Twee vragen waarbij ik op elke vraag volmondig ja kan zeggen. Om met de eenvoudigste maar te beginnen; elk huis verkoopt uiteindelijk, ook zonder enige marketing en met een passieve makelaar met slechte foto’s. Alleen is het dan de vraag voor welke prijs? Het doel is om een huis te verkopen voor de in deze markt hoogst haalbare prijs. En wil je dat bereiken dan is een goede marketing essentieel! Dus dat is de tweede “ja”.
De P’s
Om die hoogst haalbare prijs in deze markt te kunnen realiseren moet er een balans zijn tussen plaats, prijs, presentatie en promotie en daarbij rekening houdend met de doelgroep. Gewoon marketing dus!
Ik ben me er goed van bewust dat er veel makelaars zijn die het woord marketing bij wijze van spreken niet kunnen schrijven en in het geheel niet weten waar we het over hebben als je het hebt over object marketing, maar er zijn ook steeds meer makelaars die wel weten hoe je het beste resultaat voor je klant kunt realiseren.
Fulltime objectmarketing
Mijn makelaarskantoor is niet groot (incl mezelf 3.8 ft) maar op ons kantoor is een kandidaat makelaar fulltime bezig met alleen maar objectmarketing; van schrijven van brochures, klaarmaken van drukwerk, inzetten van verschillende social media, plaatsen van borden tot het lopen van buurtmailingen etc.etc.. Echt een dagtaak dus! De twee makelaars zijn vervolgens bezig met bezichtigingen en alles wat daar om heen te doen is en natuurlijk het verwerven van nieuwe opdrachten en de office manager regelt verder het algehele kantoor.
Verandering
Ja, het vak van makelaar is ontzettend onderhevig aan verandering. Persoonlijk moet ik zeggen dat het een veel en veel leuker, dynamischer, creatiever vak is geworden waarbij je als makelaar dus ook gewoon een gespecialiseerde woning-marketeer geworden bent. En natuurlijk moet je ontzettend goed luisteren, inschatten, peilen van wat mensen nu echt willen, waar echt de behoeftes liggen.
Niche markten
Ten aanzien van specialisaties/niche markten; daar geloof ik zelf niet zo heel erg is. Waarom niet? Het verkopen van een huis is het verkopen van een “thuis”. Je bent dus met de emoties van mensen bezig en dat betekent dat er een klik tussen de makelaar en de verkoper moet zijn. De verkoper kiest in eerste instantie iemand waar hij vertrouwen in heeft en als je je als makelaar te veel op een niche markt werpt beperk je jezelf heel erg. Zelf werk ik eigenlijk bij voorkeur ook met mensen met wie het klikt, mensen die onze werkwijze begrijpen en met wie we samen de strijd aan gaan. Met een nadruk op “samen”. Mijn eigen niche markt dus!
En makelaars die niet meedoen aan de veranderingen? Die klagen dat ze het niet meer leuk vinden, lopen er grijs en grauw bij en sterven vervolgens uit omdat ze er mee stoppen!
Laatste berichten van Ellen Mouthaan (toon alles)
- Wonen 4.0 – een vastloper of een vlottrekker? - 4 juni 2012
- Heeft marketing zin of verkoopt een huis toch wel? - 14 januari 2011
- Het feestje van de makelaar 2.0 - 10 november 2010
Beste Ellen, een artikel waar ik me helemaal in kan vinden. Niet zelden is marketing een ondergeschoven kindje bij makelaars. Wat een gemiste kans. Voor de eerste P’s geldt dat ze niet (of in beperkte mate) te beinvloeden zijn: Plaats… je verandert er niks aan. Prijs… als de prijs marktconform is moet dat hem gewoon worden… (En nog eentje: Product… een bouwval of een huis met minder gewilde architectuur, je hebt het er maar mee te doen). Presentatie daarentegen, en Promotie… die P’s zijn nou juist wel te beinvloeden, en hoe!! Kopers selecteren zelf. Op Funda en aanverwanten. Ze selecteren in hoge mate op… plaatjes. Een goede verkoopstylist weet als geen ander hoe die plaatjes er zo aansprekend mogelijk uit komen te zien, en gewaardeerd zullen worden door de doelgroep. Sfeervol, ruimtelijk en met een functie voor elke ruimte. Met (waar mogelijk) behoud van het karakter van het huis, zodat we niet een zelfde sausje voor elk gerecht terug gaan zien…En als de makelaar dan zorgt voor een uitstekende promotie, dan komen die aansprekende plaatjes “vanzelf” bij de doelgroep terecht.
