Moet je makelaars tevreden houden?

Anderhalve week geleden heb ik een vraag met dezelfde titel geplaatst op het blog van Wie is de Beste Makelaar. Daar zijn 5 zeer goede reacties op gekomen. Toch ben ik van mening dat er meer makelaars iets over zouden willen, kunnen maar zeker moeten zeggen. Daarom plaats ik het bericht ook hier.

Een vergelijkingssite over makelaars is van belang voor de consument en de makelaar. Het draait allemaal om de consument, maar het gaat wel over de makelaar. Is het daarom belangrijk voor WIDBM om makelaars te vriend te houden? Een moeilijke vraag, met twee mogelijke antwoorden. Ja of Nee.
Een overzicht van mogelijke redenen.

Ja

Nee

  • Wanneer makelaars WIDBM omarmen wordt het sneller een succes
  • Zij hebben immers contact gehad met de betreffende consument en weten wat er wel of niet klopt aan een beoordeling
  • Door samen te werken met makelaarsorganisaties is het eenvoudiger om aan beoordelingen te komen
  • Consumenten kunnen nogal overdrijven of emotioneel in plaats van rationeel reageren
  • Niet iedere klant kan de inspanningen van een makelaar op waarde schatten
  • Kwaliteit van de beoordelingen is erg belangrijk, onjuiste beoordelingen moeten gecorrigeerd kunnen worden
  • Het gaat hier om een site voor en door consumenten
  • De mening van de consument is belangrijker dan wat de makelaar er van vindt
  • Ontevreden klanten mogen zeggen wat ze willen – jammer voor de makelaar, had die maar beter zijn best moeten doen
  • Emotie is een grote factor in de makelaardij, makelaars moeten daar mee om kunnen gaan
  • De makelaar moet blij zijn met elke beoordeling
  • De perceptie van de klant is belangrijker dan de mening van de makelaar
  • Als makelaars hun klanten niet tevreden kunnen maken, waarom WIDBM dan wel?

Jij kunt vast en zeker ook redenen bedenken die in een van de rijtjes thuis hoort. Laat weten waarom jij vindt dat WIDBM wel/niet makelaars tevreden moet houden.

The following two tabs change content below.
Grondlegger van de De Scherpe Pen waar hij samen met andere bloggers kritisch over de makelaardij schrijft. Oprichter van de vergelijkingssite voor makelaars WieisdeBesteMakelaar.nl waarmee hij zowel consumenten als makelaars ondersteunt.

Laatste berichten van Han Tuttel (toon alles)

6 Reacties

  1. Wat mij opvalt aan de hier geuite reacties, is dat zodra het woord emotie valt, er vanzelfsprekend vanuit gegaan wordt dat dit een negatieve emotie is.
    Ons kantoor heeft juist tegenovergestelde ervaringen: enkele zeer positieve reacties op WIDBM zijn doorspekt met emoties. Allemaal 10-en……Nou, we zijn wel goed hoor, doen ons best, maar we zijn niet narcistisch en ons lijkt een 10 wat aan de hoge kant.

    Wat betreft het onderwerp: WIDBM is pas goud waard wanneer consumenten zelf hun weg weten te vinden. Tot die tijd moeten wij makelaars deze site promoten bij onze klanten.

    reageren
  2. Het lijkt me dat hier toch wel een Ja moet komen staan. De site is genaamd “Wie is de BESTE makelaar?” Enige vorm van sturen lijkt me nodig om te voorkomen dat de inhoud van deze site niet wordt: “Wie is de SLECHTSTE makelaar?” Maar dat ter zijde.

    Overigens heb ik zelf de gedachte dat de wijze waarop “WIJ” makelaars de dienst invullen veel te algemeen is en weinig flexibel. Soms krijg je alleen daardoor al verwachtingen die niet waar gemaakt kunnen worden.

    Veel makelaars zijn niet klaar voor het leveren van flexibele maatwerk diensten. Dit ligt echter ook voor een deel bij de klanten die nu eenmaal altijd vragen om een compleet afgekocht bemiddelingscontract. ( Liefst met korting en een te hoge vraagprijs 🙁 )

    Integere makelaars zijn dienstverleners pur sang maar dat is soms ook de valkuil. Soms wil een makelaar net even wat meer doen dan je kan, resultaat een ontevreden klant en aan makelaar die ook niet blij is!

    Het lijkt me niet wenselijk dat deze site aandacht gaat besteden aan het werk van niet integere makelaars. Die horen onderdeel te worden van tuchtrecht en jurisprudentie.

    Het spuien van gal over makelaars kan prima worden gedaan op verschillende fora (bijv. Tros Radar)

    De gedachte dat een makelaar nooit alle klanten tevreden kan maken klopt helaas gewoon weg, de reden hiervan heb ik hier geprobeerd te verwoorden. Makelaars zijn soms net mensen!

    Een luisterend oor, een open houding en een oplossing naar beste kunnen in de richting van de ontevreden klant doet overigens wonderen.

    JA DUS!

    reageren
  3. Het corrigeren van of “sleutelen” aan de meningen en beoordelingen van consumenten over de dienstverlening van hun makelaar, gaat juist ten koste van de geloofwaardigheid en betrouwbaarheid van WIDBM.

    reageren
    • Alice, voor de volledigheid, er kan niet gesleuteld worden aan beoordelingen!
      Zelfs ik kan daar, bewust, niet bij.

      Met de opmerking dat onjuiste beoordelingen ‘gecorrigeerd’ moeten kunnen worden doel ik meer op het kunnen geven van feedback op een beoordeling.
      Sorry voor de verwarring.

      reageren
      • Ah, I see. Gelukkig!

        In dat geval ben ik wel voor het journalistieke principe van hoor en wederhoor. Alleen moet je je als makelaar wel sterk afvragen of het zin heeft om online te reageren op een onjuiste of negatieve beoordeling…

        reageren
  4. Mijn antwoord is nee. Het gaat niet om de makelaar, maar om het beoordelen van zijn dienstverlening. Natuurlijk zijn sommige beoordelingen zuiver en sommige meer doorspekt met emoties. Niet altijd even leuk voor ons als makelaars, maar ja…het is zo en niet anders.

    reageren

Geef een reactie

Google+