Zo’n 3 weken geleden plaatste ik een oproepje in de linkedin groep van Makelaars 2.0. Ik vroeg mij af of er meer makelaars bezig waren om na te denken over het huidige verdienmodel in de makelaardij.
Ik wilde met een groepje makelaars om de tafel zitten en eens te brainstormen over of het huidige verdienmodel van de makelaar nog wel past bij de huidige tijd. Een tijd van onzekerheid, langere verkooptijden van woningen, prijsdalingen en de roep van de consument om duidelijkheid, transparantie en communicatie. Ook de veranderende rol van de makelaar speelt hierbij een rol.
Uit onderzoek blijkt dat een groot deel van de makelaars nog steeds werkt op basis van een percentage van de koopsom. Deze wordt pas gefactureerd op het moment dat de verkoop of de aankoop transactie wordt gerealiseerd.
Op mijn oproep kwam een stroom aan reacties los en als snel zaten we op zo’n 15 personen die bereid waren hierover mee te praten, te denken en er tijd voor wilden en konden maken bij elkaar te komen. Dit waren gelukkig niet alleen makelaars, maar ook mensen van buiten het vak. Een zeer welkome en aangename aanvulling.
De NVM was er inmiddels ook ingesprongen en boden aan de meeting te faciliteren met zowel koffie, thee, frisdrank en de locatie. Oud ERA makelaar en inmiddels professioneel trainer Rob de Ruiter bood aan de sessie te begeleiden. Afgelopen donderdag was het zover. De brainstorm sessie begon met het formuleren van prikkelende stellingen om tot een brainstorm te komen. Uit de verschillende vraagstellingen zijn er 3 vragen overgebleven.
De 1e vraag:
Hoe krijg je de dienstverlening als makelaar zó dat de klant krijgt wat hij wil en betaalt voor wat hij krijgt.
De deelnemers hebben inmiddels door associatie vele stickertjes gevuld, zoals op de foto te zien.
De volgende sessie wordt binnenkort gepland en zal worden toegevoegd aan de discussie op linkedin. Voel je vrij te reageren, hier of binnen de linkedin discussie.
Laatste berichten van Geert Bröring (toon alles)
- Nieuw verdienmodel in de makelaardij deel 4 - 30 november 2011
- Nieuw verdienmodel in de makelaardij? - 7 oktober 2011
- Online Voorwaarden? - 29 april 2010
Als student Vastgoed en Makelaardij aan de Fontys te Eindhoven volg ik de ontwikkelingen graag en ben erg benieuwd naar de voortgang.
Ik denk dat de huidige makelaars nog te veel gebonden zijn aan de verkoop dienstverlening.
Volgens mij is het interessanter om een dienstverlening te ontwikkelen welke gericht is op het aankopen van het vastgoed en je als makelaar / vastgoed deskundige voor deel diensten in te laten huren. Hierdoor zou je transparantie bieden en speel je in op de nieuwe vraag vanuit de markt.
Ik kijk uit naar de uitkomsten van jullie brainstorm sessies.
Groet,
Leon Pragt
Geert,
Het blijft een leuk initiatief van je. Zo zie je maar wat er “los” kan komen na 1 oproep…:O)
Mijn complimenten aan Herman Boshoeve van de NVM die alert en actief op de LinkedIn discussie inspeelde waardoor we van de faciliteiten en de ruimte van de NVM gebruik konden maken. Top!
Tot binnenkort !
groet
Rob
Helaas kon ik er niet bij zijn maar ik volg de ontwikkelingen graag! Dé uitdaging op dit moment is de verkoper een reality check te laten doen en te laten accepteren dat de verkoopprijzen dalen. Je bewijst hem daarmee een dienst maar dat wordt helaas niet zo ervaren, laat staan dat je er geld voor kunt vragen.
Elk industrie groeit met de tijd mee. Met nieuwe technologie en innovaties wordt er altijd gezocht naar manieren om in de industrie gebruik van te maken en te implementeren. Waar je ooit gezamenlijk naar McDonalds ging als een restaurant, kan je nu gemakkelijk afhalen bij McDrives. Eerst gingen we naar videotheken voor een nieuwe film, nu zijn er online websites waar we voor een klein bedrag onbeperkt kunnen kijken.
De makelaars anno 2011 zitten vaak nog steeds met de ideologie om het beste voor de klant te doen via persoonlijke begeleidingen en bezichtigingen. Hoewel ik dat zeker begrijp en mee eens ben dat persoonlijke contact belangrijk is, is er langzaam aan een groei van de koper om alvorens een bezichtiging informatie en duidelijk beeld te hebben. Veel websites promoten vaak foto’s, video slide shows of kort film van woningen waar niet alles duidelijk en reëel is, sommige hoeken/beelden worden achterhouden doordat het negatieve reacties kan geven. Ook door de constante updates, toevoegingen en veranderingen van sociale media programma’s worden er door verschillende partijen niet volop gebruik gemaakt bij het promoten van woningen.
De achterliggende gedachte van sommige makelaars is dat ze kopers kunnen verliezen als ze diensten gebruiken die een totaal beeld geven van een woning. Wat makelaars niet inzien is dat ze inderdaad mensen verliezen, maar wel mensen verliezen die niet in de target groep valt. De kopers die wel reageren zullen door de beschikbare informatie meer geïnteresseerd zijn in een woning. Ze krijgen het gevoel dat hun makelaar betrouwbaar is en zelfs voor een ontmoeting persoonlijk begeleiding heeft gezorgd.
Het is inderdaad tijd voor een makelaar 2.0, makelaars die zowel persoonlijke begeleiding als sterk groeiende manier van online diensten beschikbaar stellen.
“Klant is koning”, dat is iets dat niet snel zal veranderen.
R.S
.
Ook vanuit deze, niet-makelaarszijde dank voor de leuke bijeenkomst. prikkelende stelling trouwens 🙂
Ik zie uit naar het vervolg.
Geert,
Leuk dat je het initiatief hebt genomen. Je merkt tijdens de sessie dat het lastig is om buiten de traditionele paden te treden. Hoe gekker, hoe beter leidt naar nieuwe inzichten. Ik zie uit naar het vervolg.
gr roy