Selecteer een pagina

Anders dan dit kan ik het niet zeggen. Funda wil graag verder, vernieuwen, verbeteren en bovenal goede dienstverlening geven aan de consument. Ik betwijfel of de NVM dat wel wil. Ze zijn eerder de remmende factor voor funda.

Vanochtend las ik dit duidelijke blog van José Schellekes op Spacemakers.

 

Stomverbaasd las ik vandaag het bericht dat de ledenraad wonen van de NVM afgelopen vrijdag de samenwerking met de LNP heeft afgestemd.

Na drie jaar (!) overleg en nadat er vorig jaar een intentieovereenkomst tussen makelaars en hun opdrachtgevers is getekend; afgestemd! Terwijl het zo’n mooi huwelijk had kunnen worden. Een koppeling tussen de landelijke nieuwbouwsite Niki.nl en funda.nl zou betekenen dat makelaars en projectontwikkelaars hun projecten op internet niet meer dubbel hoeven in te voeren en te beheren. Dat scheelt een hoop werk. Om nog maar niet te spreken van andere gezamenlijke voordelen zoals optimale klantvoorlichting en bevordering van marktwerking. 1 + 1 = 3 zou je toch zeggen, maak daar gebruik van in deze crisistijd.

Maar nee, makelaars denken niet verder dan hun neus lang is. Ze doen alsof funda het enige waardevolle argument is voor de nieuwbouwmakelaar. Net zoals het jaren geduurd heeft voor de beroepsgroep eindelijk funda durfde te omarmen, durft men nu opnieuw geen stap vooruit te zetten.

Als vanouds regeert bij makelaars de angst, en angst is een slechte raadgever. De NVM beweert een dienstverlenend bedrijf te zijn maar blijft naar binnen gericht. Eerst wij makelaars, dan de klant. En dan niet in de gaten hebben dat samenwerking met projectontwikkelaars voor alle partijen een win-win situatie zou zijn. Voorzitter Dietmar Werner van de Stichting LNP heeft gelijk: de makelaars bewijzen hiermee vooral zichzelf een slechte dienst. NVM, blijf lekker dromen.

Ik snap het niet, ik snap het niet, ik snap het niet! Ja, het blog van José natuurlijk wel, maar die beslissing van de ledenraad van de NVM niet! Als je het mij uit kan leggen, heel graag.

Consument

Wat de consument wil is eenvoud, gemak en comfort. Funda doet erg hard en goed z’n best om dat te geven, alleen hebben ze een blok beton aan hun been hangen waar de letters NVM op staan. Die hebben namelijk dusdanig veel te zeggen, als aandeelhouders bij funda, dat het een last begint te worden voor funda.

De consument wil het liefste 1 website waar ALLES op te vinden is wat er qua woningen te koop is (BOG en commercieel vastgoed is voor ‘de consument’ niet interessant en mag rustig ergens anders staan). Het verschil tussen nieuwbouw en bestaande bouw is dusdanig klein voor kopers dat ze dat graag op één plek willen zien.
Laten we dan ook even niet vergeten dat het de consument een worst is welke makelaar het in de verkoop heeft. Ze willen graag dat alle huizen op dezelfde manier getoond worden, met alle mogelijke informatie die er maar is.

Die kans moet funda nu laten liggen, omdat er een paar mensen bij de NVM zijn die nog niet doorhebben dat samenwerken veel meer voordeel biedt. Veel NVM makelaars snappen het wel degelijk, alleen hebben die kennelijk te weinig macht binnen de ledenraad.

Zorg er alsjeblieft voor dat het de consument makkelijk gemaakt wordt om een mooi huis te vinden, op een plekje waar ze graag willen wonen. Omarm elke mogelijkheid om dat eenvoudiger te maken voor al die kopers, en derhalve ook voor de verkopers. Makelen is toch het bij elkaar brengen van vraag en aanbod van onroerend goed? Jammer dat deze kans is afgestemd.

Misschien is dit wel het moment voor JAAP.nl of Huislijn.nl om te laten zien dat consumenten bij hen beter af zijn, vanwege een eenduidige weergave van de huizen. Wat zullen de NVM-ers daar van balen…!

The following two tabs change content below.
Grondlegger van de De Scherpe Pen waar hij samen met andere bloggers kritisch over de makelaardij schrijft. Oprichter van de vergelijkingssite voor makelaars WieisdeBesteMakelaar.nl waarmee hij zowel consumenten als makelaars ondersteunt.
Google+