Met een paar klikken is die gemaakt, dus daar zit de besparing ook niet in. En de makelaar zal toch de ondertekening etc. moeten verrichten conform de regels van de NVM.

    Ik zie niet zo goed waar besparing zit, m.u.v. markting zaken zoals nieuwsbrieven, buurtmailing, borden, briefpapier, etc. Maar dat is ERA toch nu al?

    Een leuk idee, maar ik vraag me af of het zo werkt. Lokale partijen die dit opzetten, zou wel kunnen werken, lijkt mij.

    Dus een lokale, grote makelaar die diverse ‘agents’ rond heeft lopen voor de bezichtigingen, verkoopadviezen, etc.

    We zullen zien.

    reageren
    • Marco – misschien moet je toch even een afspraak met Sandra of Paul bij ERA Nederland maken 🙂 Volgens mij gaat hun concept namelijk wel wat verder dan wat je aangeeft met je vragen.

      reageren
  6. Hartstikke goed dat er een nieuw verdienmodel wordt geintroduceerd door ERA binnend e Nederlandse markt van woningmakelaars.
    Geen verrassing dat ERA er mee komt. Een Amerikaanse organisatie die is opgebouwd in de USA met het systeem van ZZp makelaars (de Agents)en toen de wereld, en ook Nederland, heeft veroverd.
    Succes en geen succes kan hem zitten in de details en dus is het zaak dat ERA heel bewuste keuzes maakt en niet te snel en te goedkoop de verandering doorvoert welke haar later duur kan opbreken.
    Prima dit initiatief.
    (zelf ben ik met 6 kantoren ERA makelaar)

    reageren
  7. Vragen: (1) is dit bestemt voor huidige ERA kantoren, die anders willen gaan werken of voor nieuwe leden? Denk dan met name aan zelfstandigen zonder kantoor (ZZK-ers)? (2) Hoe is verdienmodel, percentage van verdiende courtage of vast maandbedrag?

    reageren
    • Gert- natuurlijk kan ik je vragen niet volledig beantwoorden, ik verwacht dat ERA dat wel zal doen (ik breng het bij ze onder de aandacht).

      1) Niet specifiek, maar er kunnen zeker kantoren zijn die hun huidige model om gaan bouwen naar multimakelaardij.
      2) Dat weet ik dus niet. Gokje: verdienmodel van ‘kantoor’ is verkoop van diensten (saas maar dan met dienstverlening). Makelaar is kwestie van meer vragen dan je betaald, zoals elke ondernemer z’n kosten/baten analyse heeft.

      reageren
  8. Interessant om te zien dat Era ook deze kant op gaat. Woonaccent doet dit al een tijdje, via het Service Center (WSC). Dit loopt sinds november 2009 en werkt inderdaad prima voor vier makelaars. Het loopt ook goed voor nieuwe franchisenemers, is een keuze/werkwijze die gewenst is.

    Grootste pluspunt is dat de makelaar inderdaad kan makelen én hij is altijd bereikbaar. Telefoonbeantwoording, agendabeheer en mailverkeer wordt door het WSC geregeld.

    Van enorm belang is de synergie tussen de makelaar en het servicecenter, dat moet groeien. Het verschilt ook per makelaar hoeveel er bij het WSC ligt, dat is echt maatwerk.

    reageren

Geef een reactie

Google+