Huislijn.nl + JAAP.nl + Huizenzoeker.nl =…?

De Huizenwebsites. We zijn allemaal hetzelfde en toch net even anders. De een is wat beter dan de ander, maar wie is niet duidelijk. De concurrentie is enorm, maar de belangen zijn hetzelfde. De gebruiker maakt het allemaal geen bal uit, zolang die maar snel en overzichtelijk zijn informatie krijgt.

De grote leider Funda laat zich door niemand kennen en wil het liefst ook niemand kennen. JAAP.nl  is daar niet van geschrokken en Huislijn.nl onderscheidt zich door haar focus op de makelaars te leggen.

Er hangt iets in de lucht en de notie begint bij steeds meer te dagen. We weten het al sinds het begin der tijden:  Samen sta je sterk.

Niet alleen is samenwerking een uitkomst voor de steeds meer in verwarring rakende huizenzoeker, ook biedt het uitkomst voor de makelaars.  Duidelijkheid, eenduidigheid.  Nu is het begrijpelijk dat Funda niemand nodig heeft en dat een JAAP.nl, Huislijn.nl of Huizenzoeker.nl op zichzelf niets kan beginnen tegen de marktleider. Maar samen…

Huislijn.nl organiseert al jaren de Nationale Open Huizen route voor alle makelaars. Waar NVM dit beperkt tot haar leden, biedt Huislijn.nl een uitkomst voor alle makelaars die graag ook op een nationaal platform aandacht willen voor hun Open Huis. En nu is het dan eindelijk zover, de eerste stap is gezet:

Huislijn.nl, JAAP.nl en Huizenzoeker.nl gaan samenwerken!  Op de 3 grote landelijke huizenwebsite staan de woningen als Open Huis vermeld.

Funda doet niet mee, of beter gezegd, wil niet meedoen, en zelfs  de VBO en VastgoedPRO mogen geen Open huis vermelding op Funda zetten 2 weken voorafgaand aan de NVM Open Huizen route en al helemaal niet op de dag zelf. Lekker handig voor de huizenzoeker.
Daarom werken Huislijn.nl, JAAP.nl en Huizenzoeker.nl wél samen.

Dus… voor alle duidelijkheid:

De Nationale Open Huizen route wordt gewoon op dezelfde dag als de NVM gehouden. Op 26 maart 2011.

Makelaars kunnen zich alvast voorinschrijven op Huislijn.nl.

Volg de ontwikkelingen op twitter!

The following two tabs change content below.
3 jaar geleden ben ik begonnen als Marketing Manager bij Huislijn.nl. Daarvoor heb ik de Marketing gedaan voor twee klinieken in Rotterdam. Ik heb het naar mijn zin en zelfs in deze tijd vermaak ik me prima, omdat je net even verder moet denken en (even cliché) out of the box moet denken. Bij Huislijn.nl is dat zeker mogelijk. In de toekomst hoop ik een adviserende rol te kunnen gaan spelen bij bedrijven. Op projectbasis leuke en lucratieve concepten bedenken...maar eerst Huislijn.nl naast Funda de beste huizenwebsite maken!

Laatste berichten van Stephanie Hopmans (toon alles)

14 Reacties

  1. Samenwerking is het keyword voor de toekomst in de makelaardij en taxatiebranche.

    We zullen over onze schaduw heen moeten stappen en ervoor zorgen dat we gezamelijk de kopers en verkopers in deze wereld laten zien dat ze in ieder geval de diensten van een makelaar gebruik zouden moeten bij zowel koop als verkoop.

    Zolang de consument daar nog niet eens van overtuigd is, zijn alle inspanningen die we doen om de grootste, de beste of de aardigste te worden volkomen nutteloos.

    Wij MOETEN er eerst voor zorgen dat we meerwaarde bieden. Om vervolgens aan diezelfde consument te vertellen waarom hij nou specifiek voor ons zou moeten kiezen.

    Samenwerking is noodzakelijk voor het overleven van onze branche. En daar raakt zo langzamerhand iedereen wel van overtuigd.
    Alleen bij de één duurt dat wat langer dan bij de ander…

    reageren
  2. Gedeeltelijke oplossing: iedere georganiseerde makelaar kan zijn woningen op funda zetten. Wanneer zij direct (met hoofdletters) in de omschrijving zetten dat er OPEN HUIS is en WANNEER ziet men dit als FUNDA bezoeker ook bij de niet NVMers.

    reageren
  3. Nu vind ook ik het tweede deel niet het sterkste deel om de samenwerking te beargumenteren. Echter is dit wel een feit die de onderbouwing van de samenwerking die nu tot stand is gekomen verklaard.

