Er zijn meerdere soorten makelaars. Beursmakelaar, voetbalmakelaar, versiering voor op het dak, drukwerkmakelaar en makelaars in onroerend goed. Om er maar een paar op te noemen.

Ga de straat eens op en vraag aan willekeurige voorbijgangers “Wat doet een makelaar“? Het antwoord wat je het meeste zal krijgen is: “Dat is iemand die huizen verkoopt“. Los van het feit dat daar geen bal van klopt, want makelaars verkopen geen huizen, is het woord makelaar bij de mens op de straat direct gelieerd aan het verkopen van huizen.

Ik vraag me dan ook oprecht af waarom er makelaars zijn die er prat op gaan om in alle communicatie altijd de extra aanduiding o.g. of oz toe te voegen. Ga op diezelfde straat eens vragen waar dat voor staat: makelaar o.g. De meeste mensen blijven je het antwoord schuldig.

Het kan de consument echt niet interesseren dat jij het belangrijk vindt om oz toe te voegen aan je bedrijfsnaam, gewoon voor de duidelijkheid. Duidelijkheid voor wie? Prima, bij de KvK inschrijving lijkt het me zelfs verstandig. Maar ga het niet gebruiken alsof het belangrijk is!

Datzelfde geldt ook voor jouw bedrijfsvorm. Tuurlijk, omdat je een BV bent krijg je meer business. Dream on. Wie gaat er meer business krijgen? Makelaardij ABC of Makelaardij ABC o.g. BV.?
De hoeveelheid business zal niet van de naam afhangen, maar wel van de dienstverlening. Alleen bij Makelaardij ABC o.g. BV. denk ik al snel, wat een blaaskaak.

Mocht je denken dat het wel mee valt, dan moet ik je teleurstellen. Immers, op WIDBM kunnen makelaars zelf hun contactgegevens beheren. Het aantal keren dat er een nutteloze toevoeging als oz, o.g., VOF of B.V. wordt toegevoegd aan de naam ligt boven de 30%.

Stop met belangrijk willen zijn, besteedt die zorgvuldige aandacht liever aan het belangrijk maken van je klanten.

The following two tabs change content below.
Grondlegger van de De Scherpe Pen waar hij samen met andere bloggers kritisch over de makelaardij schrijft. Oprichter van de vergelijkingssite voor makelaars WieisdeBesteMakelaar.nl waarmee hij zowel consumenten als makelaars ondersteunt.
Google+