Het is zover. Het jachtseizoen is bij de NVM geopend. Het licht is eindelijk aangegaan en het belang van een twitteraccount of twitternaam wordt ingezien.
Een aantal NVM makelaars zijn door de NVM gevraagd om het door hun gevoerde twitteraccount te deactiveren. Om de eenvoudige reden dat er drie letters in staan. Je weet wel welke drie ik bedoel. Want, zo is de logische redenering, wij hebben als NVM het merkenrecht op ‘NVM’. Logo en woordmerk zelfs*.
Hout
Nu ben ik geen jurist en dat wil ik ook helemaal niet worden. Ik ben wel van mening dat het argument van het ‘verzoek’ van de NVM geen hout snijdt. Van geen kanten zelfs! Om dat te onderbouwen moeten we naar twee belangrijke zaken kijken. De twitter regels en het NVM reglement.
De regeltjes van twitter mbt het gebruik van een trademark zegt het volgende:
What is a Trademark Policy Violation on Twitter?
Using a company or business name, logo, or other trademark-protected materials in a manner that may mislead or confuse others with regard to its brand or business affiliation may be considered a trademark policy violation.
Ik ben nog niet geschrokken want het gebruik van de letters NVM in combinatie met een plaats ofzo in een twitteraccount is geen misleiding, noch denk ik dat het misleiding is ten opzichte van het merk. We kijken verder, dit is te summier om te beweren dat de NVM de plank hier mis slaat.
What Is not a Trademark Policy Violation?
Using another’s trademark in a way that has nothing to do with the product or service for which the trademark was granted is not a violation of Twitter’s trademark policy.
Dit is een moeilijke, omdat ik geen inzage heb in de merkregistratie van de NVM. Volgens mij is de NVM een branchevereniging met leden. Geen makelaarskantoor. Dus wordt het merk misschien inderdaad op een andere manier gebruikt dan waar het voor is geregistreerd? Ik weet het niet. Verder speuren.
NVM Reglement
Hier verwacht ik meer te vinden. Bij lid 3 van artikel 6a is het al raak.
NVM-leden en NVM-makelaars zijn bevoegd het NVM-merk en het lidmaatschapslogo te gebruiken om hun lidmaatschap van de NVM respectievelijk hun aansluiting bij de NVM kenbaar te maken.
Dat is toch exact wat er gebeurt wanneer je als makelaar de letters NVM gebruikt in je twitteraccount? Je maakt duidelijk dat je een NVM makelaar bent. Sterker nog, deze makelaar is daar zodanig trots op dat het prominent gehanteerd wordt.
Direct daarop aansluitend in lid 4 staat nog meer…
NVM-leden zijn bevoegd het NVM-merk en het lidmaatschapslogo te gebruiken bij de aanbieding van hun diensten op het gebied van de makelaardij (zoals op briefpapier, visitekaartjes, facturen, reclamemateriaal, kantoorpand, websites e.d).
Twitter is een onderdeel van je marketing- en communicatiestrategie. Een alledaagse bezigheid die je ook via briefpapier, visitekaartjes en reclamemateriaal uitvoert. Oh ja, je twitternaam is een onderdeel van de website (twitter.com/descherpepen bijvoorbeeld) en als twitter geen en dergelijke is bij de NVM… Dan is het toch volledig terecht om ook twitter.com/nvmutrecht of twitter.com/nvmdoetinchem te gebruiken?
Bij ieder gebruik van het NVM-merk of het lidmaatschapslogo dient duidelijk te zijn wie de gebruiker is.
Ook dit mag geen probleem zijn. Zet in de naam van het account (niet gelijk aan de twitternaam) duidelijk je kantoornaam. Gebruik eveneens de bio (korte omschrijving) om aan te geven om wie het gaat. Dan is het voor de gebruiker (de consument die via het twitteraccount communiceert met de makelaar) volledig duidelijk dat het niet om de branchevereniging NVM handelt. Voeg als laatste een duidelijke foto (avatar) van je kantoorlogo, -pand of pasfoto toe en er is geen enkel risico op verwarring.
