Inmiddels is mijn voorliefde voor de makelaardij en Social Media wel bekend. Voor mij is dit een combinatie die prima werkt, alleen tussen hen beiden botert het nog niet zo. Nu staan woningen tegenwoordig wel langer te koop, maar dat mag voor een makelaar geen reden zijn om zijn aanbod op Twitter te spammen. Twitter is geen reclamekanaal en daarom moet je er ook geen wonderen van verwachten, zeker niet op korte termijn.
Niet alleen makelaars
Nu heb ik het wel over makelaars, maar dezelfde kritiek geldt voor ongeveer de helft van alle tweets die verstuurd worden. Dat zijn ordinaire reclameboodschappen. Zo’n misbruik van Twitter is niet slim. Jouw volgers zitten er niet op te wachten en dus word je niet meer gelezen. Het is beter om je eerst eens tussen je doelgroep te begeven en dan alleen maar een beetje te luisteren. Daarna ga je meepraten en misschien heel voorzichtig iets commercieels zeggen.
Biertje?
Twitter is net een grote kroeg. Als je daar de vrouw van je dromen ziet staan, dan loop je ook niet op haar af en zegt: “Altijd al aan het water willen wonen?” (hoewel… dat zou trouwens best een goede openingszin kunnen zijn, maar je begrijpt wat ik bedoel). Ook die prachtvrouw wil dat je luistert en met haar praat, voordat je het moment bereikt om iets ‘commercieels’ te zeggen.
Inhoud
Ik volg @EllenMouthaan niet omdat ik wil weten wat ze doet, maar met wie ze is, waar en waarom. En te weten wat het vak inhoudt en dus niet om te lezen welk huis ze nu weer in de verkoop heeft gekregen.
Ik volg @Autoweek niet omdat ik wil weten wat een abonnement kost, maar omdat zij als eerste foto’s en filmpjes posten van de nieuwe modellen en testauto’s waar zij op dat moment mee rijden.
Als je wilt weten of @NSM6 dit jaar weer doorgaat en wie ons dit jaar gaat verrassen, dan moet je hen gaan volgen. Maak Twitter leuk en houdt het leuk.
Leuk
Hoe maak je Twitter leuk? Als iemand een product of dienst bij je af wilt nemen, biedt hem dan de mogelijkheid dat hij dat kan delen met zijn netwerk. Dan kan hij onder een foto op jouw website op “T” klikken zodat al zijn vrienden hem kunnen adviseren of dat wat voor hem is en hoe goed jouw bedrijf is. Tegenwoordig vertrouwen 74% van alle gebruikers op hun Sociale netwerken voor aankoopbeslissingen. Ik wil advies, ik wil het delen en jij mag je mening geven. Dat is de toekomst.
Onderschatten
Nederland telt 10 miljoen Hyves leden, 3,8 miljoen Facebook gebruikers, 2 miljoen LinkedIn profielen en 418.000 actieve Twitteraars. Dus we moeten Twitter niet overschatten, maar zeker niet onderschatten. Denk eens na waarom anderen jou zouden moeten volgen, wat er zo leuk is aan jouw tweets, wie jouw doelgroep is en wat je ze te vertellen hebt. Als je op die vier vragen een goed antwoord kunt geven, dan pas pak je je iPad en ga je zitten Twitteren. En als je dan nog steeds niet verder komt dan een platte reclameboodschap, kijk dan eerst eens naar jezelf voordat je het medium vervloekt.
Weten hoe je slim kunt Twitteren? Neem Twitterles op de Social Media School.
Laatste berichten van Gaby Paans (toon alles)
- Twitteren is een talent - 10 maart 2011
Twitter is wat mij betreft onderdeel van een totale marketingstrategie. Niet een op zichzelf staand instrument. Als je zelf niet actief participeert, luister dan in ieder geval mee en wees daar waar je doelgroep is. Jouw klanten twitteren namelijk wel. Steeds meer en meer.
En elke ochtend een tweet over een aangeprijsde woning doet onder voor Funda of Jaap; het voegt niets toe en zegt niets over je dienstverlening en kwaliteiten als makelaar. Twitteren = communiceren en niet alleen (reclame) zenden. Deel kennis en successen, laat zien wat je beweegt en wat jou onderscheidt? Maar vooral: wees zichtbaar!
Net als in de kroeg dus.
Beste Gaby,
Vanzelfsprekend promoot men op een blog het belang van een blog (of een blogger het belang van een blog). Iemand die veel met twitter doet promoot vanzelfsprekend twitter. Des noods zoals hier een totale ‘social media school’.
