Gewoon even concreet -wat prefereer jij om de huizen onder de aandacht te krijgen bij de kopers? Veel foto’s of liever een filmpje?
Film
Omdat er over foto’s niet zo heel veel spannends te vertellen valt wat nog niet geschreven is ga ik het over de filmpjes hebben. Er zijn namelijk meerdere manieren om een filmpje te maken. Wat ik overigens voornamelijk zie zijn geen filmpjes, maar in elkaar geflanste aaneenschakelingen van foto’s. Met wat mazzel bewegen ze ook nog.
Gewoon een rijtje foto’s die inzoomen/uitzoomen, links en rechts schuivend door beeld komen. Dit is dus, voor alle duidelijkheid, geen video of film van je huis.
Dat het ietsje beter kan zie je in dit voorbeeld, waarbij er daadwerkelijk een videocamera aan te pas is gekomen.
Jammer van dat hele foute muziekje (rechtenvrij) en die zoetgevooisde warme stem. Zo ver doorgeproduceerd dat het niet echt meer is.
Waar is de creativiteit, de originaliteit? Een film van een huis die je wilt delen, die je wilt zien!
Buitenland
Laten we eens kijken naar een filmproductie van een (top)huis in Australië. Misschien dat ze het daar wat anders doen.
Helaas- deze video is offline gehaald.
Zag je dat aankomen? Dit is gewoon een complete productie, afgekeken van de Coca-Cola Zero campagne. Is dit teveel van het goede? Ja. Zelfs al bestaat er ook een (ietwat) gecensureerde versie van deze video. Maar sex sells, dat weten we allemaal.
Wanneer heb jij een mannetje of 10 laten acteren in je video’s en een helikopter ingezet…?
Deze mannen maken er tenminste echt werk van om het huis onder de aandacht te krijgen. Het is ze zelfs gelukt dat er aan de andere kant van de wereld een blog over geschreven wordt.
Laatste berichten van Han Tuttel (toon alles)
- Hoe technologie en automatisering de toekomst van de makelaardij gaat veranderen - 23 juni 2018
- De Call to Action wordt niet optimaal benut - 20 november 2017
- Marketing Pitches – Genomineerden Vastgoed Woningmakelaar van het Jaar 2017 - 10 november 2017
Fantastische video van Neo Property! Het is toch vaak het budget, waardoor makelaars voor een bepaalde video-oplossing kiezen.
Als tussenoplossing produceert Onlinebezichtigen.nl o.a. de volgende video’s.
Op basis van foto’s, maar je doet net even wat meer..
Bekijk enkele voorbeelden van de ‘online bezichtigingen’ hier: http://www.youtube.com/bregmanmakelaardij
Om te beginnen vind ik de video uit Australië leuk,apart, bijzonder en origineel. Of de woning daardoor verkocht wordt weet ik niet maar er wordt in ieder geval over gesproken. Video kan een toegevoegde waarde hebben tov foto’s maar ook hier geldt dat het dan wel kwaliteit moet zijn. En dat is het probleem. Een goeie film/video maken is een heel ander vak dan foto’s maken. Verder vraag ik me af of de kopers ze ook echt kijken. Onze gemiddelde websitebezoeker op http://www.kooymaneigenhuis.nl, kijkt 3min 42 sec. Nu heb ik geen idee of dat korter of langer is dan vergelijkbare sites maar het is ieder geval korter dan een gemiddelde video. Zijn er cijfers bekend die aantonen hoe vaak een bezoeker een video kijkt?of hoe lang?Ik ben benieuwd.
Mede daarom is het belangrijk dat een video snel maar duidelijk is, en natuurlijk niet te lang. 90 seconden is al gauw het maximum voor veel consumenten en ‘gemiddelde’ huizen.
@ Kees Kooyman: Je vragen zijn heel legitiem. 3 min 42 sec is een goed gemiddelde voor een makelaarssite en dan ben ik het snel met Han eens dat 90 sec voor een filmpje echt maximaal is, misschien is korter bv 60 sec of zelfs 45 sec.