Vergelijken
Er zijn stapels URL’s met daarin de letters ‘nvm’ (zoals: nvmtwente.nl, nvmmakelaarszaanstreek.nl, schuitemanvmmakelaar.nl, naeldhuysnvmmakelaardij.nl). Dat mag wel, maar een subdomein op twitter met ‘nvm’ er in niet? Kom nou zeg! Wake up and smell the coffee.
Je zou als NVM dit moeten aanmoedigen. Deze makelaars betalen je grof geld om drie letters te mogen gebruiken, waarna je ze vervolgens beperkingen gaat opleggen zonder duidelijke reden? Juich het toe dat er makelaars zijn die ‘NVM’ zo belangrijk vinden dat ze je helpen met reclame maken voor jouw merk! Dat is zeker een belangrijke reden waarom ze lid geworden zijn, de kracht van het merk NVM. Dat moet je koesteren, precies wat deze makelaars doen.
Klanten-wegjaag-club
Het is mijn voorspelling dat als de NVM zich hard maakt in de strijd om drie letters in een twitteraccount, dat ze binnen no-time lid mag worden van de exclusieve Klanten Wegjaag Club van Guido Thys. Zo ga je als vereniging niet om met je leden. Ik zie hier zelfs een opening voor de VBO (VastgoedPRO is een te lang woord) om het expliciet wel toe te staan en toe te juichen. Ben benieuwd of ze dit oppakken trouwens…
Plaatsnaam NVM
Duidelijk is dat de NVM te traag is. Ze hadden vele malen sneller in moeten (en kunnen) zien dat twitter een blijvertje is. Ze hadden zelf alle NVMplaatsnaam accounts moeten aanmaken en structureel onderdeel kunnen maken van de lokale en regionale marketing. Maar het kan nog wel… aangezien de twitteraccounts met plaatsnaamNVM nog niet echt geregistreerd zijn. Of 070NVM en natuurlijk het voorspelbare NVM030.
Als laatste deze belangrijke zinsnede wat de twitter spelregels betreft:
Twitter usernames are provided on a first-come, first-served basis and may not be reserved.
De oude tijden van domeinregistratie gaan weer herleven, ditmaal op twitter.
Wie is er sneller met het registreren van bovenstaande suggesties? De NVM of jij…?
*Het logo van de Nederlandse Vereniging van Makelaars o.g. en vastgoeddeskundigen NVM, gedeponeerd als beeldmerk bij het Benelux Merkenbureau op 8 september 2000, registratienummer 687232.
Het woordmerk NVM, gedeponeerd bij het Benelux Merkenbureau op 1 september 1994, registratienummer 561415.
Laatste berichten van Han Tuttel (toon alles)
- Hoe technologie en automatisering de toekomst van de makelaardij gaat veranderen - 23 juni 2018
- De Call to Action wordt niet optimaal benut - 20 november 2017
- Marketing Pitches – Genomineerden Vastgoed Woningmakelaar van het Jaar 2017 - 10 november 2017
NVM is belangrijk voor NVM makelaars, de meeste consumenten hebben weinig met het NVM merk, zeker nu er zo veel verschillende andere merken worden gevoerd.
Voor Twitter, vertel wat je wilt doen.
http://twitter.com/verkoopmijnhuis
Grappig dat ik een makelaar tegenkwam die met de URL http://www.uwnvmmakelaar.nl opereert, wat de suggestie zou kunnen wekken dat dit de enige NVM makelaar is of na nog wat speurwerk… http://www.regionvm.nl is dit een website die de regio van NVM vertegenwoordigd? ik denk het niet het zijn handige makelaars die nvm in hun url hebben staan. En dat mag wel? De NVM is hier niet helemaal zuiver op de graad denk ik.
dit geeft wel te denken…..
deze ook:
http://www.uwnvmaankoopmakelaar.nl/
http://www.nvm-aankoopmakelaar-eindhoven.nl/
2x knipplak
Even vanuit de consument gedacht, ook wel eens aardig om te doen…. De consument verwacht m.i. bij een twitter-naam als b.v. NVMHeerenveen dat de betreffende twitteraar de NVM vertegenwoordigd (regio Heerenveen), als dat dan niet zo blijkt te zijn is het toch de consument die de dupe is en dat kan nooit de bedoeling zijn. Met andere woorden probeer a.u.b. op eigen kracht te scoren.
