een huis kopen is emotieNieuw zal dit niet in je oren klinken, iedereen weet dat er ontzettend veel emotie komt kijken bij het kopen van een huis. Daarom vraag ik me toch af hoe het kan dat er in de huizensites geen emotie doordringt?

Harde data

Wanneer je gaat zoeken naar een huis begin je online. Het maakt niet uit op welke site je gaat zoeken, je blijft dezelfde informatie gebruiken. Getallen, kamers, oppervlakten, muren. Harde criteria, bakstenen. Tjonge wat sluit dat goed aan bij mijn emotie! Die vierkante meters en isolatieinformatie is nuttig en bruikbaar, maar het geeft geen gevoel.

Sterker nog, er zullen zeker huizen zijn die de koper op basis van 1 foto direct afschrijft. Terwijl dat huis misschien wel gigagoed bij die koper past! Juist dan zou het mooi zijn als je een zoekprofiel kan maken op basis van emotionele wensen. De koper krijgt dan huizen wel te zien die ze normaal gesproken zouden negeren.

Oude doos

Jaren geleden, volgens mij ergens in 2005, zag ik een mooie website in de Verenigde Staten waar de zoeker kon kiezen tussen twee plaatjes. Na 10x een selectie gemaakt te hebben werd je voorkeur voor bepaalde type huizen duidelijk en kreeg je de resultaten voorgeschoteld. Natuurlijk wel binnen de harde criteria zoals plaats en prijs. Helaas kan ik die site niet meer vinden en dat vind ik jammer. Want het was erg indrukwekkend om te zien hoe de benadering van de koper en het vinden van een huis totaal verschilt van onze huizenzoekservicevindwebsitewalhalla.

Toekomst

Nu weet ik dat er in Nederland ook zoiets gaat komen. Dat lijkt me een geweldige goed idee en nieuwe of andere richting! Tijdens de verkopersmarkt (herinner je je die nog eigenlijk wel?) lag er geen enkele prioriteit op de zoekers en het matchen van een huis bij een koper. Alles en iedereen was gefocussed op het verkrijgen van listings. Vullen die portefeuille, het verkopen, daar draaide alles om.
Vandaag de dag is dat anders. Gisteren en eergisteren ook trouwens. Kopers hebben echt begeleiding nodig, iemand die ze door de bomen de boomhut laat zien.

Misschien dat het zoeken op basis van emotionele input (lees: woonwensen op het gebied van de leefomgeving en persoonlijke interesses) een bijdrage gaat leveren aan een stukje vernieuwing. Een andere invalshoek. Ik zal de details gaan achterhalen voor je. Wordt vervolgd.

The following two tabs change content below.
Grondlegger van de De Scherpe Pen waar hij samen met andere bloggers kritisch over de makelaardij schrijft. Oprichter van de vergelijkingssite voor makelaars WieisdeBesteMakelaar.nl waarmee hij zowel consumenten als makelaars ondersteunt.
Google+