Anders dan dit kan ik het niet zeggen. Funda wil graag verder, vernieuwen, verbeteren en bovenal goede dienstverlening geven aan de consument. Ik betwijfel of de NVM dat wel wil. Ze zijn eerder de remmende factor voor funda.
Vanochtend las ik dit duidelijke blog van José Schellekes op Spacemakers.
Stomverbaasd las ik vandaag het bericht dat de ledenraad wonen van de NVM afgelopen vrijdag de samenwerking met de LNP heeft afgestemd.
Na drie jaar (!) overleg en nadat er vorig jaar een intentieovereenkomst tussen makelaars en hun opdrachtgevers is getekend; afgestemd! Terwijl het zo’n mooi huwelijk had kunnen worden. Een koppeling tussen de landelijke nieuwbouwsite Niki.nl en funda.nl zou betekenen dat makelaars en projectontwikkelaars hun projecten op internet niet meer dubbel hoeven in te voeren en te beheren. Dat scheelt een hoop werk. Om nog maar niet te spreken van andere gezamenlijke voordelen zoals optimale klantvoorlichting en bevordering van marktwerking. 1 + 1 = 3 zou je toch zeggen, maak daar gebruik van in deze crisistijd.
Maar nee, makelaars denken niet verder dan hun neus lang is. Ze doen alsof funda het enige waardevolle argument is voor de nieuwbouwmakelaar. Net zoals het jaren geduurd heeft voor de beroepsgroep eindelijk funda durfde te omarmen, durft men nu opnieuw geen stap vooruit te zetten.
Als vanouds regeert bij makelaars de angst, en angst is een slechte raadgever. De NVM beweert een dienstverlenend bedrijf te zijn maar blijft naar binnen gericht. Eerst wij makelaars, dan de klant. En dan niet in de gaten hebben dat samenwerking met projectontwikkelaars voor alle partijen een win-win situatie zou zijn. Voorzitter Dietmar Werner van de Stichting LNP heeft gelijk: de makelaars bewijzen hiermee vooral zichzelf een slechte dienst. NVM, blijf lekker dromen.
Ik snap het niet, ik snap het niet, ik snap het niet! Ja, het blog van José natuurlijk wel, maar die beslissing van de ledenraad van de NVM niet! Als je het mij uit kan leggen, heel graag.
Consument
Wat de consument wil is eenvoud, gemak en comfort. Funda doet erg hard en goed z’n best om dat te geven, alleen hebben ze een blok beton aan hun been hangen waar de letters NVM op staan. Die hebben namelijk dusdanig veel te zeggen, als aandeelhouders bij funda, dat het een last begint te worden voor funda.
De consument wil het liefste 1 website waar ALLES op te vinden is wat er qua woningen te koop is (BOG en commercieel vastgoed is voor ‘de consument’ niet interessant en mag rustig ergens anders staan). Het verschil tussen nieuwbouw en bestaande bouw is dusdanig klein voor kopers dat ze dat graag op één plek willen zien.
Laten we dan ook even niet vergeten dat het de consument een worst is welke makelaar het in de verkoop heeft. Ze willen graag dat alle huizen op dezelfde manier getoond worden, met alle mogelijke informatie die er maar is.
Die kans moet funda nu laten liggen, omdat er een paar mensen bij de NVM zijn die nog niet doorhebben dat samenwerken veel meer voordeel biedt. Veel NVM makelaars snappen het wel degelijk, alleen hebben die kennelijk te weinig macht binnen de ledenraad.
Zorg er alsjeblieft voor dat het de consument makkelijk gemaakt wordt om een mooi huis te vinden, op een plekje waar ze graag willen wonen. Omarm elke mogelijkheid om dat eenvoudiger te maken voor al die kopers, en derhalve ook voor de verkopers. Makelen is toch het bij elkaar brengen van vraag en aanbod van onroerend goed? Jammer dat deze kans is afgestemd.
