Geen geld = geen koophuis

Geen geld dus ook geen huis kopenVolgens mij is er niets zo logisch aan het feit dat je niets kan kopen als je geen geld hebt. Waarom zou dat dan niet voor een huis gelden?

De kwartaalcijfers van 2010 zijn nog maar net bekend of we horen al dat het in 2012 ook maleur blijft. De NHG zal dit voorjaar weer ‘getoetst’ worden en nu al weten we dat de NHG grens omhoog gaat. Kortom, het wordt moeilijker om geld te lenen als je geen geld hebt of verdiend.

Niet Eerlijk

  • Oneerlijk, zo zeggen diegenen zonder geld, want nu kan ik geen huis kopen
  • De overheid moet er iets aan doen, roepen de brancheverenigingen
  • De banken durven geen geld meer te lenen, hoe kunnen we dan ooit een huis kopen

Ergens zie ik het probleem niet….

Stagnatie

Is het nou echt zo erg dat er minder huizen verkocht worden? Wanneer ze wel verkocht worden is het voor een lagere prijs, is dat wel rampzalig? Een huis is waard wat de koper er voor wil betalen. Niet meer, niet minder. Dus als er minder huizen verkocht worden omdat de koper niet genoeg geld heeft…

  • zal de vraagprijs verder moeten dalen
  • zal de koper een kleiner of goedkoper huis moeten zoeken
  • zal de verkoper mogelijk met een restschuld achterblijven
  • zullen er makelaars een ander vak gaan (moeten) zoeken

Zeuren

Zie het maar onder ogen, het gaat gebeuren. Verwacht geen reddende engel, of regeltjes die zodanig worden veranderd dat er ‘plopsa’ in een keer weer geld te verlenen is. Ga niet zeuren dat ‘iemand anders’ er iets aan moet doen. De overheid gaat de boel mogelijk, eindelijk, een keer op de schop nemen. Dat zal effect gaan hebben, over een jaar of 5 of later. Ga er maar niet vanuit dat de banken in ene makkelijker geld zullen gaan lenen, zeker niet als de lener het niet terug kan betalen. Zou jij toch ook niet doen?

Wat dan wel

Het is natuurlijk heel makkelijk om vanaf de zijlijn te staan schreeuwen, zoals ik hier doe. Maar hoe kan je er voor zorgen dat jouw makelaardij wel blijft bestaan en je collega niet? Een paar suggesties

  • Neem alleen woningen in de verkoop die binnen 6 maanden verkopen. Jij bepaalt de concurrerende verkoopprijs, anders niet doen
  • Lever echte kwaliteit en super dienstverlening (zie andere artikelen op dit blog)
  • Kies een niche-markt en wordt daar de beste. Niemand kan in die markt nog om jou heen
  • Luister eens naar je klanten en leer van hun adviezen
  • Schoenmaker blijf bij je leest. Laat de fotografie aan een fotograaf over, schakel voor de styling een stylist in en laat de eigenaar van het huis, in een video, vertellen waarom het daar zo prettig wonen is

“Iedereen wil verandering, maar niemand wil veranderen”

The following two tabs change content below.
Grondlegger van de De Scherpe Pen waar hij samen met andere bloggers kritisch over de makelaardij schrijft. Oprichter van de vergelijkingssite voor makelaars WieisdeBesteMakelaar.nl waarmee hij zowel consumenten als makelaars ondersteunt.

5 Reacties

  1. Geen geld geen woning, bestond in de vorige eeuw al, tot de jaren 70 van de vorige eeuw was het not done om een zgn top hypotheek te nemen, je had eigen geld, en zo financierde je de aankoopkosten etc. alleen in uitzonderlijke gevallen kon je meer dan 100% van het aankoopbedrag lenen.
    Pas halverwege de jaren 90 van de vorige eeuw werden banken toeschietelijker (soepeler), en reslutaat: verdriedubbeling van de woningprijs in 15 jaar tijd. Als alleen de inflatie was gevolgd, dan had de stijging niet meer geweest dan ongeveer 75%.
    De huidige huizenprijzen zijn dan ook nog steeds veel te hoog. Ik moet er niet aan denken dat de rente de komende jaren door euro en dollarkrisisen zal stijgen naar 10% of zelfs hoger.

    reageren
  2. Goed stuk. Helemaal eens dat je niet moet zeuren dat een ander de problemen in je branche moet oplossen, maar dat je moet kijken waar de kansen voor jezelf liggen. Er zijn genoeg concurrenten die de kansen niet pakken. Dus aan de slag. Het was nog nooit zo makkelijk om je als makelaar te onderscheiden.

    reageren
  3. Leuk om te delen: Kwam de volgende Amerikaanse site tegen. http://themeshrealestate.com/
    Kijk eens onder Clients. Hier zien we een mooie doelgroepbenadering. Gaat steeds meer richting klant-benadering ipv pand-benadering.

    reageren
  4. “…hoe kan je er voor zorgen dat jouw makelaardij wel blijft bestaan en je collega niet?”

    Nog een suggestie:

    Neem helemaal géén woningen meer in de verkoop, maar richt je puur op de kopers. Zij kunnen in deze voor hen moeilijke tijden (die volgens de verwachtingen alleen maar nóg moeilijker zullen worden) wel wat extra professionele ondersteuning gebruiken.

    Zorg voor een goed (sociaal) netwerk waar je zowel de verkopende partijen als de kopers (uiteraard niet gemixd) van dienst kunt zijn. Maak afspraken met collega-makelaars en particuliere verkopers en luister naar de wensen van de koper.

    Zoals een aankoop-makelaar, maar dan zonder de courtage van de koper, want die wordt betaald door de verkoper of diens makelaar, die een gedeelte van zijn inkomsten afstaat aan de collega die de kopende klant aanbrengt.

    Volgens mij gaat het uiteindelijk die kant op, zeker nu de verkopers zélf ook de weg naar allerlei platformen hebben gevonden om hun woning te presenteren…object-marketing in de meest directe vorm.

    Aan aanbod geen gebrek dus. Nu nog een professional die de kopers de juiste weg wijst door bijv. een individueel op de klant afgestemde ‘Open Huizen Route’ te organiseren…bezichtigingen van meerdere huizen én onder begeleiding om op die manier aan de hand van de reacties van de klant steeds gerichter af te kunnen stemmen op de werkelijke woonwens.

    Klantgericht werken, tijd investeren en zodoende via goede recensies een mooi netwerk opbouwen met tevreden klanten als ambasadeurs voor jouw makelaardij.

    reageren
  5. Amen!

    reageren

Geef een reactie

Google+