De transitie naar 2.0

Makelaar 2.0Je hoort er veel over, maar wat moet je er daadwerkelijk voor doen (en waarom) wanneer je als makelaar ‘2.0’ wilt worden? Langen & Partners doet hier verslag van de transitie die zij hebben gemaakt. Doe er je voordeel mee! (ht)

Als makelaar is het erg belangrijk om goed gevonden te worden. Vaardigheden in marketing, sales en netwerken zijn essentieel en krijgen nu een nieuwe dimensie via social media. Met de reeds opgebouwde ervaring vanuit persoonlijk vlak hebben we dan ook besloten deze activiteiten in te gaan zetten op zakelijk vlak. Inmiddels maakt Langen & Partners Makelaars uit Nijmegen volop gebruik van deze media, met als resultaat dat nieuwe opdrachten worden verworven.

Intussen groeit de bekendheid van ons kantoor en wordt het bereik van het medium steeds concreter. Doordat relaties onze tweets ‘retweeten’ is het bereik vele malen groter en gerichter dan wat we realiseren binnen ons kanaal alleen. En dit in slechts een paar seconden tijd en zonder kosten. PR verandert en wij passen ons hier op aan.

Welke social media?

Social Media In de trainingen van Jannetta Dorsman komen alle social media voorbij, Hyves, Facebook, Twitter, Plaxo, Google Talk etc. Maar inmiddels heeft de tijd uitgewezen welke social media het populairst zijn en waar dan ook het meeste rendement uit is te halen. Wij hebben gekozen voor de inzet van de 3 snelst groeiende media, Twitter, YouTube en Facebook. Naar onderzoek is namelijk gebleken dat de meeste mensen van de doelgroep actief zijn binnen deze netwerken. Nu het YouTube en Twitter account lopen zijn we bezig met de ontwikkeling van een strategie voor Facebook.

Facebook

Facebook lijkt de strijd te gaan winnen van Hyves en statistieken hebben uitgewezen dat Facebook iets voor iedereen is, waar Hyves vooral populair is onder jongeren en ouderen die via deze weg met de jongste generatie van de familie communiceren. Aangezien er veel tijd in social media gaat zitten, wanneer u uw digitale vriendennetwerk wilt onderhouden, kiezen steeds meer mensen ervoor om hun Hyves account te sluiten en zich volledig te richten op Facebook.

Facebook is dan ook een miljarden bedrijf (schatting waarde bijna 50 miljard $), logischerwijs zit er dan ook een goede commercie achter en kent de site vele mogelijkheden. Dit maakt Facebook dan ook een zeer gecompliceerd medium om op de juiste manier in te zetten om het gewenste resultaat te realiseren. Voor iedere klant doen wij onze best de woning zo goed mogelijk te promoten onder een zo groot mogelijk publiek.

YouTube

Sinds vorig jaar zit in het standaard pakket ‘bemiddeling bij verkoop’, de ontwikkeling van een video promotiefilm die de geïnteresseerde de mogelijkheid geeft om op een rustige manier en met verhoogde internetactiviteit een kijkje in de woning te nemen. Door deze promotionele activiteit kan de belangstellende kiezen op welke manier hij of zij kennis wil maken met de woning.

Maar de voornaamste toegevoegde waarde van dit medium zit hem vooral in de techniek die er achter zit. Wanneer een persoon namelijk zoekt of films bekijkt opgenomen in hun plaats, buurt of straat wordt het werk van ons als suggestie aangedragen. De gebruiker, met belangstelling voor deze plaats, buurt of straat ziet dat er een woning te koop staat en is in staat door middel van één klik kennis te maken met de woning. Naast dat het vaak erg leuk is om de inrichting van anderen te bekijken levert het een sterke naamsbekendheid op, welke op een vernieuwde manier wordt gerealiseerd op het moment dat men er voor open staat. Oftewel, YouTube bezoekers zijn ontvankelijk voor nieuwe suggesties.

