Een interview door Mecasi met Hans van der Ploeg, directeur van de VBO over hun visie op gebruik en inzet van sociale media (met name twitter) in de makelaardij.
The following two tabs change content below.
Grondlegger van de De Scherpe Pen waar hij samen met andere bloggers kritisch over de makelaardij schrijft.
Oprichter van de vergelijkingssite voor makelaars WieisdeBesteMakelaar.nl waarmee hij zowel consumenten als makelaars ondersteunt.
Laatste berichten van Han Tuttel (toon alles)
- Hoe technologie en automatisering de toekomst van de makelaardij gaat veranderen - 23 juni 2018
- De Call to Action wordt niet optimaal benut - 20 november 2017
- Marketing Pitches – Genomineerden Vastgoed Woningmakelaar van het Jaar 2017 - 10 november 2017
Goed innitiatief maar erg beperkt verhaal. Dit kan je zelf ook verzinnen. Als dit het kennisniveau is van de directie (niet alleen VBO, hoor), dan dient er nog een flinke slag geslagen te worden. Ik mis onder andere bloggen, seo en visie (niet een verhaal wat je na 2 uur surfen als onwetende ook kan oplepelen).
Nogal geredeneerd vanuit de positie van de makelaar, logisch gezien zijn positie. Waar blijft de boodschap om te werken in belang van de opdrachtgever?
Het is vrij makkelijk. Als je ook bij het VBO-congres bent geweest, weet je dat je als makelaar in 2020 niet meer bestaat als je niet mee gaat met de nieuwe manier van werken . Maar dat is natuurlijk niets nieuws. Het is van alle tijden dat de markt verandert. En het geldt ook zeker niet alleen voor ons als makelaar. De klant centraal stellen, dat doen we toch allemaal? Ja toch? En wat verwacht de klant dan van ons? Ja mensen, toch minimaal een klein beetje aandacht. En als je niet elke week bij al je klanten op de koffie wilt/kunt gaan, kun je uitstekend gebruik maken van de “social media” om op die manier van je aktiviteiten te laten horen. Het “echte” real life kontakt ontstaat daarna vanzelf als een logisch gevolg. Dus Hans, Gerben, kom maar op; er is voldoende werk aan de winkel.
Ton Meijer
Ik denk persoonlijk dat gezien de huidige moeizaamheid van verkoopprocessen in de woningmakelaardij het niets toevoegt als social media ingezet wordt al verkooptool. Iedereen kijkt immers voor woningen op de bekende woningsites. In een tijd van hoogconjunctuur is dat anders en willen kopers er als de kippen bij zijn als er een woning in de verkoop komt, dan heeft social media zeker extra nut. Voor de huidige tijd is het wellicht van nut bij huurwoningen aangezien daar immers wel grote vraag naar is en mensen er voor in de rij staan. Verder moet je social media er niet “bij willen doen”. Of je doet het niet …of je doet het heel goed en zet er een speciale werknemer op die zich slechts in hoofdzaak met social media bezig houdt. Maar om bij het huidig klimaat een specifiek iemand aan te nemen met slechts die taak is tegendraads in de huidige marktsituatie. Door de lage omzetten vertrekken er meer mensen uit de branche dan dat er behoefte is aan nieuw personeel. Echter aangezien ik een enorm tegendraads karakter heb is het voor mijzelf wellicht raadzaam toch te kijken of ik een specifiek iemand aan moet nemen. Als je niet waagt, win je niet toch ? Punt ter overweging en afweging aldus voor mij.
Helder verhaal! Inderdaad de rol van de makelaar verandert de komende jaren enorm.
Absoluut Edwin. wat ik wel jammer vind is dat Hans enkel twitter noemt. Ik denk dat er voor Facebook, YouTube, maar zeker ook Google+ veel kansen liggen, met name wanneer het is geïntegreerd in het CRM.
Uitdaging voor #Venum!
(en de andere CRM leveranciers uiteraard)