    Nu wordt er eveneens de vraag gesteld of de woningen die op Funda deelnemen aan de ‘open huizen route’ ook op de andere sites staan. Hier kan ieder weldenkend mens zelf zijn antwoord wel invullen. Ja, mits deze mensen hun makelaar opdracht geven om ook op deze 3 sites deel te gaan nemen. Een NVM makelaar zal er niet snel de meerwaarde van erkennen richting klant en bovendien brengt dit extra kosten mee voor de klant. Dat dient ook niet het belang en zeker niet wanneer Funda de grootste is en je daar al vermeld ben met je woning. Dus ja het kan, maar nee het zal niet snel gebeuren.

    Funda wordt steeds vrijer en toegankelijker voor andere makelaars die aangesloten zijn bij één van de branche organisaties. Echter wensen ze bij het NVM nog immer het kaf van het koren te scheiden middels het verouderde geloof dat zij de eerste, de enige en de beste zijn. Zij zijn de grootste en duurste, dat dan nog wel. Voor een startende makelaar is een volwaardig lidmaatschap bij het NVM, in de huidige markt, niet eens op te brengen.

    Zelf zie ik in Huislijn.nl en Jaap.nl nog steeds een toegevoegde waarde m.b.t. de zoekende koper. Er zijn op alle sites en werkwijzes wel op of aanmerkingen te plaatsen. Maar kort gezegt dient het de consument dat de woning op een zo breed mogelijk vlak gepresenteerd kan worden en dit tegen zo laag mogelijke kosten.

    Alle websites, branche organisaties, VEH, banken, NHG, overheid, bouwsector en iedereen die er verder nog mee te maken heeft, moeten nu met elkaar zorgen dat de vastgoed markt weer uit het slob komt. Deels zal er nog een prijscorrectie dienen te volgen, maar verder kunnen er tal van stimulerende maatregelen genomen worden om de markt weer te laten bewegen.

    Dat doe je niet door auto’s te gaan verloten of een gratis deelname. Het zijn allemaal goed bedoelde akties, maar wanneer de markt niet beweegt zal het allemaal zinloos blijken.
    Wat ik hier zelf in de regio heel sterk merk is dat wanneer de prijs kwaliteit verhouding goed is er ook een goede en snelle doorstroom is. Nu kan ik mij niet voorstellen dat dit elders erg verschillend zijn. De koper is kritischer geworden, daar moet op ingespeeld worden. Maak digitale presentaties bij woningen waar weinig of geen aanpassingen zijn gedaan hoe het er uit kan gaan zien en geef daarbij een kostenberekening van het geen je presenteerd. Maak dit inzichtelijk en zorg dat de prijs juist is. Durf eens advies te geven dat positief is voor de (potentïële) opdrachtgever en niet direct voor jezelf. Wanneer het hopeloos lijkt zorg dan dat je dit met de betreffende persoon kortsluit. Staan er 20 appartementen in een complex, hoe ga jij je dan onderscheiden met die woning. Is dit niet mogelijk door omstandigheden (bv. hoogte van de hypotheek) geef de klant dan het advies om te wachten als dit kan. Want gezien het aanbod zal hij of aanpassingen moeten doen uit eigen middelen of met de prijs onderuit moeten. Geef een gratis schilderbeurt bij een object wanneer deze niet goed in de verf staat, maak afspraken met diverse partijen over kortingen voor de klant.

    Helaas merk ik dat het in de makelaardij bij veel collegae en belanghebbenden nog steeds om de commercie draait en minder om de dienstverlening. Maar is de makelaardij geen dienstverlenend beroep?

    Welke makelaar is zelf aanwezig bij een openhuizen route? Het argument is ‘Je kan niet overal zijn’. Nee dat klopt, echter kan je wel overal eventjes zijn. Ben je alleen neem je maximaal 3 woningen op in de route en ben je overal zelf 1 a 2 uur aanwezig. Wij zijn toch de makelaar die betaald wordt om de verkoop te begeleiden. Dan moeten de makelaar niet een woning op zijn ‘vrije’ zaterdag aanbieden voor een x bedrag extra en zelf met de vrouw en hond het bos in gaan. Het aanwezig zijn (al is het over het algemeen zonde van de tijd) ben je aan de deelnemers (jouw opdrachtgevers) verplicht is mijn mening.

    reageren
  4. Top initiatief deze samenwerking van deze 3 sites. Onze woningen staan gewoon niet op de site van de grote leider en onze woningen worden ook gewoon verkocht. Tuurlijk zijn Jaap, Huislijn en Huizenzoeker kleiner maar wel completer met hun totaalaanbod! Ik adviseer iedereen dan ook om hier op zoek te gaan naar hun nieuwe droomhuis!

