moraalridders in de makelaardijDe Nederlandse Vereniging voor Makelaars dreigt haar naam té veel eer aan te doen, maar dan wel in negatieve zin. In dit tijdperk van Nieuwe Media en Makelaar 2.0 zal de vereniging haar regels bij moeten stellen om niet alleen voor de makelaars, maar nu ook eens vanuit de richting van de consument (lees: de opdrachtgever) te denken en te doen.

Discussie Twitter

Inspiratie voor dit blog kwam spontaan op n.a.v. een discussie op Twitter, waarin een makelaar door collega’s behoorlijk fanatiek op de vingers werd getikt omdat hij de informatie over een huis, dat hij net in verkoop had genomen, via Twitter kenbaar maakte. De discussie die hieruit ontstond ging over de regel, dat je als makelaar op geen enkele wijze publiciteit mag maken voordat het betreffende object is aangemeld bij de NVM…

Volg De Scherpe Pen op twitterIk ben van mening dat je juist álle middelen moet inzetten om, in dit geval voor je verkoop-opdrachtgever, het beste resultaat te behalen. Als je door een dergelijke Tweet een koper vindt, is je opdrachtgever zeer tevreden. Hierover liepen de meningen sterk uiteen.

Enkele quotes:

  • “Opdrachtgever wil verkopen voor de in deze markt hoogst haalbare prijs, dus eerst goede marketing”
  • “Gelijktijdig met uitwisseling (via NVM red.) mag bord in tuin, advertentie in krant en huis op Twitter”
  • “Zo is het afgesproken binnen onze Vereniging”
  • “Regels achterhaald. Toen deze opgesteld werden was er nog geen Social Media”
  • “Niet mee eens dat regels achterhaald zijn! Twitter is niet anders dan bord in tuin of plaatsing op eigen site”
  • “Regels van NVM zijn in belang van verkopers en makelaars. Duidelijkheid voor alles met één doel: het beste doen voor je klant!”
  • “NVM spreekt over: naar buiten treden dmv mailings, websites en dergelijke”
  • “NVM-sancties? Het opleggen van een boete van € 5.000,- tot € 15.000,-“
  • “NVM moet regels herzien wat betreft social media”

Marketing tools

Tijdens het verkoopgesprek leg je als moderne makelaar (2.0) aan je potentiële opdrachtgever uit welke tools je inzet om die ene kopers voor zijn/haar huis te vinden. Je spreekt over een bord in de tuin, advertenties, informatie op je website en natuurlijk Social Media. De opdracht wordt getekend en je opdrachtgever voegt zich direct als vriend, volger en fan toe op jouw Social Media-kanalen, zodat hij je activiteiten kan volgen. Nadat je met je professionele camera de nodige foto’s van het huis hebt gemaakt voor op je website loop je naar buiten en neemt nog een extra foto met je smartphone om deze direct met adres en Google-map informatie via Foursquare te uploaden naar je Twitter- en Facebook-account. Dit wordt door je opdrachtgever zeer gewaardeerd en doorgestuurd en verteld aan al zijn/haar vrienden en volgers…

Welk type makelaar ben jij?

Onderstaand een aantal praktijk-situaties. Hoe zou jij, als makelaar, hier op reageren?

  1. Het is vrijdag vroeg in de avond en je laatste afspraak van deze week is een verkoopgesprek. De zaterdag wordt een leuke, maar hectische dag, want dan staat de Open Huizen Route gepland. Enfin, de verkoopopdracht wordt getekend en net voor je weggaat oppert je opdrachtgever nog een briljant idee… ‘Twee deuren verderop staat een huis, dat morgen meedoet aan de Open Huizen Route. Zou je niet alvast een bord kunnen plaatsen, zodat ook ons huis ‘meelift’ op de publiciteit?’
  2. Nadat je een verkoopopdracht hebt gekregen en bij het weggaan nog even bij de voordeur staat te praten, passeert er een buurtbewoner op zijn fiets, die jou herkent als makelaar. Logische vraag is dan ook of het betreffende huis te koop staat, want dan zou hij wel een afspraak voor bezichtiging willen maken. Je opdrachtgever hoort dit en, met de gedachte ‘één vogel in de hand…’ nodigt de passant uit om maar direct te komen kijken. Hij staat nu toch op ‘de stoep’ en het huis is mooi opgeruimd voor het bezoek van de makelaar.
  3. De verkoper, die je zojuist de opdracht tot verkoop heeft gegund, wil je graag helpen om de geschikte koper te vinden. Hij/zij is inmiddels fan van jouw kantoor op Facebook en besluit daarom uit enthousiasme direct enkele foto’s met wervende teksten en uiteraard zijn adres op jouw fanpage te zetten, terwijl jij nog onderweg bent van zijn/haar huis naar kantoor.

Alle bovenstaande voorbeelden kunnen leiden tot een vlotte verkoop in het belang van je opdrachtgever. Zoals de regels van de NVM worden uitgelegd, zou je als NVM-makelaar in al deze situaties aan je opdrachtgever uit moeten leggen, dat dit zo niet kan, omdat je het huis eerst moet aanmelden bij de Vereniging, zodat de collega’s op de hoogte worden gebracht én het op Funda gepresenteerd kan worden.

Omgekeerde wereld

Een opdrachtgever maakt het echt niet hoe en waar je als makelaar de geschikte koper vindt. Zaken als marketing d.m.v. advertenties et cetera zijn toch pas belangrijk als er op andere manieren geen koper gevonden wordt? Volgens mij heb je je marketing zelfs héél goed voor elkaar als je direct na de opdracht via Twitter een kandidaat vindt of een passant jou als makelaar herkent en zodoende de link legt met de verkoop van dat betreffende huis.

Kortom

Deze regel van de NVM vraagt dringend om herziening. Het is toch niet meer van deze tijd, dat een Vereniging aan haar leden een vorm van ‘eigen volk eerst’ oplegt om zodoende een eventuele aankoop-makelaar de kans te geven een mogelijke deal te sluiten? Is het zo vreemd dat de consument niet kan ontdekken op welk gebied de NVM de woningmarkt transparanter wil maken?

Juist nu wordt het tijd dat ook de moraalridders zich als makelaar gaan gedragen en hun diensten inzetten in het belang van de opdrachtgever.

The following two tabs change content below.
Als gediplomeerd makelaar is hij in 1996 vanuit de Nederlandse makelaardij gestart met de verkoop van Spaans onroerend goed. Met zijn achtergrond, ervaring en kennis kan hij u uitstekend van dienst zijn bij de aan- of verkoop van uw Spaanse woning.

Laatste berichten van Claus van Mierlo (toon alles)

Google+