Misschien is dit wel het moment voor JAAP.nl of Huislijn.nl om te laten zien dat consumenten bij hen beter af zijn, vanwege een eenduidige weergave van de huizen. Wat zullen de NVM-ers daar van balen…!
Laatste berichten van Han Tuttel (toon alles)
- Hoe technologie en automatisering de toekomst van de makelaardij gaat veranderen - 23 juni 2018
- De Call to Action wordt niet optimaal benut - 20 november 2017
- Marketing Pitches – Genomineerden Vastgoed Woningmakelaar van het Jaar 2017 - 10 november 2017
wellicht wordt het tijd dat Funda de NVM uitkoopt
Misschien is het nu tijd voor een geheel nieuwe manier van huizen promoten op het internet. Allemaal op dezelfde manier.
Laat Funda eerst eens een wat eerlijker presentatie van aangeboden woningen bieden. Het verwijderen en opnieuw aanbieden van woningen zodat de teller weer op ‘0’ staat is schering en inslag bij makelaars. Prijshistorie en totale looptijd zijn in deze tijden een must.. Dergelijke transparantie is voor een vereniging als NVM natuurlijk niet prettig!
Gelukkig zijn er alternatieven als huizenzoeker.nl en miljoenhuizen.nl. Gezamelijk bieden ze een goede aanvulling op Funda om alsnog over de benodigde info te beschikken.
Ik zal de laatste zijn die vindt dat je een NVM-er moet kiezen vanwege Funda, want er zijn veel meer (en betere) redenen te verzinnen voor de juiste makelaarskeuze, maar vooralsnog vind ik dat de juiste beslissing is genomen.
Ook hier in Zeeland is het onderwerp tijdens de vergadering – een dag voor de landelijke ledenvergadering – besproken. Mij bekroop het gevoel dat deze actie alleen voordeel biedt voor Funda. En wellicht ook Niki. En de consument. Maar niet voor 50% van de aandeelhouders van Funda, namelijk de NVM.
Wat is er mis met het feit dat een ontwikkelaar een makelaar moet inschakelen voor de verkoop van zijn nieuwbouwwoningen? En als hij er voor kiest dit niet te doen en dit in eigen beheer op te lossen, prima, maar dan ook geen gebruik van de faciliteiten die – dankzij deze makelaars – zo fraai zijn opgetuigd.
Het kostenaspect mag hier wellicht best even aangehaald worden. Als die ontwikkelaars dit zo graag willen, waarom betalen zij dan niet de rekening voor deze mogelijkheid? En geef je de makelaars, die toch verantwoordelijk zijn voor de kwalitatief goede content van Funda, niet het voordeel? Waardoor zij wellicht die ontwikkelaar weer wat extra te bieden hebben wanneer ze de makelaar inschakelen, buitenom de uitstekende procesbegeleiding die Frits Markus al eerder aanhaalde.
Overigens heeft Zeeland wel voorgestemd.
Helemaal mee eens Marco.
Er wordt nogal afgegeven op de NVM, ergens wel begrijpelijk. Maar het probleem is een stuk emotie dat in het verleden bij Funda ligt.
Destijds is zonder goed overleg door Funda de website opengesteld voor alle bestaande bouw – woningaanbod. Later mochten VBO en Vastgoedpro hun aanbod eveneens aanbieden op ‘hun’ fundasite (hun=nvm-makelaars). Dit is bij veel NVM-makelaars in het verkeerde keelgat geschoten. Indien duidelijk van te voren was gecommuniceerd, was er waarschijnlijk niets aan de hand geweest.
Daarentegen hoor ik van mensen dat ze het vreemd vinden dat VBO en Vastgoedpro lager in de ranking op funda komen. Hoezo vreemd? Dit ís toch één van de voordelen van het NVM-makelaar zijn?
Het had destijds anders gekund (lees: gemoeten).
Kan iemand mij verwijzen naar een recent onafhankelijk onderzoek waar 100% wordt vastgesteld dat consumenten maar 1 site willen hebben waar alles op staat? Ik geloof dit namelijk niet meer.
