Dit is een ingezonden blog door Maikel Steur – verkoper van z’n huis
Komt het door het enorme aanbod dat er zo weinig bezichtigingen zijn? Of is het aanbod door Funda veranderd in een éénheidsworst waardoor kijkers op voorhand afhaken?
Heeft Funda nog wel waarde? Nu de huizen verkoop stil staat moeten er andere wegen bewandeld worden om boven het maaiveld uit te steken.
Voegen makelaars nog wat toe aan de verkoop van je huis?
Daar waar de gewone makelaars achter blijven met het voorstellen van standaard funda teksten, het de-personalizen van je huis en het aanbieden van groothoek foto’s heeft de moderne makelaar een voorsprong met de juiste hashtags, twitter accounts en Social Media.
Het aangaan van een dialoog met potentiële kopers heeft meer impact dan een brochure. Media communicatie strateeg en twitteraar @kleinevis vult z’n makelaar goed aan. Op verschillende manieren brengt hij z’n huis weer onder de aandacht.
Waarom richt iedereen z’n pijlen alleen op Funda? Natuurlijk is het een belangrijk middel om te communiceren maar de inzet van Social Media wordt nog amper gebruikt. We hebben een heel plan samengesteld om ons huis steeds weer onder de aandacht te brengen. We zitten er zelfs aan te denken om een rondleiding te geven via een webcast of Skype.
Onze 1000ste RT tweet heeft veel aandacht gegeven! Dat zien we in de statistieken van Funda terug. Ook de standaard verkooptekst hebben we opzij gelegd.
Een huis kopen moet spannend blijven! Funda kan geen beleving bieden, wij wel. We laten op verschillende manieren dit huis ervaren, zodat je wel moet gaan kijken!
Gastblogger
Laatste berichten van Gastblogger (toon alles)
- Gratis bestaat niet! - 6 april 2017
- Waarom Funda essentieel is en blijft voor de verkoop van een woning! - 14 maart 2017
- Wordt een huis met iDIN kopen heel normaal? - 9 maart 2017
De huidige snelheid van verandering door sociale media, breedband en mobiel internet, ligt zo hoog dat ik het niemand kwalijk zal of wil nemen dat ze niet snel genoeg anticiperen. Facebook laat een groeicurve zien die absurd is: van 1 miljoen gebruikers in december 2004 naar 700 miljoen in april 2011. De groei van mobiel internet is net zo indrukwekkend.
Funda komt echt wel en vergeet niet dat ze bijvoorbeeld een Funda App hebben, een layer in Layer. Wie heeft er hier nog meer een App of een layer in Layer?
Om een huis boven het maaiveld uit te krijgen is sociale media zeer geschikt. Maar verkoopt dat méér huizen? Nee. Wel het huis van jou opdrachtgever. Doen dus. Maar waar echt behoefte aan is, is meer kopers!
Een huis kopen zit denk ik, naast de emotie van het “willen hebben”, nog altijd op de prijs en financiering. Prijzen zijn enorm gedaald sinds 2009, de financieringsmogelijkheden nog veel meer!
Het is idioot dat banken (en overheid) de methode van financieren die sinds jaar en dag is opgebouwd en uitgebouwd, binnen 2 jaar compleet afbreken, op basis van rekenmodellen die bovendien mooi in het verhaal van de banken passen. Op deze mate van dichtdraaien van de geldkraan kan geen enkele markt fatsoenlijk op reageren.
Ik begreep van een makelaar dat hij voor iedere zoeker 20 huizen had. Daar staat 1 op 20. Voor 19 huizen dus geen kopers. Hoe groot moet je portefeuille dan zijn om als kantoor te overleven. Wil je 30 transacties doen dit jaar, heb je 600 huizen in je verkoop portefeuille nodig. Nou succes ermee.
Dan kun je Twitter gebruiken, Facebook en wat al niet meer: Als er geen koper is houdt het gewoon op.
en weer is er een lans gebroken voor ons concept, interactie met de kopers/zoekers via Kijkavond.nl
Funda is inderdaad nog een erg statische site. Vermoedelijk komt dit omdat de (NVM) makelaars de touwtjes van deze site redelijk stevig in handen hebben. Makelaars zijn nu eenmaal niet de meest vooruitstrevende beroepsgroep. Wel zijn er veranderingen op komst die de schrijver van dit stuk wel zal omarmen, zo lijkt het.
De makelaar (M/V) als adviseur dient wel altijd alert te blijven om er voor te zorgen dat bij de consumenten (verkopers) niet een te hoge verwachting van bepaalde marketing instrumenten wordt geschapen.