Wat niet vergeten moet worden is dat YouTube voornamelijk wordt gebruikt door jongeren en jong volwassenen. Hierdoor is het rendement van dit medium nog relatief laag. Nu is onze insteek van dit medium dan ook tweeledig; het is een extra dienst voor onze relaties die men in staat stelt te kiezen hoe ze bekend willen worden met de woning, maar ook omdat over 2 a 3 jaar de YouTube generatie zich door ontwikkelt tot de doelgroep van de makelaardij.

Twitter

Het afgelopen jaar heeft Twitter een grote groei doorgemaakt. De concurrent, Google Talk, deed vanaf medio 2010 ‘niet meer mee’, met als gevolg dat er met een gerust hart energie in het juiste medium van dit kaliber kon worden gestoken. De adoptie door de nieuwsorganisaties heeft er voor gezorgd dat Twitter vandaag de dag een prominent medium is welke door bedrijven concreet kan worden ingevuld. Ieder bedrijf kan zelf bepalen welk imago en boodschap ze willen overdragen, daarom is het van belang eerst helder te hebben welke manier van twitteren past bij het kantoor.

Persoonlijke benadering, een punt wat ieder kantoor wil nastreven. Wij hebben dit dan ook als vertrekpunt voor Twitter gekozen. Dit is ook de insteek van het medium, maar veel twitter gebruikers staan niet goed stil bij deze kernwaarde. Zo zijn er tal van gebruikers die werken met een automatische boodschap, een machine die de belangstellende (follower) benadert. Inderdaad een tijdbesparing van een aantal seconden, maar toch inefficiënt. Naast dat dit als onpersoonlijk wordt ervaren en de eerste indruk dus al slecht is, komt dit niet ten goede van het rendement van het medium. Door de moeite te nemen iedere belangstellende de gepaste aandacht te besteden, wordt er tegelijk overzicht gehouden en kent men zijn nieuwe klanten.

Wij gebruiken de (publieke) kennis over onze (potentiële) klanten en hun bijbehorende profielen om de dienstverlening beter aan te passen op de omgeving, met als gevolg dat er een verbeterde toegevoegde waarde voor onze relaties kan worden gecreëerd. Daarnaast zijn instrumenten als Twitter bij uitstek middelen waarmee klantloyaliteit kan worden verbeterd en relaties kunnen worden onderhouden, waardoor de concurrentiewaarde toeneemt (en dus ook de bedrijfsstabiliteit).

Langen & Partners Makelaars en Social Media

Door de juiste inzet van social media zijn wij in staat een nieuw publiek te bereiken, welke naar verwachting alleen maar zal toenemen wanneer voor de ‘2.0’-generatie het moment is aangebroken dat zij op zoek gaan naar een woning. De eerste hiervan bereiken we via deze media al. Onlangs zijn er naar aanleiding van YouTube een aantal bezichtigingen geweest en zijn de eerste opdrachten via Twitter binnengehaald. Deze ervaring heeft er dan ook voor gezorgd dat wij overtuigd zijn van het potentieel en belang van de inzet van social media. Momenteel lopen er een aantal analyses die het rendement van Twitter en YouTube nog verder zouden kunnen verhogen en staan we klaar voor de nieuwe generatie huizen kopers en verkopers.

P.S. Het mooie van social media is dat het medium zelf ook snel ontwikkelt. Naast de genoemde aspecten zijn er nog veel meer mogelijkheden en er zullen ook snel nieuwe mogelijkheden bijkomen, een succesvolle(re) inzet is dan ook hetgeen waar ons team zich op richt. Door onze eigen ervaring met u te delen, dragen we bij aan de inzicht m.b.t. de bewezen waarde van social media binnen onze sector. Volg ons op Twitter via @LangenPartners.

The following two tabs change content below.
Grondlegger van de De Scherpe Pen waar hij samen met andere bloggers kritisch over de makelaardij schrijft. Oprichter van de vergelijkingssite voor makelaars WieisdeBesteMakelaar.nl waarmee hij zowel consumenten als makelaars ondersteunt.

2 Reacties

  1. Beste Han,
    Uitstekend artikel. Dit ga ik bewaren. Ik wens hen een succesvolle toekomst!! Hartelijk dank.

    reageren

Geef een reactie

Google+