Je kan in je profiel informatie zetten. Daaruit kan dan blijken met wie de klant te maken heeft.
Allerlei opmerkingen over traag, te laat, NVM staat voor Niels van Maanen of Niet voor Mietjes enzovoort: Niet relevant. Wat mij betreft, los van wellus/nietus is dit namelijk een etisch vraagstuk. Kun je dit doen.
Mijn gevoel zegt dat het niet 100% juist is, maar ook niet dat het 100% onjuist is.
Als je logisch nadenkt, wat was nou de voor de hand liggende gebruikersnaam op Twitter geweest? Als je het mij vraagt: Persoonlijke naam of bedrijfsnaam.
De betreffende kantoren weten precies wat de bedoeling is van dergelijke gebruikersnaam. Ze gaan zelfs de fout in is mijn mening: branding moet je nooit ondergeschikt maken aan SEO.
Als je bedrijf Hendriks heet, dan draag je niet NVM Amersfoort uit als naam. Ik ben het dus met de NVM eens over de “schijn” en “indruk wekken”.
Bovendien ook met het feit dat de NVM sterk moet staan voor AL z’n leden.
De NVM gaat echter wat mij betreft de mist in door sluiting van de accounts te vragen. Het kan simpeler en vriendelijker zonder de volgers voor de neus te stoten:
1. Of alle nvm makelaars in betreffende steden krijgen toegang tot de accounts in kwestie om er als NVM makelaar in die stad op te Tweeten.
2. Vraag ze om de Twitter gebruikersnaam te wijzigen en daarbij NVM uit de naam de halen. Dit duurt een seconde of 5 per account…
Simpeler en vriendelijker…?!
1. alle NVM-makelaars in betreffende steden toegang verlenen tot account;
Wat gebeurt er dan met de opgebouwde relatie met de oorspronkelijke followers?
2. Twitter gebruikersnaam wijzigen;
Krijg je dan geen nieuw account met 0 followers, zodat je weer opnieuw kunt beginnen?
Moet een inventieve makelaar ‘gestraft’ worden omdat hij/zij nu eenmaal eerder heeft ingezien welke mogelijkheden de Nieuwe Media te bieden heeft?
Hoi Claus,
1. ja natuurlijk, dit is natuurlijk als gekkigheid bedoeld! Als je je twitter account insteekt zoals ze gedaan hebben, kun je er op z’n minst ook stomme opmerkingen over verwachten.
2. nee, het blijft de bestaande account met de inhoud en volgers.
Nadruk in m’n verhaal wil ik graag op het logische houden: je gebruikt toch je bedrijfsnaam of eigen naam als account naam.
Even voorstellen…
Mijn volledige naam is Nicolaas T.M. van Mierlo en ik ben werkzaam als makelaar in Spanje.
Nu de NVM haar leden verbiedt om NVM in hun account te gebruiken, overweeg ik om mijn Twitter-account te wijzigen in: NVM_makelaar_Spanje
NVM heeft dan betrekking op mijn ‘eigennaam’ en ik ben tenslotte makelaar in Spanje. Daarmee ben ik direct uniek en goed vindbaar…
Om maar aan te geven hoe kortzichtig deze discussie is.
Hallo allemaal
Nu NVM ziet dat nvm makelaars via twitter scoren dat ze zelf een hun eigen naam NVM willen gaan gebruiken. Vindt het eigenlijk wel een beetje zielig van NVM om hun eigen leden ga verbieden om NVM te gebruiken NVM staat toch op hun gevel en reclame activiteiten van de Makelaars. Persoonlijk denk ik dat ze het niet kunnen verbieden het immers een handelsnaam kort gezegd is NVM een merk die een makelaar voert,zoals ik de kleding merken die ik verkoop ook overal gebruik bijv Mim-pi Kiezeltje Lolo love to love Barbara farber en meer zou toch raar zijn dat de mekren tegen ons zouden zeggen he mag niet meer. TotaleOnzinvanNVM
Groetjes soledikidswear ook online
😉
Mijn naam is Nico van der Meulen en ik ben makelaar in Groningen.