Ik vroeg het vanochtend ook aan mijn vrouw … haar reactie was : “Waarom mag er maar 1 woningsite zijn? Ik vind het juist leuk om er meerdere sites te bekijken!”
Mensen willen inderdaad eenvoud, mensen inderdaad comfort, mensen willen inderdaad gemak. Dit zijn allemaal kernwoorden die eigenlijk normaal worden geacht als men gaat shoppen (online en offline). Niets opmerkelijks eigenlijk.
Maar omdat mensen dit willen wil nog niet zeggen dat mensen maar 1 site willen waar alles op staat. Ik wil graag dat onderzoek zien waar dit hard gemaakt wordt, waar dat causaal verband bewezen is want tot nu toe wordt deze stelling voornamelijk ingenomen door mensen die hier een heel groot belang in hebben of denken te hebben.
http://trends.google.com/websites?q=funda.nl%2Cjaap.nl%2Cpararius.nl%2Cniki.nl%2C+huislijn.nl&geo=NL&date=all&sort=0
Ik denk juist dat het in het belang is van de consument en de makelaarsbranche dat landelijke sites onderling een gezonde concurrentie hebben.
Ik vind het ook heel logisch dat er wordt gezegd dat het financiële plaatje niet gunstig is. De makelaar fungeert al grotendeels als kassa voor de landelijke woningsites allemaal ten koste van de eigen online/offline presentatie met Tophuisjes etc.. Zie ook de opmerking van Pieter Germeraad boven over de financiële bijdrage die te hoog gevonden wordt.
@Frits Markus hit the nail on the head:
“Wij bieden toch zeker veel meer echte toegevoegde waarde als procesbegeleider bij zowel het aan- als verkoopproces! Ook ten aanzien van nieuwbouw. En dit gaat verder dan uitgebreide presentaties op internet. Opvallend is hierbij, dat NVM-makelaars op de eigen website niet zelden veel meer informatie geven, dan op Funda.”
Er zijn makelaars (ook NVM’ers) die heel goed met hun communicatie de aandacht trekken op het juiste moment, voor de juiste mensen op het juiste tijdstip met bijv. landingspagina’s zoals “Nog niet op Funda!”, mailingen etc. etc..
Wat deze makelaars allemaal anders maakt is dat ze opmerkelijk zijn, opvallen in massa. Dat ze opvallen en opmerkelijk zijn heeft niets te maken met kwaliteit zoals bijv. lid zijn van de NVM of VBO, of op Funda of andere woningsites staan.
Makelaars die 100% op Funda gokken lijken 100% op elkaar en dus zullen mensen deze makelaars niet kiezen … ondanks dat ze met hun aanbod op Funda staan.
Remco – het gaat niet om maar 1 woningwebsite, maar om minimaal 1 woningwebsite waar ALLES op te vinden is, zonder voorkeursbehandeling. Die is er niet.
Om even een vergelijking te trekken met de Verenigde Staten – makelaars zijn daar verplicht om de listing aan te melden op het MLS (Multiple Listing System). De (locale) site waarop ALLE te koop staande huizen op identieke wijze worden getoond. Zonder voorkeursbehandeling. Dat is in het voordeel van de consument, dat is wat in Nederland ook het geval zou kunnen zijn.
Zoals je vast wel weet ben ik groot voorstander van meerdere woningsites. Niet iedereen vind hetzelfde belangrijk (denk aan supermarkten, zelfde product maar toch erg verschillend) en dat kan ook qua huizensites. Alleen is het voor de consument een aanwinst als er een site is die simpelweg al het aanbod gelijkwaardig kan tonen.
Sorry als dat in de oorspronkelijke tekst niet volledig tot z’n recht kwam.
Ah ok 🙂 … ik las inderdaad “De consument wil het liefste 1 website waar ALLES op te vinden is”, dat er maar 1 site zou moeten zijn … ik hoop namelijk net als jij dat de branche daar voor zal waken en ik denk dat door de verschillende belangen die ene site nooit zal ontstaan.
