Gisteren las ik een erg goed blog van Xaviera Ringeling (@contentgirl) over het gebruik van twitter door grote bedrijven. Niet de positieve versie, maar dit keer werd juist de negatieve kant belicht.
Makkelijke prooi, maar wel leerzaam! Want er zijn ook heel wat makelaars die het gebruik van twitter omarmen, alleen daarna niet echt weten wat er mee te moeten doen.
Vanochtend zag ik een enthousiaste tweet van @VBOmakelaar, het officiële account van de VBO. Klasse, ik wil wel eens weten waarmee ze dan zo ver voor lopen op de concurrentie.
Het blijkt te gaan om hun twitterpositie op de Twittergids. Ze staan daar vet eerste! Knap werk, is dan de eerste reactie. Niet zozeer een vergelijk met ‘de concurrentie’ maar ach, dat plezier gun ik Hans en z’n team van harte.
Minder goed nieuws
Wat ik dan jammer vind is dat er in de gauwigheid iets over het hoofd is gezien. Als je namelijk naar de volgers van @VBOmakelaar kijkt, zie je in een oogopslag dat de kwaliteit van die volgers niet bijster hoog is. Veel van de volgers komen niet uit Nederland (ze kunnen de tweets van het VBO niet eens lezen) of zijn duidelijk spamaccounts, dus waarom dan wel volgen?
Automatisch
Om je twitter account te beheren kan je er voor kiezen om automatisch mensen te gaan volgen, op basis van woorden in tweets. Zo kan je er ook voor kiezen om iedereen die je volgt automatisch te gaan terugvolgen. Op zich maakt dat de taak van het beheren van je twitter account makkelijker, alleen moet je het nog altijd wel even controleren!
Vind jij het belangrijk dat je gevolgd wordt door: @I_LoveYouSweety uit Luxemburg die alleen maar spamt over holistic pet food? Kijk eens naar dit rijtje van mensen die followers zijn van het VBO twitteraccount:
Sorry beste VBO, je mag gerust roepen dat je voorloopt op je concurrentie, maar wees de volgende keer iets voorzichtiger. Jammer ook dat het blad Vastgoed deze informatie klakkeloos overneemt. Vastgoed heeft wel degelijk gelijk met de titel van het bericht: Nieuwe media, nieuwe problemen!
Bekijk ook de volledige lijst van accounts die @VBOmakelaar zelf volgt.
Omgekeerd is het ook waar, VBOmakelaar volgt ontegenzeggelijk veel mensen op twitter. Die lijst ziet er jammer genoeg net zo uit als die van hierboven, een duidelijk teken dat er gebruik wordt gemaakt van het automatisch volgen van tweeps (mensen die twitteren).
Communiceren
Twitteren gaat, in de meeste gevallen, om communicatie en dialoog. Ondanks de zeventienduizendnogwat volgers van VBOmakelaar zijn er maar 245 tweets verstuurd. Hier liggen nog vele kansen voor het VBO mochten ze de NVM echt willen verslaan. NVM mag dan wel 6e op de ranglijst van Twittergids staan, ze doen het met bijna 4.000 volgers en 1154 updates toch stukken beter dan de nummer 1.
Als de VBO open staat voor verbetering van de inzet van twitter dan hou ik me uiteraard aanbevolen. Hans weet me wel te vinden… @descherpepen
Laatste berichten van Han Tuttel (toon alles)
- Hoe technologie en automatisering de toekomst van de makelaardij gaat veranderen - 23 juni 2018
- De Call to Action wordt niet optimaal benut - 20 november 2017
- Marketing Pitches – Genomineerden Vastgoed Woningmakelaar van het Jaar 2017 - 10 november 2017
Ach, ook ik heb in den prille begin wel eens zo’n bot op mijn account gezet, met als resultaat dat je in no time 400 volgers extra hebt, welke je dan zelf automatisch ook volgt. Je kunt ze zelfs kopen. Resultaat was een zeer irritante TL waar totaal geen informatieve waarde aan te hechten viel, en een rsi wijsvinger van het unfullow knopje aanklikken om e.e.a. weer recht te zetten. Lijkt mij wel zo chique dat @vbomakelaar dat ook doet, al is het maar om hun eigen TL ook wat interessanter te maken. Overigens gun ik niemand de bijbehorende tinteling welke 48 aanhoudt uur in je vinger.
Het is zeker nog even zoeken voor velen , ik ken er 1 die 61.000 Tweets heeft geplaatst met 300 volgers, een zeker rendement ( want commercieel) is er dan niet , als understatement te noemen. Ik denk dat Twitter ook wel overschat wordt , niet de hele wereld ziet je bericht denk ik vaak. Gericht adverteren moet nu niet ineens vergeten worden , als het een Commercieel betreft.
Het erge is dat VBO mij niet volgt…..beetje jammer als je bij een VBO-kantoor werkt en dagelijks dingen over de woningmarkt zegt.
Via klout.com kom je achter de echte waarde van een twitter account. Klout geeft waarde van 0 (waardeloos) tot 100 (evenveel social media power als Justin Bieber) . @VBOmakelaar heeft slechts ’41’, terwijl iemand met veel minder volgers als @tuttel ’59’ heeft. Zijn tweets worden blijkbaar echt gelezen.
Tussen haakjes, NVM was ook niet handig bezig. Door zich niet te houden aan de Twitter gebruiksvoorwaarden werd hun account @nvmnederland suspended.
Dank je voor de goede aanvulling Nico – maar waarom je mij nou weer als voorbeeld moest gebruiken.. 🙂
@nico het twitteraccount @nvmnederland was niet van NVM, weet ik uit betrouwbare bron…