8 eenvoudige manieren om je website te verbeteren

Nerd insideOK, je hebt een website. De kans is groot dat die nog altijd hetzelfde is als 5 jaar geleden. De laatste tijd heb ik geweldige (nieuwe) sites van makelaars gezien, maar minimaal 2x zoveel rampzalige websites.

5 problemen die ik vaak zie

  1. Je hebt een nerd, geek of 3e partij nodig om je website te actualiseren
  2. Geen enkel onderscheidt met andere websites van makelaars
  3. Het ontbreken van interactie mogelijkheden met je (potentiële) klanten
  4. Alles gaat over jou en je kantoor
  5. Je informatie is statisch en onveranderd

Helaas komt het vaak voor dat er een website gemaakt wordt, om er vervolgens niet meer naar om te kijken. Voordat je gebruik gaat maken van Facebook, twitter en bloggen raad ik je aan om eerst eens heel erg goed naar je huidige website te kijken. Ik denk dat veel makelaars angstig zijn om er iets aan te veranderen. Angst voor de kosten en tijd meestal. Toch is het nu eenvoudiger en goedkoper om een geweldige site neer te zetten dan 5 jaar geleden.

Checklist

Hierbij geef ik je 8 adviezen hoe je jouw huidige (of nieuwe) site kan verbeteren. Let op, ik hou het bewust extreem simpel, anders ga je toch niets met de tips doen, dat weet jij ook wel.

  1. Bekijk elke pagina en link op je site
    Veel van je pagina’s bevatten ‘standaard’ informatie. Kijk maar naar je ‘dienstverlening’ pagina bijvoorbeeld. Saai! Iedereen heeft daar hetzelfde staan. Schrijf je eigen teksten eens vanuit je hart, met passie. Wanneer je schrijft vanuit je eigen persoonlijke ervaring dan leg je jouw ziel in de tekst. Consumenten lezen en voelen dat. Het is echt. Het leeft.
  2. Doorloop het volledige proces met je klant -zo weet je welke informatie belangrijk is
    Begin bij het begin en denk goed na over wat de klant belangrijk vindt. Welke vragen hoor je vaker dan andere? Juist die informatie wil je op je site hebben. Benoem je kosten en wat je er voor doet (wie betaalt hoeveel en waarvoor). Denk als een klant en wat jij zou willen weten. Maak een stappenlijst voor aankopers en verkopers. Dat is direct een goed begin voor de informatie op je site.
  3. Zorg voor een bewuste reden voor je informatie op je site
    Als er iets zonder specifieke reden op je site staat, verwijder het! Hou een grote schoonmaak. Je kopers houden niet van een huis vol met tierelantijntjes. Dat geldt ook voor je website. Hou het geordend en netjes. Zoals jij je klanten adviseert om hun huis te ‘stylen’, zo moet je dat ook op je website toepassen.
  4. Contact
    Op elke pagina wil ik je telefoonnummer zien, een link naar je Facebook, twitter en overige contactmanieren. Je wilt toch graag contact hebben met kopers en verkopers? Maak het ze dan zo makkelijk mogelijk. Plaats het niet alleen onderaan in kleine lettertjes. Het mag best prominent aanwezig zijn. Bovenaan, zijkant. Als ik maar niet hoef te zoeken. Mensen zijn lui…
  5. Foto’s
    Een foto zegt duizend woorden. Laat zien wie je bent. Niet hoe je graag zou willen zijn of hoe je 5 jaar geleden er uit zag. Goede, professionele foto’s van jou en je team zoals jullie vandaag zijn.
  6. Minder over jou, meer over hen
    Makelaars hebben grote ego’s. Feit. Stop met vertellen over jezelf, vertel wat jij doet voor je klanten. Geef voorbeelden en maak gebruik van de testimonials op WIDBM. Maak het aantrekkelijk voor de bezoekers om contact met je op te willen nemen.
  7. Wees persoonlijk
    Voeg concrete informatie toe over wie je bent en waarom jij de juiste keuze bent. Zonder punt 6 te vergeten. Voeg een video toe en laat daar ook je klanten in aan het woord. Niet repeteren, niet bewerken. Laat het echt zijn. Makelaars zijn ook maar mensen. Betrek je vestigingsplaats (of wijk) erbij en vertel waarom je het fantastisch vind om juist in dat gebied actief te zijn.
  8. Maak gebruik van een goed CMS
    Je wilt zelf eenvoudig je informatie op de site kunnen aanpassen. Teksten wijzigen, foto’s vernieuwen en informatie toevoegen. Zonder tussenkomst van een programmeur, reclamebureau of webbouwer. Het is eenvoudiger dan velen je doen geloven.

Uiteraard is er veel meer, zoals zoekmachineoptimalistie (je vindbaarheid dus) en je statistieken cq analyse ervan. Maar ik wil je niet afschrikken, want dan verandert er nog niets!
Is het je trouwens opgevallen dat ik het hier alleen maar over jou en je dienstverlening heb gehad?

Ik ben erg benieuwd naar welke makelaarssite jij helemaal supergoed vindt en waarom. Nee, je mag NIET je eigen site voordragen (dan verwijder ik je reactie gewoon – censuur ten top!) en het gaat hier vanzelfsprekend ook niet om huizensites. Kudo’s als je de site van je concurrent durft te noemen.

The following two tabs change content below.
Grondlegger van de De Scherpe Pen waar hij samen met andere bloggers kritisch over de makelaardij schrijft. Oprichter van de vergelijkingssite voor makelaars WieisdeBesteMakelaar.nl waarmee hij zowel consumenten als makelaars ondersteunt.

