#dehondmoetblijvenActie, Actie, Actie! Oh sorry, ik loop wat te hard van stapel. Maar dat er iets goed mis gaat bij huizensite funda vraagt toch om actie, zoals de twitteractie #dehondmoetblijven en dit blog in mijn geval.

Aandacht

Als makelaar heb je (onder andere) als doel om huizen die je in verkoop hebt namens je opdrachtgever te verkopen. Dat bereik je niet door te wachten, nee, je gaat actief aan het werk om ‘het object‘ onder de aandacht te brengen van potentiële kopers.

Zelfs daar red je het tegenwoordig al niet mee, want zonder een fotograaf, woningstyliste, aanmelden op meerdere huizensites (JAAP.nl, HUISLIJN.nl et cetera) en natuurlijk WIDBM.nl tel je als makelaar niet meer mee. Vanzelfsprekend zijn er ook andere creatieve mogelijkheden.

Alternatieven

Aandacht krijgen voor een huis kan ook op een andere manier. Dat is precies wat Joost en Barend van De Vuurtoren Makelaardij te Weesp doen. Alleen pikt funda dat niet. Daarom stuurt de ‘customerservice‘ van funda de volgende email naar het makelaarskantoor:

Geachte Makelaar,

Er is geconstateerd dat er bij een woning of meerdere woningen welke door u zijn aangemeld de funda de databasevervuiling regels overschreden worden. Er wordt namelijk misbruik gemaakt van het (hoofd)fotoveld door geen pure objectinformatie te tonen. Dit is volgens de NVM en Funda echter niet toegestaan.

Deze en andere regels kunt u altijd nalezen via de funda desk onder ‘Richtlijnen’.  Gemakshalve hebben we de richtlijnen ook als bijlage meegestuurd.

Wij gaan er vanuit dat u de aanbiedingsteksten voor a.s. dinsdag heeft aangepast, anders zijn wij genoodzaakt deze presentatie zelf van funda te verwijderen.

Met vriendelijke groet,

Onpersoonlijk, dreigend en ook nog eens ongefundeerd (zie verderop).

Waar het om gaat

Maar waar gaat het dan allemaal om? Nou, bijvoorbeeld om dit huis waar Einstein (de hond) je meeneemt op een rondleiding door het huis.

De hond moet blijven

Dat mag niet van funda – zo vinden ze. De hoofdfoto geeft namelijk geen objectinformatie. Nou kan dat wel zo zijn beste customerservice, maar wie is de customer? De makelaar toch…? Dit object huis krijgt zo wel de aandacht! Dat is toch waarmee je een huis verkocht krijgt? Dat is toch waar funda in bijdraagt, het aanbieden van een platform waarmee makelaars huizen verkocht kunnen krijgen voor hun opdrachtgevers en waar potentiële kopers kunnen zoeken naar hun nieuwe (t)huis?

Waarom dan toch die makelaar, die het al zo moeilijk heeft, gaan frustreren met ‘regeltjes’ die niet in het voordeel van de consument noch de makelaar zijn?

Richtlijnen datakwaliteit

Voor het gemak heeft funda de richtlijnen datakwaliteit meegestuurd (download de PDF hier). Tot mijn verbazing en vermaak staat er NIETS over het niet mogen tonen van een hond (of iets anders) als hoofdfoto.
Tja.

IJsvogeltje vist naast het huisNee, het is niet de eerste keer dat De Vuurtoren Makelaardij op originele wijze aandacht trekt voor een huis in verkoop. Zo hebben ze eerder al foto’s gebruikt van een ijsvogeltje, een boot op z’n kop, een groene weide met koe en het uitzicht op z’n kop. Dat gaat overigens altijd gepaard van een tekst die de eenheid duidelijk maakt. Erg leuk en goed gedaan zelfs!

Je verwacht als verkoper toch dat je makelaar z’n best doet om het huis verkocht te krijgen? Volgens mij is dat exact wat Joost en Barend doen!

Voor wie kies jij partij? Ben je het met funda eens dat deze manier van aandacht trekken voor het huis niet kan (en dat gaat veel verder dan alleen de foto van de hond, lees de tekst maar) of ga je actie voeren en laat je iedereen weten #dehondmoetblijven !

The following two tabs change content below.
Grondlegger van de De Scherpe Pen waar hij samen met andere bloggers kritisch over de makelaardij schrijft. Oprichter van de vergelijkingssite voor makelaars WieisdeBesteMakelaar.nl waarmee hij zowel consumenten als makelaars ondersteunt.
Google+