Ik denk niet dat de NVM als een geheel een voorstander is van een situatie waar er meerdere grotere woningsites naast elkaar leven. Jaap.nl is de grootste tweede maar vergeleken met de traffic van Funda nog steeds niet te vergelijken. Ze hadden die site wel kunnen zijn maar ze hebben het verknald.
Er zijn maar weinig media bedrijven die een plan adviseren waar Jaap.nl een grotere rol speelt dan Funda. Persoonlijk denk ik dat Jaap.nl’s negatieve houding richting Funda en de NVM in het algemeen ervoor gezorgd hebben dat makelaars het niet als media kanaal omarmd hebben. Het is nog altijd zo dat als je de grootste wil zijn dat je de stem van de NVM gewoon nodig hebt. Die negatieve houding d.m.v. rechtzaken en andere PR was dus gewoon een resultaat van geen verstand hebben hoe de vastgoed wereld in elkaar zit … Niet dat ik alles weet hoor :), nee helemaal niet! maar andere partijen hebben wel kansen.
Eigenlijk vind ik het ook een beetje suf dat continu de NVM een draai om zijn oren krijgt als het om de continuïteit van Funda gaat. De NVM makelaars die gestemd hebben, hebben alleen naar hun eigen belang gekeken en zodanig gestemd. Sommige waren voor en andere weer tegen. Maar er is natuurlijk nog een andere partij en dat is Funda zelf.
Het is logisch dat als je afhankelijk bent van een andere partij voor vernieuwingen dat je daar de hele tijd rekening mee moet houden. Funda doet dat, Funda houdt daar heel veel rekening mee, zoveel zelfs dat ik af en toe denk: “Nou … ik zou niet in die positie willen zitten, ik bepaal liever zelf wat ik wil bereiken.”
Zolang Funda 2 petten heeft zal het als het ware nooit 100% kunnen inspelen op nieuwe ontwikkelingen of een eigen koers kunnen varen.
Zowel de NVM als Funda hanteren het beleid in deze van Henry Ford “Never complain, never explain” en dat verdiend wel respect. In al de jaren dat Funda bestond is er eigenlijk niet 1 partij geweest die een goed antwoord had of gebruik heeft gemaakt van de zwakke positie die Funda eigenlijk heeft. Als mede eigenaar, lees NVM leden, doe je natuurlijk alles om deze positie te versterken … eigenlijk heel logisch en natuurlijk.
Het is maar goed dat het spel nog niet gespeeld is. Ik denk overigens dat Funda positief staat tegenover meer woningsites want uiteindelijk is dit wat hun ontwikkeling stimuleert in hun huidige configuratie. Hoe meer veranderingen in de woningmarktsites hoe meer Funda de behoefte om verder te ontwikkelingen kan rechtvaardigen bij de aandeelhouders.
Niki.nl zou dus eigenlijk niet moeten complainen dat de NVM leden geen veranderingen willen of iets dergelijks. Ze kunnen beter zorgen dat ze zelf een belangrijkere positie in de markt verwerven en dan nog een keer proberen … ze zijn gewoon niet belangrijk genoeg op dit moment … in de ogen van de NVM leden natuurlijk.
Gemiste kans, voor de consument en de NVM makelaar.
Kan me nog herinneren dat Funda ging spideren en er een groep werd opgericht die hier tegen was, toen al geroepen dat Funda gewoon “open” moest zijn voor al het aanbod.
Bij veel NVM-makelaars leeft nog steeds het idee dat het hebben van Funda een USP is! Ik zeg: Wordt wakker!