Laatste berichten van Han Tuttel (toon alles)

12 Reacties

  1. Denk vanuit de klant , die altijd gehaast is en gelijk z’n doel wil halen , geen aanprijzingen van je opleidingen , visies en algele intergrale aanpak. Web-sites ( en de prachtige bios op twitter) staan bol van de Ik’s.
    Daarnaast zijn web-sites te goedkoop , met als resultaat dat de klant niet meer kan zien wie de voordeur nog elke dag om 8.30 open doet en zelfs aan het werk gaat.
    Da klant , daar ging het toch om ?

    reageren
  2. Een jaar of 5 geleden heb ik het ook voor ‘gewone makelaardij’ zo gedaan… maar ben wel gewend dat het niet begrepen wordt.

    Had vroeger een collega die zei dat het best werkte in mijn werkgebied… maar dat het nooit zou werken bij zijn klanten en/of in zijn werkgebied.

    Totdat we wisselden van gebied. Toen bleek dat het ook bij zijn klanten werkte en ook in zijn werkgebied.

    Maar mooie plaatjes zijn wel aantrekkelijker, dat dan weer wel 🙂

    Overigens is het gros van de info die je vind al verouderd (tarief is verandert en omhoog gegaan), maar het blijft toch allemaal online staan…

    reageren
  3. @ Marco – dank voor het compliment, we doen ons best ;-).

    reageren
    • Het gaat er niet om of een website mooi is, gaat om of ie effectief is 😉

      reageren
      • Niet mee eens!

        Ik denk dat een makelaarssites voor 90% gebruikt wordt door klanten die hun huis te koop gaan zetten en 10% door klanten die op zoek zijn naar een huis. Daarvoor ga je toch naar Funda (of alternatieve verzamelsite).

        Een zoeker die op funda aan het kijken is en 4 keer naar een makelaar heeft door geklikt is over het algemeen zo teleurgesteld in de kwaliteit van de site van de makelaar dat ze daar niet meer naar toe gaan (slechter overzicht, geen kenmerken, foto’s zijn niet groter/meer, etc, etc).

        Iemand die zijn huis te koop wil gaan zetten gaat kijken welke makelaar het mooiste internet-uithang-bord heeft.

        Misschien zit er wel naast en gaat iemand die in Haarlem wat zoekt wel 40+ sites af ipv 1 verzamelsite.

        reageren
        • Hoi Paul,

          Ik heb de afgelopen 6 jaar zo’n beetje alles getest dat je kunt bedenken, van websites, tot flyers, tot mailings… en er komt elke keer de conclusie van Marco uit.

          Een marketingmiddel dat het primaire doel heeft om mooi te zijn levert geen conversie op.

          Een marketingmiddel dat het primaire doel heeft om conversie op te leveren, levert conversie op. Ook al is design/uiterlijk secundair.

          Ik gebruik mijn site om klanten aan te trekken. Daar is hij heel goed in.

          Ik gebruik hem niet als uithangbord voor woningaanbod. Daar heb ik een aparte site voor. Die dat op zijn beurt weer heel goed doet :-D.

          reageren
          • Hi Arno,

            Ik begrijp heel goed je standpunt, het zal goed voor je werken. Gelukkig zijn voor de verschillende doelgroepen ook verschillende methodieken nodig. Een lidl verkoopt op een andere manier dan een albert hein. Van uitlatingen tot indeling van de schappen.

            Om conversie te bereiken zijn voor verschillende doelgroepen verschillende methoden nodig. Ik zou mijn huis namelijk nooit bij je te koop zetten op basis deze site:
            http://www.verkochtbinnen1week.nl
            http://www.snelleverkoophuis.nl
            http://www.huisverkopenmetverlies.nl
            http://www.youtube.com/watch?v=yGUN0aln0wo&feature=youtu.be&a (Belgische youtube?)

            Vraag me überhaupt af waar je de woningen etaleert (alleen Jaap e.d.?). Voor een mediacampagne vind ik ze moeilijk vindbaar.

            Ik als potentiële klant google wat verder…
            Wat kost het om van het verkoop in 1 week systeem gebruik te maken?
            “De mediacampagne kost ons 1.000 euro. Als mensen dat bedrag vooruit betalen, betalen ze als het huis verkocht is 2 procent courtage. Willen ze niet direct 1.000 euro betalen maar slechts 500, dan is de courtage 2,45 procent.”

            Voor agressieve acquisitie van mensen/huizen in nood werkt het waarschijnlijk heel goed. Afzetten tegen bestaande methodieken waar mensen ontevreden over zijn. Dat is alleen niet het business model en uitgangspunt waar ik zaken mee zou willen doen. Vanuit het perspectief “ik wil geld verdienen” snap ik het heel goed je selecteert alleen klanten waar je denkt wat aan hebben.

            Dus als bedrijf denk ik dat je het heel slim aan pakt, het is natuurlijk niet voor iedereen (en daar maak gelukkig je ook geen geheim van).

  4. De meest fanataschie site die ik ken is van Arno Wingen, alles is gericht op conversie 😉

    reageren
  5. uitgaande links (zoals naar facebook ed) is niet slim. Je doet alle mogelijke moeite om een bezoeker binnen te halen en je zegt eigenlijk: “hier moet je niet zijn, klik hier om weg te gaan”

    Andersom is wel slim, zet op je facebook ed een lijk naar je website 😉

    reageren
    • Marco, als je een lijk op facebook zet, schrikt dat potentiële klanten waarschijnlijk best wel af… 😉

      reageren

Geef een reactie

Google+