Zelf vind ik het altijd koorddansen, enerzijds modern, fris en nieuwe stijl makelen en anderzijds de verwachting (natuurlijk vooral qua opbrengstprijs) goed goed managen. Verkopers horen de voors altijd beter dan de tegens. Een selectief gehoor mag dat worden genoemd.
Statisch, social media, dialoog, SEO het zijn allemaal prachtige termen die het landschap hebben veranderd en nog verder zullen doen veranderen. Zelf doe ik aan bijna alles mee.
Toch zal het in de overgrote meerderheid van de gevallen zo zijn dat een correct gepresenteerd en correct geprijsd pand via Funda wordt verkozen om te bezichtigen maar beide zaken dienen te kloppen.
Een woning wordt dan simpelweg verkocht.
Bedenk wel dat de vraagprijs, ook als deze zeer scherp is, op dit ogenblik nog beperkt houdbaar is.
Dit gezegd hebbende vind ik dat de stellingen in deze bijdragen net een beetje kort door de bocht lijken. Niet te min is het een prima artikel als leermoment voor makelaars.
Excusé moi, maar ik vond het gewoon een spam tweet. Eerste keer is nog wel leuk, daarna wordt het ergerlijk.
Als ik jou bestandje met 100.000 emailadressen geef krijg je ook betere stats op funda, maar ik kan het niet aanraden.
@michiel. Je hebt gelijk dat funda een statische site is. Eigenlijk vertel ik dat ook altijd bij mijn klanten. Er zit geen interactie in als is het nog zo. Waarom integreren ze de sociale media niet in Funda. En idd een hele goede waarom matchen ze niet meer. Zal je op zich ook wel met de privacywetgeving terecht komen denk ik. De techniek kan veel meer dan wij denken en weten…helaas!
Funda heeft zoveel potentiele waarde in zich. Funda zou het zoekgedrag van hun klanten door en door moeten kennen, ze kunnen daar ook nog eens profielgegevens aan koppelen en daarmee een veel betere matchmaker zijn tussen huis en koper. Maar dat doen ze niet en daardoor verliest Funda heel snel zijn waarde.
“onze duizendste RT-tweet” … .1.000ste!?
“zien we terug in de statistieken van”… van wie…. oh van Funda…. heeft die dan toch nog waarde?
je kan zoeken wat je wilt, de schuld geven aan wie je wilt (behalve aan de verkoper die gewoon te veel vraagt omdat die 5 jaar geleden te duur heeft gekocht en nu zelfs zijn kosten koper en z’n vanille gele met blauwe keuken terug wil)
ps: is na die fles champagne of wat dan ook het huis nou al verkocht?
@Michel,.. Funda heeft wel degelijk waarde. Maar het is ongelofelijk standaard! Alle foto’s zijn hetzelfde, teksten zijn gelijk, etc. De attentie waarde is minimaal geworden.
Social Media zien we als een verrijking als extra beleving van een huis. Dit huis is overigens 13 jaar geleden voor een normaal bedrag aangekocht en op advies van een makelaar is de huidige verkoopprijs gekozen. (scherp overigens)
@Nico Gemiddeld krijgen we per dag 3000 reclame uitingen voor onze kiezen. Spam is het veelvuldig bestoken van informatie naar dezelfde doelgroep. Tweets met de juiste hashtags geven je de mogelijkheid om verschillende doelgroepen te informeren.
@Jolanda BRILJANTE SITE HEB JE! Go Baby!
Zolangd de banken, niet of mondjes maat hypotheken verstrekken tegen tarieven waar ze zelf meer als 70 % rendement op maken en deze overheid niet ingrijpt met maatregelen die het een stuk makkelijker kunnen maken voor kopers zoals:
Hypotheekrenteaftrek 30 jaar garanderen, zorgt voor rust op de markt.
Hypotheekaftrek garanderen tot 1.000.000,- kk daarboven afschaffen.
Netto hypotheek maandlast verglijkbaar aan netto huurlasten.
Overdrachtsbelasting ( tijdelijk ) afschaffen voor meer doorstoming.
Rentevergoeding maximeren op max. 4,5 % voor iedere Nederlander.
Groot onderhoud aan vastgoed weer aftrekbaar maken van belasting.
Blijft de woningmarkt toch nog voorlopig op slot zitten, wat per saldo deze overheid veel meer kost en onze burgers een hoop ergernis bezorgt. Aangezien er nu ook veel minder overdrachts balsting binnen komt moet de stap naar (tijdelijke) afschaffing toch niet zo groot zijn.
Kijk naar het lage tarief sindsdien hebben veel meer schilders en stucadoors veel extra werk gehad, het kan dus wel goed wereken !!
Team Connect Business Network