Han, ik zou bijna zeggen, you took the words right out….hier mijn bijdrage aan de discussie: http://www.fundament.nl/2011/11/10/makelaars-zien-consument-als-grootste-bedreiging/
Ik ben van mening dat het een gemiste kans is om funda nog beter in de markt te zetten als complete woningsite. Helaas heeft funda het aan zich zelf te wijten dat de afdeling NVM Friesland heeft tegengestemt, omdat de meneer van funda erg arrogant over kwam. Daarnaast was de maandelijkse bijdrage voor het presenteren van nieuwbouw veel te hoog. Ze hadden marktonderzoek gedaan bij partijen in alleen het westen van het land en niet in de overige gebieden, dus uitermate dom. Het merendeel van de NVM makelaars Friesland is wel voor, maar de maandelijkse bijdrage moet naar beneden.
Mijn advies aan funda: doe je huiswerk over en zorg voor een beter plan met een gunstiger financieel plaatje voor de NVM Makelaar. Het nieuwbouw verhaal hoeft niet zo financieel te worden uitgemolken.
Bedankt voor deze inhoudelijke aanvulling – je haalt een paar goede en belangrijke punten aan.
Het Westen is absoluut niet gelijk aan Het Noorden, Oosten of Zuiden.
Beste Pieter,
Dank voor je zienswijze. Ik ben die meneer van funda. Laat ik vooropstellen dat ik betreur dat mijn uitleg in jouw optiek arrogant overkwam. Dat is absoluut niet het gevoel geweest waarmee ik mijn verhaal heb gedaan. In de korte tijd die beschikbaar was heb ik het verhaal zo duidelijk mogelijk willen brengen. Wellicht had ik meer aandacht moeten besteden aan de verpakking.
Terug naar de inhoud. Ik hoop namelijk dat de schijn van arrogantie niet de reden is geweest voor de negatieve stemming. De cijfers in de presentatie waren steekproeven in verschillende delen van het land. Die hadden dus niet alleen betrekking op het westen. Ik ben kort ingegaan op de situatie in Friesland, waar het nieuwbouwaanbod van funda overigens het meeste tekortschiet; Slechts 18% van het niki aanbod staat goed aangemeld op funda. En dan hebben we het niet eens over het restant van het nieuwbouwaanbod van ontwikkelaars die niet zijn aangesloten bij de LNP. Achteraf had ik wellicht uitgebreider stil moeten staan bij de situatie in Friesland. Daar leren we van.
Wat mij verbaast is dat je de prijs van een plaatsing als belangrijke reden noemt voor het tegenstemmen. Door de samenwerking zou de rekening juist eenvoudig bij ontwikkelaars kunnen worden neergelegd die erg graag willen dat deze samenwerking er komt. Had de huidige, ruime meerderheid van de tegenstemmers in Friesland naar jouw mening voor gestemd als de prijs lager zou zijn?
Tevens vind ik het jammer dat je voorbij gaat aan belangrijke zaken zoals kwaliteit, efficiency door samenwerking in de keten en het optimaal bedienen van de consument.
Desalniettemin, mijn excuses als ik arrogant overkwam. Wellicht kunnen we dat gevoel wegnemen onder genot van een kop koffie?
MVG,
Alex
Geachte Alex,
Ik ben blij dat je reageert op mijn verhaal, want jou presentatie kwam wel zo over en ik was niet de enige. Ik ben ook wel voor nieuwbouw op funda op de wijze zoals door jou gepresenteerd. Ik zie ook de voordelen van efficiency etc. Mijn argument van prijs is duidelijk ingegeven door mijn ervaringen met aannemers en ontwikkelaars, want de kosten van presentatie op funda etc moeten door de makelaar worden gedragen. Een bedrag van € 65,00 per maand is veel geld, ook gezien de lange looptijden op dit moment. de kans op een positief besluit in Friesland was dan groter geweest. Jou manier van presentatie heeft mij niet beinvloed, maar in het noordelijke landsdeel is het verstandig om realistisch en met niet te veel poes pas te presenteren. Het was verstandiger geweest om te zorgen dat jullie je huiswerk beter hadden gedaan, dan was dit denk ik niet ontstaan. Vele makelaars zien de nieuwe ontwikkelingen als bedreiging, maar het is goed dat funda verstrekt wordt. Ik heb de afweging gemaakt tegen te stemmen omdat de prijs te hoog is en daardoor zou het verhaal nieuwbouw op funda geen succes worden.
