Selecteer een pagina

Dit is een gastblog van Kees Kooyman – eigenaar van makelaarskantoren te Alblasserdam, Oud-Alblas, Papendrecht en Sliedrecht.

De makelaar heeft het gedaanHoewel er in Nederland, om maar niet te spreken over de rest van wereld, veel belangrijkere, ingrijpendere en ergere dingen gebeuren bekruipt mij de laatste tijd het gevoel dat iemand dit jaar heeft uitgeroepen tot het jaar van het neersabelen van de makelaardij.

Onderzoeken en dergelijke

Voorover mij bekend zijn er in de afgelopen maanden 2 banken geweest die middels een rapport hebben aangegeven dat de toekomst voor de makelaar en de makelaardij in het algemeen er op z’n minst somber uitziet. Kort gezegd stellen ze dat de omstandigheden zodanig zijn veranderd dat de makelaardij als beroepsgroep geen toegevoegde waarde meer heeft.

Een onderzoek van het Erasmus zegt dat de makelaar lui is. Middels het inzetten van een mystery caller tonen zij aan dat 80% van de gebelde makelaars niet terugbelt, niet reageert op vragen. En als ze dan al terugbellen tonen ze weinig of geen interesse in de klant zelf.

Verschillende bloggers op de diverse sites claimen, al of niet gestaafd met onderzoeken in welke vorm dan ook, dezelfde bedroevende resultaten. Verschillende mensen uit de zogenaamde vastgoedwereld zeggen al langer dat de makelaar ten dode is opgeschreven.

Feiten?

Uit al die onderzoeken, blogs en artikelen komt grof gezegd het onderstaande naar voren.
De gemiddelde makelaar neemt een huis op, creëert bij zijn klant een te hoge verwachting, zet het huis op internet en wacht af. Een goede makelaar doet hetzelfde maar zet hem op verschillende sites en heeft een professionele fotograaf. Een hele goeie makelaar doet hetzelfde maar huurt een verkoopstylist in, zet ook nog een filmpje op youtube en twittert dat hij een woning in de verkoop heeft. Daarna gaat hij in zijn stoel zitten en wacht tot de telefoon gaat.

Omdat die makelaar minder omzet heeft, heeft hij nog steeds de neiging om,net als hij dat in het verleden altijd gedaan heeft, een woning te hoog te taxeren om de klant binnen te halen. Dit is, naar de mening van velen, een van de redenen dat de prijzen de afgelopen jaren zo hard zijn gestegen.

Of dit nu harde feiten zijn of niet, of deze onderzoeken nu wel of niet kloppen, dit is het beeld wat de gemiddelde klant van de makelaar heeft. En dit beeld is het laatste jaar alleen maar slechter geworden. Elke makelaar zal wel eens bij een voortgangsgesprek gehoord hebben dat zijn klant vindt dat hij te weinig van hem hoort, dat er te weinig actie is. Elke makelaar zal ook wel eens op een verjaardag, tijdens gesprekken op een receptie of van vrienden hebben gehoord dat het misschien nu niet goed gaat maar we tenslotte jarenlang onze zakken gevuld hebben zonder dat we er veel voor gedaan hebben. Dat we misschien zelfs wel arrogant zijn.

Zelfreflectie

Spiegeltje aan de wandAls we nu er eens van uit gaan dat deze onderzoeken in ieder geval gedeeltelijk waar zijn. Dat het misschien wel heel gemakkelijk is om de makelaar de schuld te geven van de stagnerende verkoop maar dat er toch voldoende redenen zijn om dit beeld te rechtvaardigen?

En als we er nu ook eens van uit gaan dat dit niet alleen voor onze collega’s geldt maar ook voor ons eigen kantoor?

2012

Laten we er nu voor zorgen dat 2012 het jaar wordt dat de makelaardij zijn toegevoegde waarde weer gaat bewijzen. Eén van de onderzoeken stelde dat er door de luiheid van de makelaar misschien wel 25.000 woningen minder zijn verkocht. Dit betwijfel ik sterk. De makelaardij als beroepsgroep kan er volgens mij niet voor kan zorgen dat het marktsentiment wordt gekeerd. Maar wij kunnen er wel zorgen dat volgend jaar om deze tijd de onderzoeken aantonen dat de klant, ondanks het feit dat zijn woning misschien niet is verkocht, er van overtuigd is dat zijn makelaar er alles aan gedaan heeft.

The following two tabs change content below.

Gastblogger

Artikelen in deze groep zijn geschreven door verschillende mensen die eenmalig of af en toe een bijdrage leveren aan De Scherpe Pen. Ook jij kan een gastblog insturen! Maak daarvoor gebruik van het contactformulier of stuur een email naar info (at) descherpepen puntje nl.
Google+