Je wilt immers dat men meerdere woningen bekijkt of contact met je opneemt. Als video een strategie is van je, dan geef je jezelf betere kansen als je de video’s allemaal bij elkaar zet/presenteert zodat een gebruiker snel een volgende video kan selecteren.
JTBB Tips: Hou de video’s kort. Zorg dat de video’s bij elkaar gepresenteerd worden zoals you tube. Zorg dat de contact info continue in beeld is. Zorg dat mensen de video’s kunnen doorplaatsen op social media sites. Zorg voor toegevoegde waarde t.o.v. van de foto’s, toon bv een shot van de omgeving. Als het een aan elkaar geplakt filmpje is van de foto’s dan zal men dat snel doorhebben en gewoon naar de foto’s kijken … dat is namelijk sneller.
Video is een heel goede tool voor niet alleen Makelaars maar voor bijna alle bedrijven, bedrijven met een website voorzien van video’s , worden door Google opgewaardeerd in de ranking.
Je kan video’s plaatsen op zeer veel video sites (gratis reclame).
Ik ben het er volledig mee eens dat de presentatie afhankelijk is van de doelgroep. De stelling dat sex sells verwerp ik daarom dan ook. De eerste selectie vindt plaats op internet is gebleken. Die 1e selectie wordt gedaan door de vrouw, wijzen de cijfers uit.
Die vrouw wordt verleidt door sfeer. Ik denk dan ook dat de sfeer in de beide woningen nog wel wat meer aandacht verdient.
Daarna wordt de keuze gemaakt tussen fotografie of video, afhankelijk ook van het budget.
De video in het voorbeeld komt op mij toch meer over als een slideshow. Video bestaat volgens mij uit bewegende beelden en die vind ik hier niet zo in terug.
Conclusie: een pakkende sfeer is m.i. the unique selling point. Gevangen door mooie professionele fotografie en/of video.
Designery house-makeup
verkoopstyling
Goed punt Han,
Video wordt steeds belangrijker. Met name sfeer leg je meer en beter vast met video. We hadden eind 2008 ons internet tv-kanaal maar de verkopers stonden nog niet te springen. Inmiddels wordt kuub.tv doorgelinked naar ons youtube-kanaal en worden er leuke films geupload, zij het mondjesmaat. Alles valt of staat met een goede verkoper (lees eigenaar) imho moet je ook enige humor inbouwen zodat een film min of meer een viral wordt.
Tot slot moet je je klant ook adviseren de video op funda te plaatsen. Daar zijn toch de meeste zoekers.
een goed voorbeeld van sfeer overbrengen vindt je hier: http://www.kuub.tv
De keuze voor foto of video is afhankelijk van de doelgroep én het huis/project.
Als ik naar mezelf kijk, maak ik van alle objecten (incl. bouwpercelen) foto’s en van sommige ‘speciale’ huizen en/of projecten daarnaast ook nog eens video.
Omdat mijn doelgroep over het algemeen verder weg woont en dus niet in de gelegenheid is om ‘even te komen kijken’, werkt een video voor hen a.h.w. als een soort vereenvoudigde bezichtiging. Vandaar ook, dat ik de video’s vrijwel altijd in dezelfde (logische) volgorde opneem cq monteer…van de voordeur tot het dak.
Tenzij het gaat om een algemene presentatie van bijv. een bouwmethode met verschillende modellen o.i.d. zou ik er persoonlijk niet snel voor kiezen om foto’s als een slideshow achter elkaar te plakken en dat dan een video te noemen. Bovendien worden hiervoor meestal ook nog eens dezelfde foto’s gebruikt, die elders in de presentatie tevens als ‘gewone afbeeldingen’ terugkomen.
Ja, een ‘echte’ video kost iets meer tijd, want je moet dezelfde ‘foto-route’ nogmaals afleggen, maar dan met een video-camera. Daar tegenover staat, dat het meer leeft en zodoende een hogere attentiewaarde heeft, waar het uiteindelijk allemaal om draait.
Voorbeelden: http://www.youtube.com/user/NiclaMakelaarSpanje