Sociale media in de makelaardij – infographic

Social Media gastspreker ERADe één vind het een hype, de tweede gelooft er niet in en de derde vind het teveel tijd kosten. Sociale media. Toch zijn er ook makelaars die er wel voordelen in zien. Die groep wordt steeds groter overigens.

Vaak moeten we naar het westen kijken om te ervaren wat de volgende trend zal zijn in Nederland. We moeten dan ruim 6.000 kilometer naar het westen kijken. Ook qua inzet van sociale media in de makelaardij kan het best wel een teken aan de wand zijn hoe men er in Amerika over dacht in 2008 en eind vorig jaar. (klik voor volledig formaat)Sociale media in de makelaardij - infographic

In een periode van twee jaar is het gebruik van sociale media door makelaars naar 84% gegaan, terwijl in 2008 67% van de makelaars niets met sociale media deden. Ook in Nederland zal ik een grote stijging van de inzet van sociale media door makelaars verwachten. Of dat net zo snel en groot zal zijn als in Amerika durf ik te betwijfelen.

Verder is het erg interessant om te zien dat de impact van blogs kleiner is geworden, daar waar bloggen bij Nederlandse makelaars nog echte vorm moet gaan krijgen.
Over de impact van ‘het internet’ op zich bestaat natuurlijk geen twijfel.

Sociale media in de makelaardij - infographic

Welke sociale media zie jij als de belangrijkste voor jouw kantoor?

The following two tabs change content below.
Grondlegger van de De Scherpe Pen waar hij samen met andere bloggers kritisch over de makelaardij schrijft. Oprichter van de vergelijkingssite voor makelaars WieisdeBesteMakelaar.nl waarmee hij zowel consumenten als makelaars ondersteunt.

8 Reacties

  1. Ik zie juist een meerwaarde in social media, vooral wanneer het gaat om de visuele trends op social media. Een verhuurmakelaar in Amsterdam doet er naar mijn mening erg zijn voordeel aan.

    reageren
  2. en makelaars (in dit geval) die per uur zenden wat ze nu weer gaan doen , een zeker nut ?
    Ik denk dat ”we ” ons moreel verplicht voelen gebruik te maken van ”social media” , maar niet precies weten hoe en wat de uitwerking is. de balans moet nog komen , ook voor mij met 60 accounts .

    reageren
  3. Het kost inderdaad tijd. Heb je geen tijd of wil je er geen tijd in investeren? begin er niet aan…. misschien moet je je wel afvragen of je de juiste prioriteiten stelt.

    Hendriks & Hoekstra en van Eck makelaars hebben inmiddels meer followers op Twitter en vrienden op Facebook dan ingeschreven zoekers!

    Bovendien heb je directe en indirecte pbrengsten….onderschat met name de indirecte niet.

    Natuurlijk is altijd zo dat je eerst moet zaaien voordat je kunt oogsten.

    reageren
  4. Ik ben het met Marco eens. Veel makelaars hebben zich als doel gesteld om zich aan te melden op Social Media platforms zoals Twitter en Facebook onder het mom van “snel aanmelden anders missen we de boot”. Eenmaal aangemeld gaat men zich afvragen…wat nu?!

    Social Media is geen extra reclame portal of gratis advertentie rubriek. Het is slechts een middel om andere gebruikers te informeren over je diensten en door bijv. het beantwoorden van vragen of het reageren op opmerkingen je kennis en mogelijkheden te laten zien. Op die manier kun je vertrouwen genereren waardoor potentiële klanten/opdrachtgevers uiteindelijk jouw website of blog bezoeken voor meer informatie.

    Natuurlijk is het logisch dat je als makelaar af en toe een link plaatst naar informatie of video van een huis dat je zojuist in de verkoop hebt gekregen.

    Als je echter uitsluitend brochures blijft ‘spammen’ krijg je vanzelf veel un-followers en streef je je doel voorbij omdat je een geweldig middel verkeerd gebruikt.

    reageren
  5. Ik denk dat er veel kansen liggen voor makelaars om huizen te gaan verkopen via sociale media.

    Potenciele kopers zoeken toch eerst via internet naar een huis en gaan pas daarna naar een makelaar. Dus als je in deze 1ste fase duidelijk aanwezig bent, met foto’s, video’s en een blog, dan trek je ongetwijfeld meer klanten.

    reageren
    • dat is voor mij een unfollow en blokkeren. Geen toegevoegde waarde.

      reageren
  6. als social media alleen gebruikt wordt om informatie te zenden, dan zie ik de toegevoegde waarde niet.

    Zoals makelaars die tweeten dat ze weer een huis in de verkoop hebben. Totaal nutteloos.

    reageren

Geef een reactie

Google+