mijn twitteraccount is nvm_makelaar_groningen 😉
@Nico van der Meulen
Ik wilde je ‘followen’ maar kon je niet vinden. Misschien dat je mij wil followen, zodat ik je terug kan followen (wat een gevolg…)
Groet,
@NVMinSpanje
Bij deze 🙂
http://www.twitter.com/nvm_makelaar_gr
Handhaving richtlijn merkgebruik – Bron: http://www.nvm.nl (leden) – opdate 8 februari 2011
De NVM heeft een aantal leden aangeschreven over het gebruik van twitteraccounts waarbij gebruikt wordt gemaakt van de lettercombinatie ‘NVM’ in combinatie met een plaatsnaam, zoals bijvoorbeeld nvmarnhem en nvmnijmegen.
Dit schrijven heeft inmiddels de landelijke media bereikt. Daarin wordt gesuggereerd de NVM de rol van de sociale media onderschat.
Van onderschatting is echter geenszins sprake. De NVM dient als vereniging het belang van al haar leden te vertegenwoordigen. De richtlijnen die zij heeft opgesteld met betrekking tot het gebruik van het merk ‘NVM’, van welk Beneluxmerk de NVM houdster is, zijn dan ook bedoeld om alle leden zo goed mogelijk te vertegenwoordigen en te voorkomen dat enkele leden zich door het merkgebruik kunnen profileren ten nadele van andere leden.
Door het gebruik van NVM in combinatie met een plaatsnaam zou de indruk kunnen ontstaan dat het kantoor dat deze combinatie gebruikt het enige kantoor is in de betreffende plaats. Daarbij zou de indruk kunnen ontstaan dat sprake is van een orgaan van de NVM. Zelfs al zou het kantoor het enige NVM-kantoor in een bepaalde plaats zijn, dan is de vermelding dus alsnog niet juist en in strijd met voornoemde doel van de NVM. Daarom is in de richtlijn merkgebruik neergelegd dat deze combinatie niet is toegestaan.
NVM-leden mogen overigens ook op grond van regel 1 van de Erecode van de NVM niet de schijn wekken een NVM-orgaan te zijn of het enige kantoor in de betreffende plaats te zijn. Door deze schijn te wekken maakt het NVM-lid zich bovendien schuldig aan oneerlijke concurrentie, wat weer in strijd is met regel 7 van de Erecode.
Kortom: het gebruik van de betreffende accounts is in strijd met de regels van de NVM en benadeelt uw mede-NVM-leden. Dit standpunt heeft de woordvoerder van de NVM ook aan het FD laten weten.
En hiermee ben ik het volkomen eens. En zeker waar het betreft ‘ledenbelang’.
“zou de indruk kunnen ontstaan”
“de schijn wekken”
Wanneer die indruk dus niet kan ontstaan, of er geen schijn gewekt wordt, is er nog geen man over boord…
Wat in de richtlijnen van de NVM staat mbt de combinatie van NVM en plaatsnaam geldt voor domeinnamen. Er wordt niets anders genoemd, bedoeld of uitgesloten. Het dekt de lading derhalve niet meer.
Jammer dat de NVM wel reageert naar de leden maar niet op het blog zelf.
Fijn dat er betrokken makelaars zijn die het wel met de lezers van #DSP delen. Dank je Frits!
ps- ik begrijp het standpunt van de NVM natuurlijk wel.
Het FD heeft inmiddels ook over de discussie geschreven, zie: http://www.fd.nl/artikel/21378131/makelaar-botst-nvm-twitter?utm_source=twitterfeed&utm_medium=twitter
Voor mij wederom de bevestiging dat ik zonder hen beter af ben. Naar mijn mening ligt het zwaartepunt van de NVM policy bijna altijd op hetgeen dat niet mag ipv het stimuleren van nieuwe initiatieven.
Met verbazing lees ik het artikel van Han Tuttel, prima artikel trouwens en mijn verbazing gaat dan ook niet naar Han Tuttel uit maar naar datgene wat hij schrijft over de NVM.
