Hoe persoonlijk moet je worden op social media?

Een vraag die vaak gehoord is bij gebruikers (en sceptici) van sociale media. Kan ik er überhaupt wel iets persoonlijks op kwijt, of schaad dat mijn professionalisme?

Er zijn veel verschillende antwoorden op die vraag. Esther Goos is actief met personal branding en heeft een prachtig blog geschreven over exact die vraag, met goede adviezen en voorbeelden. Met haar toestemming plaats ik het op De Scherpe Pen.

Kijk eens hoe schattig mijn kleine draakje is….

…ofwel: hoe persoonlijk moet je worden op social media?

“Net mijn zoontje opgehaald van kinderdagverblijf, hij is geschminkt als draakje, ach wat schattig!”   

Zomaar een zin die ik als update op Facebook of Twitter zou hebben kunnen zetten.

 

Je online netwerk een kijkje geven in je privéleven, is dat nou nodig? Zeg nou eens eerlijk, wij vinden allemaal onze eigen kinderen, honden, poezen en goudvissen schattig. Maar hoe leuk is het voor anderen om dat te horen of erger nog te zien?

Lees jij graag op Twitter dat verre zakenrelatie Jan al wakker is? Of dat Janet een cappuccino heeft gemaakt? Kijk jij met een glimlach naar de party foto’s van een verre kennis? Veel persoonlijke updates zijn saai voor anderen. Toch hebben ze wel degelijk een functie, niet alleen in je privéleven maar ook zakelijk.

Mensen doen zaken met mensen en de scheiding werk/privé vervaagt meer en meer. Het leven bestaat uit meer dan werken. Met het tonen van (een deel van) je persoonlijke interesses en bezigheden verklein je de afstand tussen jou en je zakelijke netwerk. De gunfactor om zaken te doen is groter als er ook een persoonlijke klik is.

Jezelf laten zien is dus belangrijk, alleen niet teveel. Maar wat is teveel en wat moet je wel en niet laten zien?

Hierbij mijn tips over wat je wel en niet online deelt:

  1. Kies 2 of 3 zakelijke onderwerpen die je steeds terug laat komen. Of je nou op Twitter, Facebook, LinkedIn of een ander sociaal netwerk deelt, de kunst is om consistent een aantal onderwerpen terug te laten komen die jou zakelijk weerspiegelen. Deze onderwerpen vormen de basis van wat je online deelt.
  2. Personaliseer: Mensen doen zaken met mensen die ze kennen, aardig vinden en vertrouwen. Social media helpt je om dit op te bouwen als je meer van jezelf laat zien dan alleen je zakelijke kant. Begin daarvoor met het personaliseren van je zakelijke berichten. Dat doe je door je eigen visie op je vakgebied te geven, een persoonlijke noot toe te voegen aan een zakelijk bericht wat je doorstuurt en door je kennis online te delen.
  3. Durf persoonlijk te zijn: Het kan geen kwaad om af en toe een persoonlijk berichtje de wereld in te sturen. Aarzel dus niet teveel om die schattige foto van je hond online te delen of stuur een tweet uit als: “goedemorgen, ik begin de dag met een kop koffie” Echter, als je meeste berichten alleen maar van een dergelijke strekking zijn, is dat wat blijft hangen bij anderen. Tenzij je een eigenaar bent van een koffiezaak lijkt mij dit niet bevorderlijk voor je branding! Lees je updates eens terug en vraag jezelf af “zou ik het zelf ook leuk vinden om dit van iemand anders te lezen?”
  4. “What happens in Vegas, stays on the internet” We weten allemaal dat berichten online blijvend zijn. Bedenk je bij het schrijven van een bericht: mogen mijn familie, mijn baas, mijn klanten en mijn partner dit zien of lezen?  Als het antwoord op deze vraag ja is dan kun je het gerust online zetten!
  5. Wees jezelf! Deel wat je graag wilt delen en zie bovenstaande tips als een richtlijn, niet meer dan dat. Ik hoor van teveel mensen dat ze bewust niets online zetten omdat ze teveel bezig zijn met wat wel of niet kan. Wat werkt voor de een hoeft niet te werken voor de ander! Als je goed weet wie je bent en wat je wilt dan voel je haarfijn aan wat prettig is om online te delen en wat niet. Doe je nooit anders voor omdat je denkt dan leuker of interessanter te zijn voor je netwerk.

Kortom: wees jezelf, anderen zijn er al genoeg!

Bron: Esther Goos

The following two tabs change content below.
Grondlegger van de De Scherpe Pen waar hij samen met andere bloggers kritisch over de makelaardij schrijft. Oprichter van de vergelijkingssite voor makelaars WieisdeBesteMakelaar.nl waarmee hij zowel consumenten als makelaars ondersteunt.

Laatste berichten van Han Tuttel (toon alles)

3 Reacties

  1. Ik zie met name bij Twitter en zekere sleed erin komen , een nuance zeg maar. Laatste bericht van april bijvoorbeeld, de unfollowing fase is aangebroken en meer wat me opvalt.
    Dat woningaanbod niet gespamd moet worden ( waarom volgen ze je dan vrijwillig ?) kan ik niet helemaal bevestigen. Een verdriedubbeling van het aantal kijkers op de Site is wel het gevolg voor mij. Het zal Internationaal wellicht meer geaccepteerd worden , maar toch.

    reageren
  2. Kort maar krachtig: doe niet aan social media als je niet sociaal bent! Doe niet aan social media omdat iedereen het doet, omdat het ‘in’ is maar om een reden. Stel je zakelijke doelen helder en vooraf en monitor tijdens de rit. Tip: spam niet je huizenaanbod!
    Succes!

    reageren

Geef een reactie

Google+