Ik ben het niet eens dat twitter een goed kanaal is voor een makelaar. Relaties met klanten bouw je niet via twitter op, twitter is te vluchtig, het bereik is te klein en alleen vriendjes en collega’s kijken er naar… Grote merken die image moeten bouwen onder een landelijk/werelds publiek hebben er wel wat aan.
Voorbeeld waarom ik er niet in geloof:
Ik kijk geregeld op twitter via mijn iPhone, het is routine geworden net zoals het checken van Facebook (“Wat doen m’n vrienden”, daar wil ik zakelijk verder niets delen). Het valt in het rijtje met de nu, telegraaf, engadget en tweakers app. Vervolgens lees ik van een wethouder: “Weer een record, de zitting in 10 minuten afgehandeld gisteren” “Wat zullen we eten vanavond”. Van een reclame man lees ik: “net op kantoor, snel even mijn e-mail checken” (om 11.00 uur getweet). En van een iemand anders lees ik dat hij weer eens in de file staat… Bij 9 van de 10 berichten denk ik “gaan we ook nog werken? Of de hele dag de moeite nemen om dom geouwehoer de wereld in te helpen?”. En over het algemeen kom ik tot die conclusie zoals velen met mij op de plee.
Makelaars hoef je niet wakker te schudden om hun dienstverlening te verbeteren. Er zijn goede makelaars en slechte, zoals in alle takken van sport. Leer de consument eens een goede keuze maken! Een consument is zo loyaal als een patatje pinda en als het puntje bij paaltje komt kan je nog zo’n leuke tweet hebben gelezen maar als makelaar ABC zegt “Nee hoor uw huis is ZEKER 10.000 meer waard en mijn courtage is de helft”. Dan kiest Jan Klaassen toch voor prut-makelaar ABC.
Ik zie geregeld tweets van de scherpe pen “Wie weet er nog een X voor Y” of een huurder voor Z. En ben heeeeeel nieuwsgierig: Wees eens eerlijk, hoeveel reacties zijn er op geweest die zonder twitter niet bereikt waren? De enige succesverhalen die je hoort over twitter/tweets/facebooken/hyven zijn tegengas campagnes: T-Mobile gaat klanten beter helpen. KLM verbeterd dienstverlening. Of een gevolg: “Carglas was te laat met reageren op” (was toch carglas?). Of bijvoorbeeld SIZZ promoten op Hyves en partyflock en het moederproduct Vodafone op LinkedIn en Facebook. Ik heb nog nooit van een makelaar een succesverhaal gehoord, alleen van de ‘gurus’ die twitter bijbrengen aan makelaars.
In je artikel ben ik het wel eens met deze stelling: “Twitter is net een grote kroeg.” Maarja, mensen kunnen nog zo gezellig in de kroeg zijn, of je ze je huis toevertrouwd is een tweede. Zo ook mensen die als een debiel aan het twitteren zijn geslagen en niet kunnen stoppen met bloggen. En hierbij gaat dan weer een eeuwen-oude marketing/levens regel op: Als jij dat zo beleeft zijn er meer.
Conclusie wat mij betreft: Als we ‘de consument’ (en niet de makelaar) kunnen opleiden tot het maken van verstandige keuzes en wat wijzer worden welke makelaar goed voor hun is (bij verschillende wensen/verwachtingen horen verschillende makelaars) hoeven we ook minder chagrijnige blogs te lezen. Nu hoor ik je denken “dan moeten makelaars zich JUIST goed profileren op de social media” maar die vlieger gaat niet op omdat twitter veel te weinig gewicht heeft in deze strijd: Je gaat een collega niet afvallen; dat is een teken van zwakte. Consumentenreviews (lees: “Wie is de beste makelaar”) zijn beïnvloedbaar en ik zou er niet op af gaan.
**crisis wat een lang verhaal, excuus**
Beste Paul,
Bedankt voor je (uitgebreide) reactie. Genoeg stof voor mij om een nieuwe blog te schrijven. Ik ben het helemaal met je eens dat er veel onzin op Twitter staat. De gouden regel op Twitter: vertel niet wat je doet, maar met wie, waar en waarom. Niet iedereen snapt dat.
Je volgers bepalen of je interessant genoeg bent. Ben je dat niet, dan wordt je ontvolgd en dat wil je niet.
Als je het zakelijk wilt inzetten is het daarom handig om van te voren te weten wat de Do’s and Don’ts zijn. Mijn interesse is gewekt door gesprekken met makelaars. Zij hadden het gebruik van Social Media als doel verheven. Het is een middel om je doel te bereiken.
Jij haalt als makelaar het merendeel van je omzet uit je lokale omgeving. Daarom is het zaak om je als makelaar te “branden”. Grote merken zoals jij zegt doen dat landelijk, jij doet dat lokaal.