Han heeft gelijk. De NVM kan op geen enkele wijze iemand verbieden om de lettercombinatie NVM in zijn Twitternaam te gebruiken. Ik heb regelmatig contact gehad met Twitter en ik kan iedereen verzekeren dat de NVM door Twitter vrolijk afgewezen wordt als ze met een klacht komen over een Twitternaam waarin NVM voorkomt. Wat kan de NVM dus alleen maar doen? Haar eigen leden onder druk zetten!
Ik begrijp niet dat de leden dit blijven accepteren. Dames, heren NVM makelaars, die vereniging is er voor jullie! Als de bestuurders van die vereniging pas in 2011 ontdekken dat in 2006 Twitter is opgericht dan moet u zich echt zorgen gaan maken over de toekomst van uw vereniging. Terwijl u wel wakker bent en zichzelf in de sociale media stort vindt de NVM nog steeds Funda hun grootste innovatie waar ze verwachten nog jaren op te kunnen teren.
Alleen, het gaat ondertussen allang niet meer om de presentatie van een huis op internet via Funda, aanbieders zoals Funda genoeg. Nee, het gaat erom dat die presentatie van een huis gevonden wordt! Daarvoor heb je dus sociale media nodig, zoals de NVM nu langzaam begrijpt. Gelukkig begrijpen steeds meer makelaars dat al een tijdje en die zijn al volop actief op dit gebied.
NVM makelaars, hang je dure abonnement aan de wilgen, help jezelf de 21e eeuw in en laat de 20e eeuw met de NVM achter je.
typisch NVM. Vooral doorgaan met dit soort geneuzel. Dat is dus waar de NVM de tijd mee vult…
Denk dat er een paar dingen door elkaar gehaald worden!
Als ik mijn twitternaam zou wijzigen in MouthaanNVM, dan zou dat geen probleem zijn; ik ben lid van de NVM en mijn kantoor heet Ellen Mouthaan Makelaardij.
Maar als ik ga werken met de naam NVMNaarden of NaardenNVM dan kan de indruk gewekt worden dat ik de NVM in Naarden representeer, maar dat doe ik iet want er zijn hier nog een stuk of 8 kantoren.
Dus als de Naardense makelaars een gezamenlijk account maken dan kan dat NVMNaarden of NaardenNVM zijn, maar niet mijn eigen account.
Vergelijking met ERA gaat niet op, omdat er bij ERA sprake is van exclusiviteit voor een bepaalde plaats. Dat is dus een ander verhaal.
Kortom: ik ben het eens met de stellingname van de NVM dat alle namen van twitteraccounts bestaande uit de plaatsnaam en de letters NVM niet zouden mogen als de naam gevoerd wordt door een makelaarskantoor of medewerker van een makelaarskantoor!
Is dit een belachelijke regelgeving? Nee, ik vind van niet! We hebben het woord transparantie in 2011 allemaal hoog in het vaandel staan en een dergelijke regelgeving voorkomt ruis op de lijn!
Mooie en juiste slotconclusie!
Helemaal mee eens!
volgens mij een typische nvm- reactie en dat is precies de reden waarom ons kantoor geen lid is en geen lid wordt ondanks de voordelen die de nvm heeft.
De regels die ik hier lees zijn helmaal geschreven in een tijd waar social media nog niet relevant was. Een update is noodzakelijk.
Facebook fanpages met NVM in de naam? Zie zijn er ook al. Stel een consument maakt een Fanpagina met NVM in de naam?
Een Social Media beleid van de NVM zou veel vraagtekens weg kunnen nemen. Veel merken hebben inmiddels zo’n beleid. Daarbij gaat deze merken in alle gevallen uit van het positieve. Dus ook stimuleren in plaats van alleen reguleren. Is best lastig voor grote organisaties om hier een goede strategie in te bepalen. Maar dat moet geen reden zijn het na te laten. Nu loop je risico op een onbedoelde heksenjacht, terwijl met sociale media zo veel voordelen te behalen zijn.
wat dacht je van accounts bij
youtube
flickr
digg
squidoo
foursquare
etc
Wat de NVM niet wil, is dat een naam (website, bedrijfsnaam) met NVM begint. Deze lijn trekken ze dus duidelijk door naar twitteraccounts. In de reactie van Frits zie je dat ook onder punt 7 vermeld staan. Zo weet ik ook makelaarskantoren zijn geweest die hun naam hebben moeten aanpassen omdat deze met NVM begon. Andersom, bijvoorbeeld utrechtNVM, zou dus volgens mij wel mogen van de NVM. Misschien kan er een reactie van de NVM komen?
