Inmiddels is mijn voorliefde voor de makelaardij en Social Media wel bekend. Voor mij is dit een combinatie die prima werkt, alleen tussen hen beiden botert het nog niet zo.  Nu staan woningen tegenwoordig wel langer te koop, maar dat mag voor een makelaar geen reden zijn om zijn aanbod op Twitter te spammen. Twitter is geen reclamekanaal en daarom moet je er ook geen wonderen van verwachten, zeker niet op korte termijn.

Niet alleen makelaars

Nu heb ik het wel over makelaars, maar dezelfde kritiek geldt voor ongeveer de helft van alle tweets die verstuurd worden. Dat zijn ordinaire reclameboodschappen. Zo’n misbruik van Twitter is niet slim. Jouw volgers zitten er niet op te wachten en dus word je niet meer gelezen. Het is beter om je eerst eens tussen je doelgroep te begeven en dan alleen maar een beetje te luisteren. Daarna ga je meepraten en misschien heel voorzichtig iets commercieels zeggen.

Biertje?

Twitter is net een grote kroeg. Als je daar de vrouw van je dromen ziet staan, dan loop je ook niet op haar af en zegt: “Altijd al aan het water willen wonen?” (hoewel… dat zou trouwens best een goede openingszin kunnen zijn, maar je begrijpt wat ik bedoel). Ook die prachtvrouw wil dat je luistert en met haar praat, voordat je het moment bereikt om iets ‘commercieels’ te zeggen.

Inhoud

Ik volg @EllenMouthaan niet omdat ik wil weten wat ze doet, maar met wie ze is, waar en waarom. En te weten wat het vak inhoudt en dus niet om te lezen welk huis ze nu weer in de verkoop heeft gekregen.
Ik volg @Autoweek niet omdat ik wil weten wat een abonnement kost, maar omdat zij als eerste foto’s en filmpjes posten van de nieuwe modellen en testauto’s waar zij op dat moment mee rijden.
Als je wilt weten of @NSM6 dit jaar weer doorgaat en wie ons dit jaar gaat verrassen, dan moet je hen gaan volgen. Maak Twitter leuk en houdt het leuk.

Leuk

Hoe maak je Twitter leuk? Als iemand een product of dienst bij je af wilt nemen, biedt hem dan de mogelijkheid dat hij dat kan delen met zijn netwerk. Dan kan hij onder een foto op jouw website op “T” klikken zodat al zijn vrienden hem kunnen adviseren of dat wat voor hem is en hoe goed jouw bedrijf is. Tegenwoordig vertrouwen 74% van alle gebruikers op hun Sociale netwerken voor aankoopbeslissingen. Ik wil advies, ik wil het delen en jij mag je mening geven. Dat is de toekomst.

Onderschatten

Nederland telt 10 miljoen Hyves leden, 3,8 miljoen Facebook gebruikers, 2 miljoen LinkedIn profielen en 418.000 actieve Twitteraars. Dus we moeten Twitter niet overschatten, maar zeker niet onderschatten. Denk eens na waarom anderen jou zouden moeten volgen, wat er zo leuk is aan jouw tweets, wie jouw doelgroep is en wat je ze te vertellen hebt. Als je op die vier vragen een goed antwoord kunt geven, dan pas pak je je iPad en ga je zitten Twitteren. En als je dan nog steeds niet verder komt dan een platte reclameboodschap, kijk dan eerst eens naar jezelf voordat je het medium vervloekt.

Weten hoe je slim kunt Twitteren? Neem Twitterles op de Social Media School.

The following two tabs change content below.
Social Media Trainer - Makelaardij Marketing Strateeg - Eigenaar dutch marketing center

Laatste berichten van Gaby Paans (toon alles)

Google+