Tijdens je leven zijn er meerdere momenten van diepe ontroering of heftige emotie. Je eerste kus, trouwen, scheiden, overlijden. En zo zijn er nog meer voorbeelden te noemen, alleen daar gaat het niet om. We gaan het hebben over het kopen van je (eerste) huis. Emotie van de grootste orde, aangezien er ook nog eens een groot financieel belang meespeelt.

Dit is het vervolg op het blog van 9 september over het gemis van emotie bij het zoeken naar een huis op woningwebsites. Intussen heb ik achterhaald wie wat gaat doen.

De makelaarsorganisatie Makelaardij Hendriks / Hoekstra en Van Eck Makelaars (tjonge wat een mondvol) gaat een volledig nieuwe mobiele site lanceren. Probeer het niet met een computer te benaderen, dat wordt geen succes.

Ze hebben gezien dat hun huidige mobiele versie van de website steeds meer gebruikt wordt, reeds 20% van hun bezoekers weet het te vinden en dat aantal groeit per week. Die gebruikers zijn de early adopters, precies de doelgroep die nu een huis wil kopen en kan betalen. Je moet die dan ook aanspreken op hun eigen manier: mobiel.

De nieuwe mobiele site is gericht op touchphones. Mijn nog-net-geen-twee-jaar-oude blackberry maakte geen schijn van kans op die nieuwe site. Een bewuste keuze vernam ik later, er wordt gewerkt aan de toekomst, niet het verleden. Opeens voelde ik me oud…

Essentie

De essentie van het nieuwe project, Emozo geheten, is de emotie terugbrengen in de zoektocht naar een huis. Laat ik wat eigenaardigheden opnoemen, want dat zijn het wel. Het is echt anders.

  • Je kan niet gaan zoeken zonder maximaal 5 voorkeuren mbt je woonomgeving te selecteren. Aangevuld met locatie en eventueel prijs.
  • De zoekresultaten laten niet de ‘standaard’ informatietekst zien. Die tekst wordt over het algemeen door de makelaar geschreven. Cliché en stijf. Emozo gaat een tekst laten zien die de verkoper zelf heeft geschreven. Niet over het huis, maar met het verhaal waarom het zo fijn wonen is in dat huis.
  • De gekozen woonemoties (of voorkeuren) leveren een ‘kleur’ op. Op basis van die kleur worden woningen gematcht.

Het is een andere manier van benaderen. Als zoeker krijg je nu huizen te zien die goed overeenkomen met wie je bent en wat je belangrijk vindt. Huizen die je op basis van de hoofdfoto waarschijnlijk niet verder bekeken zou hebben, maar volgens dit systeem wel degelijk in aanmerking komen voor de koper.

Makelaars

Het zal voor makelaars ook bruikbaar zijn bij een aankoopbegeleiding. Je kan nu eenvoudig met alternatieven voor een huis aan komen op basis van woonwensen. Niet zozeer vanwege de m² en woningtype. Het zal in het begin vast wel even wennen zijn, misschien moet je er een beetje mee spelen om goede resultaten te krijgen, maar dat is toch juist het leuke van aankopen?

Gaat Emozo werken

Goede vraag. De insteek vind ik gaaf. De moeilijkheid zal hem zitten in het kiezen van de juiste (maximaal 5!) voorkeuren oftewel woonwensen uit een rijtje van 30. Een aantal voorbeelden waar je dan aan moet denken zie je rechts op het plaatje (waar ik de kleuren mis).

Persoonlijk vind ik 5 voorkeuren te weinig. Ben ik dan te kieskeurig misschien?

Het succes hangt ook af van de kwaliteit van de match. Heeft de makelaar de juiste woonwensen/voorkeuren geselecteerd voor dat huis? In hoeverre komt het overeen met de werkelijkheid, of probeert de makelaar er wat extra te selecteren zodat het huis vaker getoond wordt? Dat is een valkuil, dat zal de zoeker niet accepteren en Emozo al snel vergeten.

Makelaar blijft de spil

Heel stiekem heb ik een voorproefje mogen zien van Emozo. En daar viel me meteen iets op. Lees de teksten van de verkopers maar even, want dan zie je wat ik bedoel:

Welke eigenaar van een huis zegt dit: “Deze verrassend ruime eengezinswoning ligt aan de rand van…”. Of wat denk je van: “Aan de rand van het centrum, op een rustige locatie gelegen, royaal modern…”.

Er zijn dus kennelijk makelaars die niet de moeite hebben genomen om daadwerkelijk de verkoper een stukje tekst te laten schrijven. Knippen/plakken is eenvoudiger zo lijkt het wel. De koper zal dit niet accepteren. Die zal een echte oprechte tekst van de verkoper willen, zoals “Ik heb in dit appartement met veel plezier gewoond, omdat…”, of “We wonen in een mooie lichte hoek woning met veel ruimte, en garage.
Dat zijn teksten die je gelooft, dat is echt. Geschreven vanuit het hart en naar de nieuwe bewoner toe.

Als Hendriks / Hoekstra en Van Eck er in slaagt om de makelaars het belang van de consumenten input duidelijk te maken kan dit een succes worden. Zolang er makelaarsteksten blijven staan zie ik het somber in. Juist dat emotionele is wat het uniek en bijzonder maakt!

Sneak Preview

28 september wordt Emozo officieel gelanceerd. Jij kan intussen al een kijkje nemen, ontdekken hoe het werkt. Scan de QR-code met je smartphone.

The following two tabs change content below.
Grondlegger van de De Scherpe Pen waar hij samen met andere bloggers kritisch over de makelaardij schrijft. Oprichter van de vergelijkingssite voor makelaars WieisdeBesteMakelaar.nl waarmee hij zowel consumenten als makelaars ondersteunt.
Google+