Het belang van meer dan één homepage

Makelaars vragen ons vaak een mooie homepage te maken voor hun bedrijf. Nu is het maken van een mooie pagina een subjectief iets. Mooi is een kwestie van smaak. En dan één homepage? Is dat nou wel zo belangrijk?

Een kort onderzoekje

In 2003 bezocht 39% van de bezoekers “de homepage” als eerste pagina. In 2009 was dat nog maar 19% en nu in 2011 is dat nog een magere 5%. Als we dan op ip-adres gaan kijken dan is weer een behoorlijk groot deel van die laatste 5%, de eigen makelaardij die de eigen homepage als eerste oproept.

De reden van de afname in het gebruik van de homepage, is dat mensen als eerste een zoekmachine als google of bing opstart en dan de gewenste informatie opvraagt. Als de website goed is geïndexeerd, land je op een pagina in de website waar de juiste informatie op staat. Dus elke pagina van de website is eigenlijk een homepage.

Om er voor te zorgen dat die webpagina ook daadwerkelijk iets gaat doen voor de makelaar is het belangrijk te weten wat het doel van die pagina is. Dus als een woonobject wordt getoond, moet er een overduidelijke “call-to-action” op die pagina staan, die naar de bezoeker van die pagina de boodschap overbrengt… Dit is wat ik (als makelaar) graag van je wil, bijvoorbeeld: “Plan een bezichtiging in” of “Neem contact op” of “Bel me terug”. De overige navigatie naar de andere pagina’s op de website is ook in beeld, maar niet zo opvallend als die ene knop die je als makelaar willen laten klikken.

Om even een vergelijk te trekken… als je anno 2011 een wasmachine nodig hebt, vraag je aan  een zoekmachine om een plek waar je een wasmachine kunt kopen, bij voorkeur in de buurt en wat de prijs dan is. Voorbeeld: “wasmachine kopen utrecht” We noemen dit een “long tail” zoekopdracht. De bezoeker typt veel woorden in om in een keer de juiste informatie te vinden. Als een consument dit doet voor een wasmachine dan doet deze dat ook voor nieuwe woonruimte. Voorbeelden uit de praktijk: “foksdiep 41 urk “ of “valkstraat 28 utrecht “. En nu moet je niet denken dat dit maar 1 keer wordt gevraagd, maar deze vragen hebben meerdere honderden keren geleid tot bezoek van de website van de makelaar, direct op de pagina die de bezoeker bedoelde.

Zo zie je maar… een website heeft niet 1, maar soms wel honderden homepages, die allemaal belangrijker zijn dan die ene die je ziet als je het homepage adres van de makelaar intypt.

The following two tabs change content below.
Jan Willem is al 10 jaar werkzaam in het bedenken en optimaliseren van automatisering voor makelaars die efficient en klantvriendelijk willen groeien. Integratie van individuele oplossingen tot een bruikbaar geheel. Jan Willem is directeur eigenaar van CubicEyes en is gecertificeerd uitwisselpartner van de NVM.

Laatste berichten van Jan Willem de Graaf (toon alles)

1 reactie

  1. Interessante artikel. Zo zie je maar dat je altijd update moet zijn met de ontwikkelingen van tegenwoordig, zodat je niet achterloopt.

    reageren

Geef een reactie

Google+