Timo – er wordt bij punt 7 gesproken over de registratie van een domeinnaam. twitter.com is de domeinnaam. Dit is een useraccount.
Ik begrijp de insteek van de NVM hierin wel degelijk, ze zijn alleen te traag.
Mijn verwachting is wel dat de NVM, met spoed, een aanvulling op deze regels gaat invoeren mbt social media en andere nog te verwachte communicatie-dingen.
Juist! Daarom zei ik ook ’trekken ze door naar twitteraccounts’. Ik kan de gedachtegang verder wel begrijpen van de NVM, maar de huidige omschrijving van wat wel en niet mag, biedt inderdaad deze ruimte aan de creativiteit van de makelaars.
Regels voor gebruik NVM-logo – Bron: http://www.nvm.nl (leden)
Wist u dat….
er regels gelden voor het gebruik van het NVM-logo
NVM-leden en NVM-makelaars zijn bevoegd het NVM merk en het Lidmaatschapslogo te gebruiken om hun lidmaatschap van de NVM respectievelijk hun aansluiting bij de NVM kenbaar te maken.
NVM-leden zijn bevoegd het NVM-merk en het Lidmaatschapslogo te gebruiken bij de aanbieding van hun diensten op het gebied van de makelaardij.
De manier waarop het NVM-merk en Lidmaatschapslogo gebruikt mogen worden door NVM-leden op een website mag niet leiden tot verwarring en verwatering van het merk. Bij ieder gebruik van het NVM merk of het Lidmaatschapslogo dient duidelijk te zijn wie de gebruiker is.
Het NVM-merk en het Lidmaatschapslogo dienen te allen tijde ondergeschikt te zijn aan het logo, de naam of andere aanduidingen van de ondernemingen van het NVM-lid. Ondergeschiktheid ontstaat niet indien het NVM-merk of het Lidmaatschapslogo groter wordt weergegeven dan het logo of de naam van de onderneming.
Het toegekende recht tot gebruik van het NVM-merk en het Lidmaatschapslogo kan niet aan een derde worden overgedragen of in licentie worden gegeven.
Het gebruiksrecht van het NVM-merk en het Lidmaatschapslogo vervalt zodra het lidmaatschap van de NVM of de aansluiting bij de NVM van de gebruiksgerechtigde eindigt.
Meer informatie kunt u vinden op het NVM portaal: Mijn NVM / Juridisch / Logogebruik NVM en het Reglement lidmaatschap en aansluiting.
Richtlijn merkgebruik
Algemeen – Bron: http://www.nvm.nl (leden)
1. NVM-leden en NVM-makelaars zijn bevoegd het NVM-merk en het -logo te gebruiken om hun lidmaatschap van de NVM respectievelijk hun aansluiting bij de NVM kenbaar te maken.
2. NVM-leden zijn bevoegd het NVM-merk en het -logo te gebruiken bij de aanbieding van hun diensten op het gebied van de makelaardij (zoals op briefpapier, visitekaartjes, facturen, reclamemateriaal, kantoorpand, websites e.d).
3. Zonder toestemming van de NVM is ieder ander gebruik van het NVM-merk of -logo ter aanduiding van de onderneming niet toegestaan.
4. Het toegekende recht tot gebruik van het NVM-merk of -logo kan niet aan een derde worden overgedragen of in licentie worden gegeven.
5. Alle toegekende rechten tot gebruik van het NVM-merk of -logo vervallen zodra het lidmaatschap van de NVM of de aansluiting bij de NVM van de tot gebruik gerechtigde eindigt. Deze dient het gebruik daarvan met onmiddellijke ingang te staken. De gebruiker van wie het recht eindigt, heeft geen recht op vergoeding van enige schade, ook niet de schade die hij lijdt doordat hij het in lid 2 bedoelde materiaal, voorzien van NVM-merk en/of -logo, niet meer mag gebruiken.
