Op mashable kwam ik een interessant overzicht tegen over het gebruik van sociale media door makelaars in de Verenigde Staten. De moeite waard om naar te kijken en te gaan vergelijken.
In Nederland, zo is mijn vermoeden, lopen de makelaars nog flink achter bij de cijfers uit de Verenigde Staten. Zo zie ik nog geen 79% van de makelaars een facebook account hebben. Zelfs zonder onderzoek durf ik dat te roepen.
Het gedeelte over de realtor.com app valt voor Nederland te negeren. Alhoewel, het geeft aan dat het duidelijk tijd wordt voor een goede app voor de makelaardij.
Kijk vooral ook even naar het grote verschil mbt video. 73% van huiseigenaren zegt graag video in te willen zetten, terwijl slechts 12% van de makelaars een account op youtube hebben. Laat de huizen filmen! Niet van die suffige foto-presentaties in de vorm van een filmpje, dat is minachting voor je doelgroep.
Lees het volledige artikel op mashable.
Laatste berichten van Han Tuttel (toon alles)
- Hoe technologie en automatisering de toekomst van de makelaardij gaat veranderen - 23 juni 2018
- De Call to Action wordt niet optimaal benut - 20 november 2017
- Marketing Pitches – Genomineerden Vastgoed Woningmakelaar van het Jaar 2017 - 10 november 2017
Ik denk dat een video geen honderden euro’s hoeft te kosten. Met een beetje videocamera is het eenvoudig om binnen twee uurtjes een mooie video te schieten. Tel daar nog een half uurtje montage bij op (hiervoor is eenvoudige software voorhanden) en men heeft een acceptabele woonvideo.
Het is momenteel een moeilijke tijd voor makelaars, maar als zij nu investeren in een goede site, juist gebruik van social- en regionale online media, dan is het kostenaspect verwaarloosbaar.
Mijns inziens wordt bij de reacties ten onrechte veel focus op de video’s gelegd. De strekking is: social- en nieuwe media biedt kansen. De makelaars die deze kansen benutten zullen binnen nu en 5 jaar voorop gaan lopen in de markt. Degene die de kansen laten liggen en op de oude manier blijven makelen zullen het onderspit gaan delven.
Het is voor makelaars mogelijk om voor nog geen 100 euro per maand alle woningen op alle woningsites te plaatsen en de eigen site te laten fungeren als super-lead-generator. Makelaars kiezen echter voor de oude vertrouwde manier en zijn per maand het 10-voudige kwijt om alleen bij een branchevereniging aangesloten te zijn…
Leuk stukje.
Goed artikel Han!
Ter bevordering van bijvoorbeeld het 360 graden fotografie gebruik op Funda hebben wij dan ook een instructievideo hiervoor gemaakt. http://www.youtube.com/watch?v=svIyhp2U7jw
Wat is het nut van statistieken als 73% van de verkopers wil een video gebruiken en slechts 12 % van de makelaars heeft een YouTube account? Wil men hier mee suggereren dat het weer eens aan de makelaar ligt? Wordt hier erg moe van … Zou het niet eens aan de op dit blog heilig verklaarde verkoper kunnen liggen? De volgende cijfers lijken mij namelijk aanneemlijker: 73 % van de makelaars wil video inzetten, 12% van de verkopers is bereidt hiervoor honderden euro’s te betalen. Het heeft mijn inziens dus helemaal niets te maken met minachting van de doelgroep maar met verkopers die niet bereidt zijn om vooraf de beurs te trekken en voor kwaliteit te betalen. Aangezien de tijd van voorfinancieren voorbij is heb je als makelaar al een hele kluif om de verkoopstylist en fotograaf aan de man te brengen. Deze euro’s lijken mij overigens ook beter besteedt. Je kan je namelijk afvragen of het inzetten van een minuten durende woningvideo überhaupt rendabel is aangezien men in de praktijk de foto’s in seconden scant om vervolgens zonder die fraaie tekst te lezen direct contact opneemt voor een bezichtiging of verder gaat met zoeken.
Roy, je hebt zeker een punt.
Het wordt tijd dat de consument begrijpt dat er geïnvesteerd dient te worden in de verkoop van de woning.
Investeren om de woning verkoop klaar te maken en investeren om de koper te vinden.
Lange (saaie) video’s lijkt me geen oplossing.
Ik zou zelf een korte teaser maken om de bezoeker vervolgens te verleiden op de website verder te kijken naar uitgebreide informatie
Bij mij begint de structuur voor het gebruik van sociale media steeds duidelijker vorm te krijgen door ervaring in het gebruik ervan. Daarnaast zijn ook de eerste resultaten zicht- en voelbaar!
Goed gevonden Han!
Heb het artikel van Mashable even ‘geliked’ om mijn collega’s in Spanje wakker te schudden. Wie weet wordt het hier nog eens wat…