Op initiatief van makelaar Geert Bröring zaten er op 6 oktober een groepje makelaars en aanverwanten te brainstormen over een nieuw verdienmodel in de makelaardij. Het eerste verslag daarvan is door hem op De Scherpe Pen gepubliceerd.
Brainstormen doe je niet in twee uurtjes. Twee dagen komen daarvoor eerder in aanmerking. Er is door het selecte groepje dan ook bewust er voor gekozen om een begin te maken, niet na 2 uur met de oplossing te denken komen.
Brainstormen is een traject, wat door Rob de Ruiter helder is uitgelegd, inclusief de verschillende stappen. Je begint met een vraagstelling, die vervolgens op een andere manier wordt geformuleerd. Wat wil je nou echt weten?
Niet om met een antwoordt te komen, dat is te makkelijk. Nee, om vervolgens aan de hand van die andere vragen associaties te gaan oproepen. Veel, erg veel, ontzettend veel associaties. Daarbij laat je je geest de vrije loop. Zo krijg je hele mooie gedachtenpatronen. Een brainstorm.
Inhoudelijk ga je er nog niet over nadenken, gewoon opschrijven welk woord, de associatie, je te binnen schiet. Simpel voorbeeldje hoe gek dat kan gaan:
Makelen – huis verkopen – courtage – inkomsten – bank – kussen – slapen – dromen – speedboot – vissen – rust.
Een volgende stap is het groeperen van alle associaties in stromen. Wat hoort of past enigszins bij elkaar. Om uiteindelijk, aan de hand van al die losse associaties een patroon te herkennen waar je als makelaar een dienst omheen kan bouwen. In dit geval een verdienmodel.
Het andere alternatief? Lekker discussiëren vanuit je huidige situatie en aanpassingen willen maken op een reeds bestaande manier van werken. Dat schiet dus niet op, je gaat met oogkleppen op denken en er veranderd vervolgens structureel helemaal niets. Het zijn afslagen of rotondes op de huidige route. Het is geen nieuwe weg.
In het blog van Geert Bröring kan je lezen dat we niet verder zijn gekomen dan het associeren met 1 vraag. Maar er waren er meer, 10 meer om precies te zijn. Die zijn allemaal nog niet uitgewerkt, er staat nog veel te doen.
Toch wil ik je die 10 andere vraagstellingen niet onthouden. Het kan immers maar zo zijn dat jij er nu al iets aan hebt! Daarom heb ik ze hier op een rijtje gezet. Niet zomaar een rijtje, maar wel even op volgorde van ‘stemmen’. Want tijdens onze middag hebben we eerst alternatieve vraagstellingen bedacht om ze vervolgens punten toe te kennen. Let op: die punten waren niet omtrent de kwaliteit van de vraag zelf, maar om de kwaliteit van het creatieve process (de associaties) op gang te brengen.
Dit zijn de 11 vraagstellingen op een rijtje
- Hoe kan je als makelaar je dienstverlening zo aanpassen dat de klant krijgt wat hij vraagt en betaald voor wat hij krijgt
- Hoe maken we onze kosten/werkzaamheden transparanter voor de consument
- Hoe krijg je een constante geldstroom
- Hoe kan je de beloning loskoppelen van de koopsom
- Hoe maken we onze kosten/werkzaamheden logisch voor de consument
- Hoe maken we het mogelijk dat de beloning niet bij de klant vandaan komt
- Hoe worden bestaande relaties ambassadeur
- Wie willen wij als opdrachtgever
- Waarom zou je je verdienmodel willen aanpassen
- Hoe krijgen we consumenten verbaasd over de laagte van de nota
- Hoe kan je de koper de courtage laten betalen
Het gaat bij de brainstorm er dus niet om de vraag zelf te beantwoorden, maar een verzameling associaties te krijgen, op basis waarvan je verder werkt zoals hierboven beschreven.
Leuk he? Hou de LinkedIn groep over dit onderwerp goed in de gaten, zodat je op de hoogte blijft van het verdere verloop van dit traject.
Laatste berichten van Han Tuttel (toon alles)
- Hoe technologie en automatisering de toekomst van de makelaardij gaat veranderen - 23 juni 2018
- De Call to Action wordt niet optimaal benut - 20 november 2017
- Marketing Pitches – Genomineerden Vastgoed Woningmakelaar van het Jaar 2017 - 10 november 2017
Wij zijn zelf bezig met een aantal diensten aan het ontwikkelen die de makelaars moet gaan helpen in deze moeilijke tijden.
Daarbij richten wij onze pijlen op de volgende:
1. naamsbekendheid van makelaars
2. Het verbinden van kopers aan woningen door middel van een digitale video dienst en sociale media
Let op de diensten staan nog niet op de website http://www.ikzoekeenkoophuis.nl
Voor informatie kunt u met ons contact nemen op info@ikzoekeenkoophuis.nl of khanh@ikzoekeenkoophuis.nl
Samples zijn beperkt en gratis
Geert, Han en alle anderen,
Leuk om jullie als club mensen te begeleiden in dit proces. Helaas is dat in de zakelijke markt geen dagelijkse kost om te “brainstormen”.
Mooi om iedereen zo bezig te zien en steeds creatiever, enthousiaster en vrijer in denken te zien worden gedurende het brainstorm proces.
We hadden beperkt tijd en het kenmerkt de groep dat iedereen de volgende keer weer wil komen.
De volgende keer wordt natuurlijk weer iets anders. Er is altijd ruimte voor verbetering… Mede omdat er vast nieuwe mensen bijkomen. Ik ga me erop voorbereiden. Kijken hoe we dan de volgende stap zetten.
Hoe meer zielen hoe meer diversiteit hoe meer vreugd…
Tot 3 november!
Rob de Ruiter