Selecteer een pagina

Snelle dubbeltjes of langzame kwartjesRecent las ik het boek “The 4 hour workweek”.  In het boek worden de principes van de oude en de nieuwe rijken helder uiteen gezet.

In het kort: 
Oude rijken proberen in een zo kort mogelijke periode zoveel mogelijk rijkdom te vergaren, zodat, als ze met pensioen gaan, het echt grote genieten kan plaats vinden.

Nieuwe rijken

Nieuwe rijken maken dat ze op een zo prettig mogelijke manier altijd blijven voorzien in dat wat ze plezier geeft opdat ze niet hoeven te wachten op hun pensioen (als ze dat al willen hebben). 
Want waarom zou je willen stoppen met dat wat je plezier geeft?

Belangrijk aspect is dat je weet waar je oprecht gelukkig van wordt. Voor de 1 is dat een villa van 2 miljoen, voor de ander is het die boterham met kaas nadat hij een klant (een mens) gelukkig heeft gemaakt.

Oude rijken

Oude rijken willen besparen als schaarste heerst, want alles wat je nu bespaart, houdt je later als meer over is de gedachte.
Nieuwe rijken investeren juist als schaarste heerst, omdat ze weten dat dat nodig is om het systeem van rijkdom te ‘voeden’.

Angst voor later

De babyboom generatie is bevlekt met de angst voor later, mede veroorzaakt door de oorlog en de schaarste die daaruit voortkwam. Die generatie is vanuit het ‘gevoel’ van schaarste gaan zorgen voor later maar wel vanuit het nu.  Spaarzaam en hoge omzetten nu, is beter voor later, en meer is altijd beter. (meer zekerheid is minder angst) 
Dus ook liever snelle dubbeltjes nu, dan langzame kwartjes op termijn, want snelle dubbeltjes geven meer zekerheid in het nu, voor later!

Geen angst

De nieuwe rijken hebben die angst niet, of veel minder. Die nieuwe rijken zijn wel de klanten van nu. En omdat ze die angst van schaarste niet ‘letterlijk’ kennen snappen ze de oude rijken, en hun manieren, ook niet.

Dus wat maakt dat de nieuwe rijken niet van de oude rijken willen kopen? 
Wat maakt dat de Vastgoedmarkt zo schoorvoetend in nieuwe rijkdom ‘gevoelens’ wil investeren? Is het die oude angst?

kauwgumWeet dat er miljoenen euro’s worden uitgegeven voor de promotie van een pakje kauwgom. 
Een pakje kauwgom van € 1,50!

Wat gaan we nu doen voor een huis van €300.000 en meer?

The following two tabs change content below.
Fotografisch ondernemer die graag buiten de kaders denkt en spreekt. De laatste 7 jaar vooral actief als meerwaarde in de makelaardij.

Laatste berichten van Joep Oomen (toon alles)

Google+