Domeinnaamregistratie
6. Registratie van domeinnamen met het NVM-merk is zonder vooraf verkregen toestemming niet toegestaan.
7. Toestemming voor de registratie van een domeinnaam door een NVM-lid, waar het NVM-merk onderdeel van uitmaakt, kan alleen verleend worden als de domeinnaam in de volgende volgorde wordt geregistreerd:
– Eigen naam kantoor;
– NVM;
– Makelaars, taxateurs, makelaardij, taxatiebureau
Bijvoorbeeld http://www.jansennvmmakelaardij.nl
8. Toestemming voor de registratie van een domeinnaam door samenwerkingsverbanden van NVM-leden, waar het NVM-merk onderdeel van uitmaakt, kan alleen verleend worden in de volgende gevallen:
– Domeinnaam mag niet te algemeen te zijn;
voorbeeld: http://www.nvmopenhuis.nl is te algemeen en kan niet worden toegestaan;
– Afkorting NVM mag alleen gebruikt worden in combinatie met een aardrijkskundige naam of regio indien ieder NVM-lid in die plaats of regio zich kan aansluiten;
– Alle NVM-leden moeten expliciet als deelnemer staan vermeld;
– Domeinnaam moet geregistreerd staan op naam van een NVM-lid of afdeling.
Logo en merkgebruik
9. Gebruik van het NVM-merk en -logo op andere websites dan de website van het NVM-lid zelf is zonder vooraf verkregen toestemming niet toegestaan.
10. Toestemming kan alleen verleend worden in de volgende gevallen:
– NVM-l(i)(e)d(en) moet(en) expliciet als deelnemer op de website staan vermeld;
– Het NVM-merk of het -logo dient te allen tijde ondergeschikt te zijn aan de logo’s, de namen of andere aanduidingen van de NVM-leden. Er is in ieder geval geen sprake van ondergeschiktheid als het NVM-merk of het -logo groter wordt weergegeven dan de logo’s of de namen van de NVM-leden.
Deze richtlijn is goedgekeurd door het Algemeen Bestuur op 18 maart 2010
Nummer 9 – ik ben dus in overtreding omdat ik een plaatje van het NVM logo gebruik bij dit blog artikel…?
ja Han, dat ben je.
Vorig jaar werden alle verkoopstylisten en organisaties benaderd door de juridische afdeling van de NVM, waarbij we werden gesommeerd het logo van de website te verwijderen.
Wij plaatsten het destijds in een opsomming van brancheorganisaties en gebruikten er de logo’s bij.
Ben het niet helemaal met jullie eens wat betreft de combinatie NVM en plaatsnaam. Als je dit als makelaarskantoor doet kan de verwarring ontstaan dat je namens alle NVM kantoren in de regio spreekt.
Twitter usernames are provided on a first-come, first-served basis and may not be reserved.
Dat is zeker wat de NVM probeert te voorkomen, lijkt me.
Echter, als je als kantoor je duidelijk herkenbaar profileert, je niet voordoet als de NVM en niet spreekt ‘namens’ alle NVM-ers in dat geografische gebied dan zie je dat de huidige regels niet afdoende zijn voor nieuwe ‘dingen’ zoals sociale media.
Door je als kantoor duidelijk herkenbaar te maken achter de twitternaam kan er geen verwarring zijn, imho. Vandaar ook dit blog.
Het lijkt me wel slim van de NVM als ze hier meer duidelijkheid in gaan brengen – alleen zal dat schade met zich meebrengen voor die kantoren die intussen succesvolle twitteraccounts (of andere sociale media accounts zoals youtube of foursquare) hebben.
De NVM weer in de bocht zeg…
Zucht
wat nou als ik Nico van der Meulen oid heet en woon in Groningen? mag dan twitter.com/nvmgroningen ook niet?
NVM leeft duidelijk nog in de vorige eeuw.
Ik hoop dat hier ook een reactie komt van NVM zelf. Kan me niet anders voorstellen dat zij mensen hebben aangeschreven die geen NVM lid zijn maar wel het logo dragen.
Toch??
ERA Makelaars mogen gewoon ERA in hun username blijven gebruiken. Graag zelfs! Ik denk dat de NVM toe is aan een goed advies over Social Media. Dit kan toch niet de bedoeling zijn.