Selecteer een pagina

NVM opent jachtseizoen op twitteraccountsHet is zover. Het jachtseizoen is bij de NVM geopend. Het licht is eindelijk aangegaan en het belang van een twitteraccount of twitternaam wordt ingezien.

Een aantal NVM makelaars zijn door de NVM gevraagd om het door hun gevoerde twitteraccount te deactiveren. Om de eenvoudige reden dat er drie letters in staan. Je weet wel welke drie ik bedoel. Want, zo is de logische redenering, wij hebben als NVM het merkenrecht op ‘NVM’. Logo en woordmerk zelfs*.

Hout

Nu ben ik geen jurist en dat wil ik ook helemaal niet worden. Ik ben wel van mening dat het argument van het ‘verzoek’ van de NVM geen hout snijdt. Van geen kanten zelfs! Om dat te onderbouwen moeten we naar twee belangrijke zaken kijken. De twitter regels en het NVM reglement.

Twitter

twitterDe regeltjes van twitter mbt het gebruik van een trademark zegt het volgende:

What is a Trademark Policy Violation on Twitter?

Using a company or business name, logo, or other trademark-protected materials in a manner that may mislead or confuse others with regard to its brand or business affiliation may be considered a trademark policy violation.

Ik ben nog niet geschrokken want het gebruik van de letters NVM in combinatie met een plaats ofzo in een twitteraccount is geen misleiding, noch denk ik dat het misleiding is ten opzichte van het merk. We kijken verder, dit is te summier om te beweren dat de NVM de plank hier mis slaat.

What Is not a Trademark Policy Violation?

Using another’s trademark in a way that has nothing to do with the product or service for which the trademark was granted is not a violation of Twitter’s trademark policy.

Dit is een moeilijke, omdat ik geen inzage heb in de merkregistratie van de NVM. Volgens mij is de NVM een branchevereniging met leden. Geen makelaarskantoor. Dus wordt het merk misschien inderdaad op een andere manier gebruikt dan waar het voor is geregistreerd? Ik weet het niet. Verder speuren.

NVM Reglement

Hier verwacht ik meer te vinden. Bij lid 3 van artikel 6a is het al raak.

NVM-leden en NVM-makelaars zijn bevoegd het NVM-merk en het lidmaatschapslogo te gebruiken om hun lidmaatschap van de NVM respectievelijk hun aansluiting bij de NVM kenbaar te maken.

Dat is toch exact wat er gebeurt wanneer je als makelaar de letters NVM gebruikt in je twitteraccount? Je maakt duidelijk dat je een NVM makelaar bent. Sterker nog, deze makelaar is daar zodanig trots op dat het prominent gehanteerd wordt.
Direct daarop aansluitend in lid 4 staat nog meer…

NVM-leden zijn bevoegd het NVM-merk en het lidmaatschapslogo te gebruiken bij de aanbieding van hun diensten op het gebied van de makelaardij (zoals op briefpapier, visitekaartjes, facturen, reclamemateriaal, kantoorpand, websites e.d).

Twitter is een onderdeel van je marketing- en communicatiestrategie. Een alledaagse bezigheid die je ook via briefpapier, visitekaartjes en reclamemateriaal uitvoert. Oh ja, je twitternaam is een onderdeel van de website (twitter.com/descherpepen bijvoorbeeld) en als twitter geen en dergelijke is bij de NVM… Dan is het toch volledig terecht om ook twitter.com/nvmutrecht of twitter.com/nvmdoetinchem te gebruiken?

Bij ieder gebruik van het NVM-merk of het lidmaatschapslogo dient duidelijk te zijn wie de gebruiker is.

Ook dit mag geen probleem zijn. Zet in de naam van het account (niet gelijk aan de twitternaam) duidelijk je kantoornaam. Gebruik eveneens de bio (korte omschrijving) om aan te geven om wie het gaat. Dan is het voor de gebruiker (de consument die via het twitteraccount communiceert met de makelaar) volledig duidelijk dat het niet om de branchevereniging NVM handelt. Voeg als laatste een duidelijke foto (avatar) van je kantoorlogo, -pand of pasfoto toe en er is geen enkel risico op verwarring.

Vergelijken

Er zijn stapels URL’s met daarin de letters ‘nvm’ (zoals: nvmtwente.nl, nvmmakelaarszaanstreek.nl, schuitemanvmmakelaar.nl, naeldhuysnvmmakelaardij.nl). Dat mag wel, maar een subdomein op twitter met ‘nvm’ er in niet? Kom nou zeg! Wake up and smell the coffee.

Je zou als NVM dit moeten aanmoedigen. Deze makelaars betalen je grof geld om drie letters te mogen gebruiken, waarna je ze vervolgens beperkingen gaat opleggen zonder duidelijke reden? Juich het toe dat er makelaars zijn die ‘NVM’ zo belangrijk vinden dat ze je helpen met reclame maken voor jouw merk! Dat is zeker een belangrijke reden waarom ze lid geworden zijn, de kracht van het merk NVM. Dat moet je koesteren, precies wat deze makelaars doen.

Klanten-wegjaag-club

Klanten wegjaag clubHet is mijn voorspelling dat als de NVM zich hard maakt in de strijd om drie letters in een twitteraccount, dat ze binnen no-time lid mag worden van de exclusieve Klanten Wegjaag Club van Guido Thys. Zo ga je als vereniging niet om met je leden. Ik zie hier zelfs een opening voor de VBO (VastgoedPRO is een te lang woord) om het expliciet wel toe te staan en toe te juichen. Ben benieuwd of ze dit oppakken trouwens…

Plaatsnaam NVM

Duidelijk is dat de NVM te traag is. Ze hadden vele malen sneller in moeten (en kunnen) zien dat twitter een blijvertje is. Ze hadden zelf alle NVMplaatsnaam accounts moeten aanmaken en structureel onderdeel kunnen maken van de lokale en regionale marketing. Maar het kan nog wel… aangezien de twitteraccounts met plaatsnaamNVM nog niet echt geregistreerd zijn. Of 070NVM en natuurlijk het voorspelbare NVM030.

Als laatste deze belangrijke zinsnede wat de twitter spelregels betreft:

Twitter usernames are provided on a first-come, first-served basis and may not be reserved.

De oude tijden van domeinregistratie gaan weer herleven, ditmaal op twitter.
Wie is er sneller met het registreren van bovenstaande suggesties? De NVM of jij…?


*Het logo van de Nederlandse Vereniging van Makelaars o.g. en vastgoeddeskundigen NVM, gedeponeerd als beeldmerk bij het Benelux Merkenbureau op 8 september 2000, registratienummer 687232.
Het woordmerk NVM, gedeponeerd bij het Benelux Merkenbureau op 1 september 1994, registratienummer 561415.

The following two tabs change content below.
Grondlegger van de De Scherpe Pen waar hij samen met andere bloggers kritisch over de makelaardij schrijft. Oprichter van de vergelijkingssite voor makelaars WieisdeBesteMakelaar.nl waarmee hij zowel consumenten als makelaars ondersteunt.
Google+