Ik hoop dat ik je geholpen heb om deze situatie in de toekomst te voorkomen.
Mvg Pieter Germeraad
Duidelijk een gemiste kans. En wat nog erger is, kennelijk heeft de nvm nog steeds niet door dat de consument die een huis koopt er uiteindelijk voor zorgt dat de rekeningen betaald kunnen worden. Ik vind het minachting voor de klant.
Een grote gemiste kans om geen nieuwbouw van de Stichting LNP zonder makelaar op Funda te plaatsen. Ontlenen wij nu als NVM-makelaars onze autoriteit aan het exclusief houden van onze database? Denken NVM-makelaars nu werkelijk, dat het achterhouden van objectgerelateerde informatie, als afgeleide van onze Tiara-uitwisseling, op Funda in het belang is van het publiek en dus van NVM-makelaars?
Wij bieden toch zeker veel meer echte toegevoegde waarde als procesbegeleider bij zowel het aan- als verkoopproces! Ook ten aanzien van nieuwbouw. En dit gaat verder dan uitgebreide presentaties op internet. Opvallend is hierbij, dat NVM-makelaars op de eigen website niet zelden veel meer informatie geven, dan op Funda.
Terug naar (een vorm van) http://www.nvm.nl is het ernstig onderschatten van deze toegevoegde waarde en -niet in de laatste plaats – het onderschatten van de woonconsumenten: uiteindelijk de klanten van NVM-makelaars.
Naar mijn mening moet alle – zonder uitzondering – object-gerelateerde informatie worden geplaatst op Funda. Waaronder uitvoerige kadastrale informatie (ook de voorgaande transactiegegevens), gemeentelijke informatie ten aanzien van bestemmingsplan(nen), bouwvergunningen en dergelijke, lokale- en regionale informatie die van belang kunnen zijn bij het nemen van een koop- en/of verkoopbeslissing.
Ook reviews over de huizen en zeker ook over de makelaars moeten een prominente plaats krijgen. Dit laatste zal gelukkig zeer binnenkort zichtbaar zijn. Laat Funda het de ‘zoekende’ woonconsument zo makkelijk mogelijk maken om alle gewenste informatie over de woning, de woonomgeving en de makelaars te kunnen verkrijgen.
Eigenlijk zou men via Funda ook alle informatie moeten kunnen verkrijgen over de lokale-, regionale- en landelijke woningmarkt.
Informatie behoeft natuurlijk niet altijd gratis ter beschikking te worden gesteld, maar kan tegen betaling afhankelijk van welke informatie men wenst.
Aan de makelaars (en zeker aan NVM-makelaars) de dankbare taak om hun klanten werkelijk toegevoegde waarde te leveren, die verder gaat dan Funda, de grootste en best gewaardeerde huisvriend van Nederland.
Laat Funda hét #1-woonportaal van Nederland zijn en blijven in de volle breedte en diepte.
Dank je Frits! Ik denk dat het van grote waarde is dat NVM makelaars laten zien dat niet iedereen het eens is met de huidige gang van zaken.
Jammer dat er nog steeds geen ‘consumentengedachte’ is en dat FUNDA daardoor (behoorlijk) beperkt wordt.
Dat geld voor de ‘beperkte’ mogelijkheden om als NIET NVM makelaar panden te presenteren.
Maar dat geld natuurlijk óók voor de NVM Open Huizenroute.
Stap nu eens over ‘de letters NVM’ heen en kijk eens wat de klant wilt!
Dit wilt duidelijkheid, transparantie, alles op één plek.
Die snapt weinig tot niets van de “NVM”.
Zorg nou eens dat ALLE aanbod zowel koop als huur, zowel particulier als BOG, zowel recreatiewoningen als eventueel buitenland gewoon eenvoudig te vinden zijn!!