Beste Tjarda, Dank voor je reactie! Groet, Ellen
Met interesse lees ik hier wat enkele makelaars (?) met elkaar uitwisselen. Ik ben geen makelaar, maar verkoper. Ons huis staat al bijna 3 jaar te koop, bij een NVM makelaar. Het eerste jaar kwamen er nog kijkers, daarna niet meer. Dus dan vallen er ook geen leuke dealtjes te maken met potentiële kopers. Die koopmarkt moet worden gestimuleerd, niet door gelikte foto’s, maar door zekerheid te verschaffen over de toekomst van de hypotheekrenteaftrek. Wat is (maximaal) 4 jaar rust op dit front waard – die dit kabinet belooft – als een hypotheek een looptijd heeft van 30 jaar? We weten allemaal dat er moet worden ingegrepen, dus laten we nu eindelijk eens gaan praten over HOE in plaats van OF. Een afbouw over 40 jaar, zoals in de UK gedaan, is te dragen en dan weet iedereen, ook de banken, waar we aan toe zijn. Wie weet kan er zelfs een belastingverlaging tegenover staan. Kom op politici, flink zijn!
Ellen, leuke en onderhoudende blog!
Helemaal eens, er zijn veel wegen die naar Rome leiden. Zorg er wel voor dat je je “corporate identity” in het oog houdt, eenduidige uitstraling.
En voor de makelaars die vinden dat de creativiteit van vandaag de dag niet zo goed bij hun past, schakel dan gewoon een specialist in. Je zal zien dat dit niet alleen een toegevoegde waarde is voor jezelf, maar ook voor je huidige èn toekomstige klant!
Ellen, goede column! Als ontwikkelaar kan alleen maar om juichen op makelaars met een dergelijke visie!
Een kleine aanvulling: jij noemt voornamelijk objectmarketing, maar volgens is het niet verstanding om objectmarketing (helemaal)los te zien van corporate marketing. Je corporate identity is een wezenlijk onderdeel van je objectmarketing en vise versa: bijv. Als je makelaarskantoor een goede naam heeft, komen potentiële klanten sneller naar je website en als een klant goed geholpen is, wordt je kantoor eerder aanbevolen aan vrienden.
En ik weet niet of het een foutje is of opzet, maar bij de P’s vergeet je volgens mij het PRODUCT (niet geheel onbelangrijk lijkt me…)
Daarentegen hoort presentatie volgens mij niet bij de traditionele P’s zoals bedoeld in de marketingliteratuur. Bovendien valt presentatie volgens mij onder promotie 🙂
Google heeft een hele mooie tool om te achterhalen waar mensen nu op zoeken.
Kijk hier eens naar: http://bit.ly/fgjgdw
Ellen heeft naar mijn idee de spijker op zijn kop geslagen. Het is gewoon hard werken om er voor te zorgen dat die ene koper één van jouw woningen koopt en niet die van een ander. Veel markt creëren kunnen makelaars naar mijn mening ook niet. Hooguit kan je al je creativiteit aanwenden om een transactie mogelijk te maken en randvoorwaarden te scheppen waardoor je kopers helpt de beslissing te (kunnen) nemen. Dit kan op veel verschillende en soms onverwachte manieren! Een voorbeeldje geef ik op mijn blog: http://woonvriend.nl/divers/huis-verkopen-een-eitje-van-columbus-1/
Beste Ellen,
“De helft van mijn object-marketing-euro is weggegooid geld, alleen weet ik niet welke helft dat is”
(vrij naar een of andere reclamegoeroe).
Mijn stelling is dat objectmarketing (mooie term trouwens) een bestaansvoorwaarde voor een makelaarskantoor wordt. Immers: als je vruchten niet gezien worden, hoe kunnen mensen je boom dan vertrouwen?
Moet je dan maar alles doen? én house styling, én social media én video’s én, én, én. Neen, dat geloof ik niet. Wees inderdaad zichtbaar bij de klanten die jij wilt hebben. In mijn geval betekent dat: vernieuwing.. en soms ook een kwinkslag.
Dank voor je goede blog.
Philipine
Philipine; je hebt maar eenmaal de kans voor de eerste indruk! En voor de een geeft een goede fotopresentatie met een strak gestyled huis de doorslag om een afspraak te maken voor een bezichtiging terwijl een ander getipt wordt door een vriend via Facebook.
Je hebt veel wegen die naar Rome leiden. Dit betekent dat je je presentatie en promotie dus altijd moet aanpassen aan je doelgroep, maar dat je wel op alle paarden moet wedden die binnen je marketingbudget passen. En dat betekent dus wel alles doen en wel direct bij aanvang van de verkoop!
Als makelaar ben je marketeer op 2 fronten.
De marketeer om de woning te verkopen en de marketeer om nieuwe opdrachtgevers te trekken.
Juist de laatste zou meer gericht moeten zijn op nichemarkten.
just my 2 cents
Marketing is afkomstig van ‘market getting’. Daar waar de kopers zijn moet je het huis presenteren, digitaal op het internet en offline (kranten, enz). Als makelaar heb je de opdracht om een huis zo snel mogelijk te verkopen tegen de hoogst mogelijke prijs. Dus eigenlijk is de titel van dit stuk hetzelfde als ‘ga je gasgeven als je auto aan het rijden bent’. Ellen heeft het goed verwoord! Complimenten!