Als makelaar heb je nauwelijks concurrentie. Van de 8.000 makelaars (om en nabij) in Nederland, hoeveel zijn er echt jouw concurrent? Natuurlijk hangt dat er vanaf waar je makelt. Voor het gros zal gelden dat het er minder dan 25 zijn, maar dat even terzijde.
Hoe behandel je jouw directe concurrenten? Praat je met elkaar of mijd je contact, werk je samen naar de beste deal met een transactie als gevolg, of probeer je de ander te dwarsbomen zodra je maar kan?
Laten we eens naar een waargebeurde situatie kijken – ik ben benieuwd hoe jij daar mee om zou gaan namelijk.
- Een aankoopmakelaar vist vanwege zijn handelen voor de 3e keer achter het net; met name de laatste keer laat hij een lange tijd tussen de bezichtiging en zijn voorgenomen bieding zitten.
- Hij is op de hoogte dat voor en na hem nog enkele kandidaten de woning komen bezichtigen.
- Ten tijde dat hij genegen was een bieding te doen is er reeds een bieding van één van de andere partijen ontvangen en na nog een dag extra wachten heeft verkoper besloten op deze bieding een tegenbieding te doen en dus in onderhandeling te treden.
- Partijen komen eruit en er wordt vervolgens door deze aankoopmakelaar vloekend en tierend op kantoor van de verkopende makelaar geroepen dat er onjuist gehandeld is, hij niets verdiend heeft en dit de 3e keer is. Vervolgens laat hij ook weten geen zaken meer te willen doen!
Graag wil ik van jou horen of de verkoopmakelaar correct (of niet) gehandeld heeft, ook jouw mening over het handelen van de aankoopmakelaar lees ik graag terug in de reacties.
Hoe zou je zelf met deze situatie omgaan?
Laatste berichten van Han Tuttel (toon alles)
- Hoe technologie en automatisering de toekomst van de makelaardij gaat veranderen - 23 juni 2018
- De Call to Action wordt niet optimaal benut - 20 november 2017
- Marketing Pitches – Genomineerden Vastgoed Woningmakelaar van het Jaar 2017 - 10 november 2017
Misschien had de andere kandidaat ook wel een aankoop makelaar die wel snel actie onderneemt.
En waarom moet de verkopend makelaar wel bellen, als de aankoopmakelaar niet even laat weten dat er waarschijnlijk een bieding aan zit te komen, maar dat ze zich nog even aan het beraden zijn. Dat is misschien wel uit collegialiteit, maar ten nadele van de andere kandidaat bieder en is dat dan wel zo netjes naar die andere kandidaat toe?
Wat mij betreft moet je als aankoop makelaar ook actief zijn en de belangen van je klant behartigen, met het lange wachten riskeer je dat je achter het net vist (zelfs in deze tijd). Kortom een actieve aankoop makelaar had zelf aan verkopend makelaar moeten aangeven dat er een reactie zou gaan komen.
Tot slot vind ik het laatste argument dat hij als aankoop makelaar niets verdiend wel heel slecht. Het argument zou moeten zijn dat de kandidaat koper verschrikkelijk baalt dat ze hun droomwoning niet gekocht hebben. Dat is veel erger in mijn ogen.
Aankoopmakelaar reageert overdreven, stel zijn volgende opdrachtgever/koper wil een woning bij de verkopend makelaar kopen, koopt hij het desbetreffende huis niet aan door een vete uit het verleden…..? Ook vind ik het niet correct dat de verkopend makelaar met de huidige communicatiemiddelen niets heeft laten horen aan zijn collega-makelaar. Over het algemeen denk ik dat je van je collega-makelaars kunt leren hoe het moet, en ook hoe het niet moet, waar je vervolgens zelf je eigen conclusies kunt trekken.
Naar mijn mening is de reactie van de aankoopmakelaar overdreven. Hij zelf heeft namelijk niets laten weten. Uit ‘fatsoen’ en om de relatie te bevorderen had de verkoopmakelaar wel open kaart kunnen spelen middels een telefoontje te plegen naar de aankoopmakelaar. Hij had kunnen stellen dat er serieuze interesse bestaat voor de woning, maar gezien hij eerder interesse had mag hij als eerste een bieding doen. Dit is natuurlijk professioneler dan ‘een dag wachten’.
Vanuit beide kanten is er dus iets op aan te merken.
Ik snap dit niet helemaal……zoals je het hier stelt is het duidelijk. Althans als “door zijn handelen” betekent dat hij slordig werkt. Puntje van kritiek op de verkopende makelaar is dat hij wel even had kunnen bellen dat er een bieding binnen kwam.
De kans bestaat dat beide klanten de dupe zijn geworden en dat kan natuurlijk nooit de bedoeling zijn.