Er wordt weleens beweert dat je in slechte tijden moet stilzitten. Terug naar de core-business en niets anders doen dan dat. Herkenbaar? Ik zie veel makelaars precies dat doen. Toch is juist een mindere periode het ideale moment om stil te staan bij wat je doet, maar absoluut niet stil zitten. Het is het moment om te vernieuwen.

De campagne en roadshow moet nog beginnen bij ERA, maar het is zo klaar als een klontje – ze gaan een nieuw makelaarsconcept lanceren.

Multimakelen

Zelf noemen ze het de multimakelaardij. In essentie gaan ze de taken van ‘de makelaar’ verder splitsen dan nu al het geval is. De makelaar doet exact dat wat die doen moet, namelijk makelen. Als zelfstandige. Zonder eigen kantoor, zonder eigen personeel en zonder backoffice. Dit is mogelijk dankzij het nieuwe concept, waarbij top-makelaars de overige diensten simpel inkopen op basis van behoefte bij een servicekantoor van ERA. De multimakelaardij.

Voordelen op een rijtje

Waarom zou je deze manier van werken willen overwegen? Een aantal voordelen:

  • Efficiënter gebruik van de backoffice, daarom goedkoper te leveren als dienst aan de makelaar
  • Doen wat je als makelaar leuk vindt, de rest uitbesteden aan experts die op hun beurt doen wat ze leuk vinden. 2x kwaliteit.
  • Hoge klanttevredenheid waardoor de winstmarge ook omhoog kan – er hoeft niet meer gevochten te worden om de courtage
  • Verlaging van de overheadkosten

Consument

Bij het ontwikkelen van de multimakelaardij is er gestart vanaf punt nul. Niet kijken hoe je de bestaande kantoren anders kan laten werken, maar beginnen bij de klant. Vanuit de wensen en gedachte van de klant kijken wat belangrijk is, daar vervolgens een invulling aan geven voor het vak makelaar. Waar ligt het belang, hoe is dat op de slimste wijze uit te voeren met het meeste resultaat voor de consument.
Er zijn onbetwist lange dagen van overleg en discussies aan vooraf gegaan.

Financieel plaatje

Dit moet je niet willen... lage courtageDoor als makelaar je diensten in te kopen weet je exact wat je kosten zijn bij een verkoop- of aankoopopdracht. Mede daardoor kan je als makelaar aan de klant heel helder aangeven waar welke kosten zitten en hoe die doorberekend worden. Een veel gehoorde vraag van consumenten over/aan makelaars is: “Wat doe je daar dan allemaal voor?” waarbij ‘daar’ verwijst naar het te betalen bedrag door de consument. Weinig makelaars zijn in staat om dat goed te verkopen, zodat ze maar weer aan de courtage gaan knagen.

Afvalputje

Vraag een kantooreigenaar wat zijn hoogste kosten zijn en er wordt direct over de loonkosten begonnen. Zie dit systeem niet als de oplossing daarvan! Zodra een kantooreigenaar de makelaars in dit concept ‘forceert’ gaat het echt niet in ene beter. Sterker nog, daarmee vergal je je eigen naam en imago. Nee, dit concept werkt alleen voor de besten. Het lijkt me dan ook niet eenvoudig om als makelaar in aanmerking te mogen komen voor deze opzet. Ha, misschien komt er wel een ‘ballotage’ aan te pas. Bewijs maar dat jij een dusdanig goede makelaar bent dat je het privilege verdient om in de multimakelaardij te mogen en kunnen werken.

Verwachting

Gaat dit nieuwe plan van ERA dan in no-time de makelaardij op z’n kop zetten? Nee, absoluut niet. Sterker nog, ga er maar van uit dat het langzaam zal gaan. Want de eerste makelaars die met de multimakelaardij gaan werken mogen niet falen. Die eerste multimakelaars zullen ook bepalen waar de lat ligt voor de volgende makelaars. Reken er maar op dat die lat hoog komt te liggen!

Wie niet verandert verdwijntHet is een gedurfde aanpak van ERA. Het zal ze zwaar vallen om dit gedegen van de grond te krijgen. Zodra ze dat lukt hebben ze wel een dusdanige voorsprong op de rest van makelend Nederland die niet even in te halen is. Mijn zegen hebben ze, alleen al omdat ze een richting durven te kiezen. We gaan het zien!

Lees meer over het nieuwe ERA concept van de multimakelaardij

The following two tabs change content below.
Grondlegger van de De Scherpe Pen waar hij samen met andere bloggers kritisch over de makelaardij schrijft. Oprichter van de vergelijkingssite voor makelaars WieisdeBesteMakelaar.nl waarmee hij zowel consumenten als makelaars ondersteunt.
Google+