Veel makelaars staan op een rijtje, vertonen hetzelfde kunstje en vissen uit dezelfde vijver. Logisch toch dat de consument niet weet waar hij op moet kiezen?
Ik zou kiezen voor die makelaar die aan alle kanten uitstraalt dat hij er alles aandoet om mijn woning zo snel mogelijk te verkopen. Dat begint met zichtbaarheid. Social Media is daar slechts een onderdeel van.
Ben je voor 1985 geboren, dan ga je naders met informatie om. Het is echt zo dat heel veel mensen heel veel zaken met hun netwerk willen delen. Op Facebook, Hyves, Youtube en Twitter.
Kortom, denk welk platform je kiest en ga daar 100% voor. Liever 1 platform, dan 5 een beetje.
P.S. Hieronder staat een reactie van een makelaar (Jolanda Vogelezang). In mijn blog noem ik Ellen Mouthaan. Zij kunnen jou genoeg succesverhalen vertellen.
Bedankt voor je reactie.
Hoe social media ingezet moet worden is mij volstrekt helder. Ik zie het alleen niet als een goed medium om je als makelaar te profileren. Overigens ook voor vele andere beroepen zou ik het niet aan durven raden.
Ik beschouw mijzelf als digitaal zeer ontwikkeld ondanks mijn pre-1985 bouwjaar (1981) en zie 99% van de makelaars die zo ‘2.0’ bezig zijn de plank volledig misslaan. Diezelfde makelaars ondervinden ondanks hun misslag er geen last van… Een van de risico’s van internet is natuurlijk (zie 90% van de blogs in de wereld) dat een boos iemand makkelijker en sneller in de pen duikt als iemand die lovende woorden de wereld in helpt (en die worden dan ook nog eens vaak als nep/sceptisch/vervelend ontvangen).
Je schrijft in het artikel dat er 418.000 twitteraars in Nederland (had eerlijk gezegd meer verwacht) actief zijn, maar als dat het luisterende oor is waar je je op moet richten heeft het al helemaal geen nut. In de vijver waar de makelaars uit vissen zit dan misschien 1 huizenzoeker in die ook op twitter kijkt (en aangezien die toch digitaal onderlegt is had hij de woning al lang op funda gevonden).
Bovendien, als iemand op zoek gaat naar een makelaar die zich goed presenteert in de social media omdat hij dat belangrijk vindt. Prima, maar als makelaar ABC tegen over je zit aan tafel om de verkoop van je huis te bespreken (plug slechte woordgrap) en er is daar geen klik (sorry), ben je ook uitgepraat.
Oftewel het doel van social media: Jezelf profileren en klanten net dat beetje extra inzicht geven in “wie is die makelaar”, daar geloof ik niet in. Face to face zegt zo vele meer dan facebook to facebook dat de digitale media volledig ondergesneeuwd raakt.
Wat meer effect zal hebben in de toekomst zijn sites zoals kieskeurig en vergelijking sites. Alhoewel die voor (en door) dienstverleners natuurlijk heel beïnvloedbaar zijn en ook daar weer geldt dat een kwaaie klant (misschien wel onterecht) sneller in de pen duikt op het anonieme internet.
Twitter is hartstikke leuk en goed medium. Uiteraard is het zo dat je dit zo moet houden! Je bent zelf het boegbeeld van je eigen succes of falen op twitter…
Hi Jolanda,
Twitter is een fantastisch medium en dat het wel kan werken in de makelaardij, daar ben jij een goed voorbeeld van. Ook jij gebruikt het om te communiceren en niet om te adverteren. Uitzonderingen bevestigen de regel (gelukkig).
Groet, Gaby
Nou Gaby, je stelling dat het niet werkt is niet mijn ervaring , je followers kunnen er ook voor kiezen.
Daarbij neem ik aan dat de ”social media school” ook niet gratis is en dus reclame ? ( die dan weer niet zou werken …)
Beste Rick,
Dank voor je reactie. Natuurlijk zijn er makelaars te vinden die het wel snappen; wie de schoen past trekke hem aan. Weer een manier om je als kantoor te onderscheiden. Ik ben je gaan volgen. Tip van mijn zijde; je BIO is erg slecht leesbaar op Twitter.com. Wel leuke achtergrond.
Groet, Gaby
Beste Gaby.
Leuk artikel, ik heb ook een Twitter account en ongeveer 570 volgers.
Maar bij iedere tweet geen spam maar tips of gratis e-book aanbiedingen geen respons.Ik vind Twitter maar erg veel gelul in de ruimte.