Plaggemars makelaars heeft een onderzoekje gehouden. Zij wilden namelijk weten of en waar hun klanten actief zijn op sociale media en hoe ze over de inzet van sociale media bij de verkoop van hun huis denken.

Dit soort initiatieven juich ik dus van harte toe! Meten is weten.

Het onderzoek

Laten we alles direct in perspectief stellen, dat is wel zo eerlijk. Het onderzoek is gehouden onder hun eigen klanten, er hebben 36 personen alle 8 vragen beantwoord. Wetenschappelijk mag je het dan ook niet noemen. Het geeft wel een goede indruk over hoe consumenten, verkopers, denken over de inzet van sociale media door makelaars.
81% van de verkopers in dit onderzoek woont in een vrijstaand huis of een 2-onder-1 kap.

Sociale netwerksites

Meer dan de helft van de verkopers is zelf niet actief op een sociale netwerksite. Het is dan heel interessant om te lezen dat 73% wel van mening is dat sociale media bij kan dragen aan de verkoop van de woning.

Van de gebruikte sociale netwerken onder de ondervraagden scoort Facebook het hoogst, direct gevolgd door Hyves en LinkedIn.

Eigen inzet

Maar liefst 86% zou de eigen woning onder de aandacht willen brengen bij vrienden en relaties via sociale media. Eigen belang is hierbij een grote motivator, aangezien 73% van mening is dat sociale netwerken bij kunnen dragen aan een verkoop.

Plaggemars vroeg ook of zij het huis via de door hen gebruikte sociale media mochten promoten. Er was slechts 1 respondent die hier ‘nee‘ op antwoordde. 96% antwoordde met ‘ja.

Conclusie

Klanten willen graag dat de makelaar het huis verkoopt en ze begrijpen dat de inzet van sociale media daaraan bij kan dragen. Denk er niet te makkelijk over, want het verkopen van een huis via sociale media is niet eenvoudig.

Vervolg

En nu? Ga je dit allemaal zelf doen? Ga jij er ook voor zorgen dat je klanten er mee aan de slag gaan en hun netwerken in gaan zetten ter promotie van het huis? Maak het jezelf makkelijk! Hier zijn namelijk prima kant-en-klare oplossingen voor, waarbij het resultaat waarschijnlijk ook beter is dan als je het allemaal zelf gaat zitten doen.

Maak gebruik van KijkMijnHuis en HelpMee. Laat zien dat jij de opdrachtgever geeft waar ze om vragen. De inzet van sociale media.

The following two tabs change content below.
Grondlegger van de De Scherpe Pen waar hij samen met andere bloggers kritisch over de makelaardij schrijft. Oprichter van de vergelijkingssite voor makelaars WieisdeBesteMakelaar.nl waarmee hij zowel consumenten als makelaars ondersteunt.
Google+