Huis verkopen doe je nooit alleen

Gefrituurde visAls een huis snel en goed verkocht wordt roept men vaak dat ie ook niet duur was. Omgekeerd, als een huis lang te koop staat en niet wordt verkocht is het de makelaar die zijn werk niet goed heeft gedaan.

Maar is dat wel zo?
Een makelaar heeft er toch geen belang bij om een woning niet te verkopen? De makelaar zal er alles aan doen om een woning te verkopen. Hoe sneller hoe beter. Dat is zijn werk, dat is zijn boterham.

Dus zal de makelaar de vraagprijs reëel neer moeten zetten, zijn fotopresentatie moet uitnodigend zijn en ook de tekst moet wervend zijn.
Soms wordt een professionele fotograaf ingeschakeld, een woningstylist et cetera. Resultaat: de woning wordt optimaal gepresenteerd en kijkers staan in de rij (hopen we).

Onrealistisch gestylde woningEn dan? Vaak zien we dat als we komen kijken bij een prachtig gefotografeerde en gerestylede woning dat de woning naast een druk bezocht pompstation ligt ( stond tactisch net niet op de foto) of dat de woning inmiddels weer naar de oorspronkelijke staat is terug gestyled. Moest ook wel want in de prachtig gestylde woning kun je gewoon niet wonen met 3 kinderen.  Kortom de realiteit is anders dan de presentatie doet vermoeden.

Om nog maar niet te spreken van een prachtig aangelegde tuin die inmiddels al 2 maanden niet meer een grasmachine of schoffel heeft gezien. Een ruime badkamer die vol ligt met wasgoed. Ruime en frisse slaapkamers waar de kleren van de vorige dag nog liggen en de bedden niet zijn opgemaakt. Het valt de kijker tegen en probeer haar dan nog maar eens enthousiast te krijgen!

De makelaar moet het dus niet alleen doen; hij heeft altijd de blijvende medewerking van zijn verkoper nodig.

Een tijdje geleden kreeg ik een woning in de verkoop die nogal rommelig was. In overleg met verkopers hebben we een woningstylist door de woning laten gaan die tevens een prachtige fotosessie maakte.
Door de scherpe vraagprijs wisten we al gauw een aantal kandidaten te selecteren. Helaas werd de woning niet verkocht en door de teruglopende woningmarkt bleven nieuwe kandidaten uit.

Gelukkig was ik dan ook toen zich na enkele maanden weer iemand meldde die al enthousiast over de foto’s was. Probleem was dat hij niet eerder dan 6 uur kon komen kijken omdat hij in een winkel werkte en niet weg kon.
Maar blij als ik was ging ik uiteraard akkoord met een bezichtiging rond die tijd. Er was destijds afgesproken met de verkopers dat ze tijdens bezichtigingen de woning er netjes bij zouden hebben staan (conform styling) en dat ze zelf even een ommetje zouden maken.

Toen ik met de kijker op de stoep stond trok verkoopster met een zwaai de deur open en riep tegen mij (niet tegen de kijker): “We eten altijd om 6 uur dus nu ook. Als die meneer het huis wil zien moet ie maar accepteren dat we thuis zijn en door de rommel heen kijken”.
Eenmaal binnen zagen en hoorden we de hele familie luid kakelend aan tafel, en een lucht dat er in die kamer hing… Toen ik vroeg wat ze toch in vredesnaam aten zei mevrouw: “Gefrituurde vis”.

De kijker keek mij aan en zei toen rechtstreeks tegen mij: “Blijkbaar willen deze mensen het huis niet verkopen. Als ik zo als kandidaat-koper word benaderd heb ik het wel gezien en kijk verder”. Zonder het huis verder te bekijken liep hij de deur weer uit.

De volgende morgen heb ik de verkoopopdracht teruggegeven.
Inmiddels staat het huis alweer een tijdje te koop bij een collega. Ik wens hem succes met een verkoper die niet meewerkt.
En de kijker: die heb ik kunnen helpen door hem een andere woning te verkopen. Een nette frisse woning waar hij warm werd onthaald door de verkoper.

Ik stop ermee en ga even een visje halen op de markt.

The following two tabs change content below.

Laatste berichten van Jan Weide (toon alles)

4 Reacties

  1. Inderdaad ook in Spanje een zeer herkenbaar verhaal. Hier hebben we echter niet de luxe van een woning-stylist of in elk geval wil de verkoper daar niet in investeren. Makelaars in Spanje moeten zélf voor de juiste presentatie zorgen en daarbij hoort zeker ook een ‘opvoedende’ taak richting de verkoper. Wat dát betreft is er weinig verschil met Nederlandse verkopers. Hoe en wat heb ik in een eerder blog: beschreven.

    reageren
  2. dit kan voorkomen. Echter vooraf duidelijke afspraken maken met verkoper en bij opdracht eerst de vraag stellen: wat is uw doel?: woning te koop zetten?? Of,.. Woning verkopen?!! Dit laatste vergt dan collectieve inspanning van makelaar EN! Verkoper. Een reële prijsstelling en GOEDE presentatie zijn noodzakelijk om te leiden tot een goed resultaat, zeker in huidige markt. Het is echter de taak en ’t vak van de makelaar om zijn opdrachtgever hiervan te overtuigen: niet “denken” dat iemand iets begrijpt, maar “zorgen” dat iemand iets begrijpt! Dit is onze slogan!

    reageren
  3. Leuk verhaal Jan! En heel herkenbaar, op de vis na dan. Stoer dat je de opdracht tot dienstverlening heb teruggegeven. Er bestaat een leger aan “ongemotiveerde verkopers” en daar heb je als makelaar niets aan.

    Met collegiale groet,
    Menno Kuijs

    reageren

Geef een reactie

Google+