    Wilko van den Berg
    http://www.MijnHuisVerkopen.nl

    reageren
  5. De NVM is nog nooit naar buiten gericht geweest en het belang van de klant staat achteraan. Een naar binnen gerichte club die alles doet om eigen belang veilig te stellen. En ik moet zeggen, dat lukt ze nog steeds aardig. Een verdeel en heers-tatiek in de makelaardij en taxatie markt.

    reageren
  6. Ik word een beetje moe van al die open-huizen-routes. De koper wordt zo nogmaals met de neus op de feiten gedrukt dat er extreem veel woningen te koop staan. In de regio zuidoost-Nederland merk ik buitengewoon weinig resultaat van de routes.

    Bovendien, met alle respect- heeft het weinig zin om mee te doen wanneer funda de gegevens niet plaatst.

    We kunnen met zijn allen tegen funda.nl aan blijven schoppen, maar die strijd win je niet door op drie sites die matig bekeken worden de route te plaatsen.

    Driemaal een halve dop is geen anderhalve dop, zelfs niet één hele dop, maar blijft een halve dop.

    Leuker kunnen we het niet maken…

    reageren
    • Hoi Mark,

      Wat stel jij voor dan? Niets doen, haalt zeker niets uit. Wij proberen een oplossing te vinden binnen de mogelijkheden die er zijn. En daarnaast proberen we nieuwe mogelijkheden te creëren. Zoals samenwerkingen en bijvoorbeeld dat woningen die langer dan een jaar te koop te staan, gratis mee mogen doen, .. Wij geven niet op, jij toch ook niet?

      reageren
  7. Dat Funda niet mee doet lijkt naar de NVM makelaars logisch, maar uiteindelijk zijn we allemaal afhankelijk van de transacties (domino-effect). We moeten er samen voor zorgen dat er weer doorstroming komt, daar heeft een ieder voordeel van. Een beetje dom dus dat Funda niet mee doet.

    reageren
  8. Prima plan, maar staan bij de 3-eenheid ook de nvm-openhuizen vermeldt? Dat zou namelijk HET verschil maken en daarmee zouden jullie je daadwerkelijk onderscheiden en dan zou het juist voor de consument volledige zijn! Daarnaast denk ik niet dat het nog heel lang duurt voordat funda de huidige schifting opheft en misschien zelfs wel geheel los geweekt wordt van nvm.

    reageren
  9. #Marijn, concurrent afmaakt…? Het is een constatering dat VBO en Vastgoedpro geen Open Huizen mogen vermelden op Funda. En je moet het er toch mee eens dat dit niet handig is voor de huizenzoekers.
    Ronald (Huislijn.nl)

    reageren
  10. dit is toch arrogantie ten top:

    ……..Funda doet niet mee, of beter gezegd, wil niet meedoen, en zelfs de VBO en VastgoedPRO mogen geen Open huis vermelding op Funda zetten 2 weken voorafgaand aan de NVM Open Huizen route en al helemaal niet op de dag zelf………

    klantgericht of toch niet………..

    reageren
  11. Gefeliciteerd met de samenwerking! Een grote stap voor de 3 genoemde websites.

    Helaas proef ik (met name in het tweede gedeelte van de blog) toch vooral een bepaalde frustratie en negativisme in de woordenkeus richting Funda.
    Even objectief gekeken, zonder zelf een oordeel te geven wat goed en fout is: Vergeet de oorsprong en het ontstaan van Funda niet. Als je dat beseft: Spiegel daar de (genomen) beslissingen van Funda tegen af. Als ik dat doe, kan ik de beslissingen van Funda wel begrijpen, alhoewel ik ook bepaalde dingen graag anders zou zien in 2011.

    Jullie idee is om van eigen, gebundelde kracht uit te gaan. Doe dat dan ook uit en laat Funda in zijn/haar eigen waarde! Schop er in ieder geval niet tegen aan. Dat is echt nergens voor nodig…

    reageren
    • Eens, al is het tweeledig. Enerzijds is het belachelijk dat funda een schifting maakt. Of je staat er op, of niet, en niet marchanderen met wie wat wel en niet mag, dat is niet sterk. Anderzijds vind ik de aankondiging aanvankelijk sterk, tot het moment dat Stephanie de concurrent afmaakt. Dan ben je dus eigenljk op dezelfde weg, welke je aangeeft te verachten. Jammer.

      reageren

Geef een reactie

Google+