Marketing van je huisTwee vragen waarbij ik op elke vraag volmondig ja kan zeggen. Om met de eenvoudigste maar te beginnen; elk huis verkoopt uiteindelijk, ook zonder enige marketing en met een passieve makelaar met slechte foto’s. Alleen is het dan de vraag voor welke prijs? Het doel is om een huis te verkopen voor de in deze markt hoogst haalbare prijs. En wil je dat bereiken dan is een goede marketing essentieel! Dus dat is de tweede “ja”.

De P’s

Om die hoogst haalbare prijs in deze markt te kunnen realiseren moet er een balans zijn tussen plaats, prijs, presentatie en promotie en daarbij rekening houdend met de doelgroep. Gewoon marketing dus!
Ik ben me er goed van bewust dat er veel makelaars zijn die het woord marketing bij wijze van spreken niet kunnen schrijven en in het geheel niet weten waar we het over hebben als je het hebt over object marketing, maar er zijn ook steeds meer makelaars die wel weten hoe je het beste resultaat voor je klant kunt realiseren.

Fulltime objectmarketing

Mijn makelaarskantoor is niet groot (incl mezelf 3.8 ft) maar op ons kantoor is een kandidaat makelaar fulltime bezig met alleen maar objectmarketing; van schrijven van brochures, klaarmaken van drukwerk, inzetten van verschillende social media, plaatsen van borden tot het lopen van buurtmailingen etc.etc.. Echt een dagtaak dus! De twee makelaars zijn vervolgens bezig met bezichtigingen en alles wat daar om heen te doen is en natuurlijk het verwerven van nieuwe opdrachten en de office manager regelt verder het algehele kantoor.

Verandering

Ja, het vak van makelaar is ontzettend onderhevig aan verandering. Persoonlijk moet ik zeggen dat het een veel en veel leuker, dynamischer, creatiever vak is geworden waarbij je als makelaar dus ook gewoon een gespecialiseerde woning-marketeer geworden bent. En natuurlijk moet je ontzettend goed luisteren, inschatten, peilen van wat mensen nu echt willen, waar echt de behoeftes liggen.

Niche markten

Scheidingsmakelaar als voorbeeld van een nichemarktTen aanzien van specialisaties/niche markten; daar geloof ik zelf niet zo heel erg is. Waarom niet? Het verkopen van een huis is het verkopen van een “thuis”. Je bent dus met de emoties van mensen bezig en dat betekent dat er een klik tussen de makelaar en de verkoper moet zijn. De verkoper kiest in eerste instantie iemand waar hij vertrouwen in heeft en als je je als makelaar te veel op een niche markt werpt beperk je jezelf heel erg. Zelf werk ik eigenlijk bij voorkeur ook met mensen met wie het klikt, mensen die onze werkwijze begrijpen en met wie we samen de strijd aan gaan. Met een nadruk op “samen”. Mijn eigen niche markt dus!

En makelaars die niet meedoen aan de veranderingen? Die klagen dat ze het niet meer leuk vinden, lopen er grijs en grauw bij en sterven vervolgens uit omdat ze er mee stoppen!

The following two tabs change content below.
Komt uit een makelaarsgezin en is van kleins af aan geïnteresseerd in mensen en hun “thuis”. Sinds 1989 werkzaam in dit ontzettend dynamische vak. De huidige markt ziet ze als een uitdaging en biedt ook veel kansen. En het blijft leuk!

Laatste berichten van Ellen Mouthaan (toon alles)

Google+