Oniveka bespaart haar opdrachtgevers 64% op Facebook advertenties

21 jul 2011 by Arjan Terpstra,

Deze week meldde de Financial Times dat de tarieven voor adverteren op Facebook de afgelopen 3 maanden met maar liefst 74% zijn gestegen. De kosten voor 1000 weergaven zijn in Europa met 45% gestegen. Een forse stijging veroorzaakt door het feit dat steeds meer grote adverteerders op sociale media adverteren. Deze dominante adverteerders (grote merken zoals Philips en Fiat) drijven de prijs op. Dit omdat Facebook met een veilingsysteem werkt waarbij per advertentie een klikprijs of prijs per 1000 weergaven geboden moet worden door de adverteerder. De advertenties van de 5 hoogste bieders worden op een pagina getoond.  Vooral kleinere adverteerders merken de laatste maanden dat ze veel hoger moeten inzetten. Doen ze dat niet dan worden hun advertenties ook niet meer getoond omdat er te veel hogere biedingen zijn.

 

Ontwikkeling van Facebooktarieven van niet-Oniveka klanten

De oplossing is het beter specificeren van de doelgroep die bereikt moet worden in combinatie met de juiste soort advertentie. Uiteindelijk is de prijs per klik minder belangrijk dan de relevatie van de klik. Een klik (bezoek) moet immers leiden tot de gewenste actie van de consument (conversie). Het resultaat is wat telt. Naar aanleiding van het onderzoek van de Financial Times heeft Oniveka onderzocht of de eigen kosten voor adverteren op Facebook en Hyves in de afgelopen maanden gestegen zijn. Naast Facebook is Hyves gekozen als sociale netwerk omdat beide netwerken in Nederland ongeveer even groot zijn. Dit onderzoek is uitgevoerd op basis van gegevens van 5000 advertenties. Deze advertentie campagnes zijn door Oniveka voor diverse opdrachtgevers in Nederland uitgevoerd.

De uitkomsten waren verassend. In het eerste half jaar van 2010 de gemiddelde kosten per klik op Facebook gestegen van €0,26 naar €0,33. Dat is een stijging van 26,9% in plaats van 74%. Bij het specifiek adverteren voor Facebook Fanpages is het tarief per klik zelfs gedaald van €0,32 naar €0,31 (-3,1%). Door juiste targeting en het opstellen van aansprekende advertenties bespaart Oniveka haar opdrachtgevers gemiddeld 64% op de kosten van Facebook advertenties.

Adverteren op Hyves is in het eerste half jaar 12,5% duurder geworden. De prijs per klik ging van €0,56 naar €0,63.  Daarmee is Hyves gemiddeld wel 47% duurder per klik dan Facebook ( €0,63 vs. €0,33).  Daarbij komt dat een klik via Facebook 2 tot 3 keer meer resultaat (conversie) oplevert. Hyves is dus aantoonbaar duurder voor adverteerders dan Facebook. Maar adverteren op Hyves kan nog steeds waardevol zijn. Zo zijn diverse doelgroepen beter via Hyves te bereiken. Bijvoorbeeld zijn consumenten buiten de Randstad en grote steden beter via Hyves te bereiken dan via Facebook. Daarnaast is Hyves in Nederland nog steeds groter dan Facebook. Volgens recent onderzoek van comScore duurt dat echter niet lang meer.

Conclusie: De tarieven voor online adverteren zijn in 2011 fors gestegen. Grote merken willen in toenemende mate via sociale netwerken adverteren en drijven daardoor de tarieven op. Omdat Oniveka veel kennis en ervaring heeft opgebouwd over het effectief inzetten van online campagnes, wist zij voor haar opdrachtgevers kosten te besparen. Voor Facebook zelfs 64%.  Hoewel Facebook kwalitatief en prijstechnisch steeds interessanter wordt, is Hyves nog steeds effectief voor het bereiken van consumenten in landelijke gebieden.  Een combinatie tussen beide dominante netwerken zal dus een goede strategie zijn.

 

Posted via email from nieuwbouw20’s posterous

The following two tabs change content below.
Specialist in interactieve communicatietoepassingen m.b.t. vastgoed en nieuwbouw in Nederland. Ik schrijf o.a. via mijn blog www.nieuwbouw20.nl over bedrijven, nieuwe internettoepassingen en websites. Bovendien worden er nieuwe inzichten, campagnes, personen en bedrijven behandeld die zich in de bouw- en ontwikkelingsbranche onderscheiden. Volg me via @nieuwbouw20 of @fundament CU:-)
Google+