Met regelmaat kom ik het tegen op websites van makelaars of op de bio van hun twitteraccount. Je weet wel, dat kleine stukje tekst waarin je verteld wie/wat/waar/waarom over jezelf en je twitteraccount. “Meer dan 12 jaar ervaring“.
Of 15 jaar, 30 jaar, 7 jaar, dat maakt niet uit. Is dat eigenlijk wel een voordeel? Loopt de (ver)koper dan niet eerder het risico dat de makelaar gewoon routinematig bezig is? Altijd doet wat die al die jaren al deed? Daar zit namelijk absoluut geen voordeel in!
Sinds 2008 lijkt het me gunstig voor consumenten als de makelaar niet alleen jaren ervaring heeft, maar ook aan kan tonen dat er allesbehalve routinematig gewerkt wordt, juist vanwege al die jaren ervaring! Dat de ervaring hem/haar geleerd heeft om ieder jaar (of half jaar) opnieuw de werkwijze tegen het licht te houden en aan te passen aan de grillen van vandaag en morgen.
Laat ik het eens even grof stellen – een vergelijking met een oud beroep. Heb je dan, als klant, liever een fris, fruitig jong ding (M/V) dat van wanten weet? Of de vertrouwde routinematige aanpak van iemand die weet hoe die jou kan plezieren?
Is jouw ervaring een reden voor consumenten om voor jou te kiezen? Dan begrijp ik dat je er reclame mee maakt. Is het echter de routine die de boventoon voert, dan wordt het toch tijd voor een frisse jonge makelaar.
Hoeveel ervaring zal er donderdag op het NSM6 lopen?
Ik zie je daar! (in de ochtend)
Laatste berichten van Han Tuttel (toon alles)
- Hoe technologie en automatisering de toekomst van de makelaardij gaat veranderen - 23 juni 2018
- De Call to Action wordt niet optimaal benut - 20 november 2017
- Marketing Pitches – Genomineerden Vastgoed Woningmakelaar van het Jaar 2017 - 10 november 2017
Hoi Han,
Ik heb 12 keer 1 jaar ervaring …
mmm…. het blijft me bezig houden , heb er nog een nachtje over geslapen in Almelo . 12 jaar , precies ? Immers , dat is te lezen in me bio , web-site en elders .
Daar waar ik spreek , niet over ”ervaring” , maar over een 12 jaars bestaansrecht. Maar wellicht is er toch wel ervaring en zijn er toch netjes de nodige diplomas in het verleden gehaald.
12 jaar impliceert mijns insziens wel dat je dan geen ”varkenscyclus” ondernemer bent . Derhalve niet net na te top ingestapt om ook mee te eten in je dan tijdelijke job ; maar er achter staat , blijft opbouwen en de tijden probeert te overleven. Dat is ook ervaring , toch ?
Gelukkig speelt dit speelveld zich al 12 jaar af in het Buitenland .
De 12 jaar heb ik uit de lucht gegrepen, dan zal er zeker wel een overeenkomst zijn met deze of gene, die berust dan op louter toeval.
De keuze voor een makelaar door een woonconsument hangt af van subtiele verschillen tussen de diverse makelaars. De kunst is dus om als makelaar professioneel zodanig op te vallen, dat men voor jou kiest.
Deskundigheid van makelaars wordt in mijn beleving gewoon zonder meer door de woonconsument aangenomen, zoals dit ook bij andere beroepsgroepen worden ervaren: wie vraagt de advocaat, notaris of accountant naar zijn/haar diploma’s, papieren of nummer van inschrijving in willekeurig register?
Ervaring speelt een rol, omdat de woonconsument nu eenmaal vertrouwt op een makelaar die al langer werkzaam is in het gebied waar men wil verkopen of kopen. Echter, steunen op alleen ervaring kan de makelaar wel eens opbreken.
Mooi verwoord Frits!
Beste Han,
Wat jammer dat je ‘ervaring’ direct associeert met ‘routinematig doen wat je al jaren deed’. Makelaars die niets anders doen dan hetgeen ze altijd deden, zijn namelijk allang failliet of werkloos. In de huidige woningmarkt kan je daar namelijk niet mee overleven.
Ik denk dat juist in deze woningmarkt ervaring een belangrijke pré is. Laat ik dat uitleggen. De medewerkers die door makelaars de afgelopen jaren zijn ’toegevoegd aan de arbeidsmarkt’, zijn veelal niet de beste en meest ervaren krachten. Met een ontslagvergoeding op zak èn met behoud van hun uitkering bevolken deze makelaardij-ZZP’ers op dit moment de markt, al dan niet bij een prijsvechters-franchiseformule. Met lage kosten hebben ze, in elk geval op korte termijn, een prima boterham. En de consument vraagt zich af waarom hij zou kiezen voor een grotere en dus duurdere makelaar. Daar is maar één antwoord op: Omdat dààr op dit moment vooral nog WEL de ervaring zit. En omdat daar nog wèl wordt geïnvesteerd in kennis en opleiding.
Goedkoop is duurkoop, zij het dat de consument zich dat nog niet direct realiseert. Er lopen ‘makelaars’ rond die geen flauwe notie hebben van het gegeven dat ze toch ècht bezig zijn om een monument te verkopen. Het aantal ontbindingen neemt toe, omdat het financieel draagvlak van een kandidaat-koper die eind 2010 zijn hypotheekruimte heeft laten berekenen, door ‘jonge honden’ eind 2011 nog steeds als waarheid wordt beschouwd.
Ik heb in mijn organisatie flink wat zeer ervaren krachten rondlopen. Sommigen (waaronder ikzelf) hebben de tijd nog meegemaakt dat de huizenprijzen in twee jaar met ongeveer 40% kelderden bij een hypotheekrente van 12%. Zij hebben de huidige marktomstandigheden dus eerder meegemaakt. Er is weinig ècht nieuws onder de zon.
Overigens zijn dezelfde ervaren krachten ook actief op social media, adviseren ze hun opdrachtgevers over het effect van het ‘zappende’ koperspubliek op Funda èn de daarbij passende mediastrategie.
Ervaring èn enthousiasme dus. Niet teren op routine, maar je blijven aanpassen aan een veranderende markt.
Heel bewust hebben we dus juist nu gekozen voor een merkstrategie die uiting geeft aan het belang van ervaren, persoonlijk betrokken èn enthousiaste makelaars: ‘Dewaardevanervaring.nl’.
Duidelijke uitleg Wim, ik ga voor een groot deel daarin met je mee.
Ik denk niet dat de ‘slechte’ makelaars (om het even zo te noemen) allemaal al failliet of gestopt zijn. Er zijn namelijk nog steeds teveel makelaars voor de taart van 120.000 transacties. Dat werd gisteren ook erg mooi in beeld gebracht door Paul van de Putten tijdens NSM6.
Natuurlijk is ervaring belangrijk! Ik verbaas me alleen dat veel makelaars er dusdanig prat op gaan dat die ervaring an sich de reden is om voor ze te kiezen. De inzet van de ervaring is waar het om zou moeten gaan en het voordeel dat de (ver)koper er aan heeft. Alleen zie/hoor ik dat bij de massa nog wat weinig.
Het is dus geen anti-ervaring verhaal, maar een pro-onderscheiden verhaal (en dat mag best op ervaring, maar niet op het aantal jaren ervaring imho).