Da’s hetgeen de consument graag zou zien.
Makelaars zijn dienstverleners! Funda zou ook een dienstverlener moeten zijn met veel minder “NVM – gedachte”.
Jammer.
Maarten Pijnenborgh
Marketing- & Formulemanager Vrijehuizenmarkt.nl
Han,
Voordat Niki ‘bestond’ werkte Jaap.nl al met Niki samen.
Hey Jaap – leuk weer wat van je te horen! Bedankt voor je aanvulling, ik ben het waarschijnlijk door de jaren heen vergeten dat die samenwerking er al was…
Dat is geen probleem, het is al weer lang geleden. Het leuke aan dit bericht is dat het lijkt alsof de tijd heeft stilgestaan de laatste jaren.
Hoeveel woningen zouden er op de “NVM” site dus funda staan als de NVMers hun aanbod er niet op zouden zetten? Het lijkt erop dat velen vergeten zijn waar funda vandaan komt en welke investering de NVMers zich getroost hebben om funda in de markt te zetten. Bob Bakker NVM makelaar te Bergen op Zoom
Bob – het is absoluut waar dat funda groot is geworden met dank aan de NVM makelaars. Alleen is funda niet ‘de website van de NVM’.
Het is een eigen bedrijf wat graag de grootste en beste website op het gebied van onroerend goed wil zijn. Juist daarom is het zo vreemd dat precies die (mede)oprichters, de NVM makelaars, de vooruitgang blokkeren.
Openstellen van funda zou juist een groots signaal van NVM makelaars zijn! Bovendien, je gebruikt funda toch niet om je te onderscheiden van niet-NVM-ers?
Goed nieuws: binnenkort al het Niki aanbod op Huislijn.nl.
Niet alleen wordt Funda op die wijze beperkt door de NVM, maar de consument wordt naar mijn mening ook misleid!
Als men woningen zoekt met bepaalde wensen, bijvoorbeeld op wijk/buurt en daarna wil sorteren op prijs, wordt er op een bijzondere manier gerangschikt door Funda. Alles van NVM makelaars wordt oplopend gesorteerd. Na het duurste pand van de NVM, komt VastgoedPro en VBO aan de beurt, terwijl de objecten een lagere vraagprijs hebben. De consument wordt hierdoor de dupe want mist wellicht op die wijze woningen.
Hiermee bewijst de NVM weer eens, dat ze uitsluitend pandgericht bezig is en totaal voorbij gaat aan haar eigen doelstelling om juist de klant centraal te stellen. Gelukkig dat de huizenverkoop in Nederland zo lekker doorloopt, want anders zou het nog zonde zijn dat de consument het door hem/haar gewenste huis niet kan vinden, terwijl het wél aangeboden wordt.
NVM: Niet Voor Mensen, uitsluitend voor selectief woningaanbod.
Het officiele persbericht van niki laat ook een hele treffende foto zien, een makelaar die z’n kop in het zand steekt.
De tegenstemmers hebben kennelijk allemaal zeeen van tijd om projecten gewoon opnieuw over te typen en de optielijst met collega makelaars af te stemmen. Beste makelaaar werk ook electronisch samen met je opdrachtgevers, dit scheelt tijd, onnodig werk en voorkomt fouten.
Leuke foto en goede tekst, …..ga zo door en fluister ons in waar we ons kunnen verbeteren.
Ik vind funda niet vernieuwend en ook niet voldoende anticiperend en proactief. Ik zit zelf ook met een woning die ik zeer aantrekkelijk aanbied, maar ik ga op in de massa.
Voor een selecte groep huizenverkopers hebben we een leuk ideetje
Beste Han,
Dank voor het delen van je mening.
Ik ben het met je eens, deze kans zouden wij niet moeten laten liggen. Een kans in het voordeel van de consument, nl het zichtbaar maken van al het aanbod nieuwbouw en bestaand op één portaal.
Juist op deze manier kan je de consument op een goede manier bedienen.