Met regelmaat kom ik het tegen op websites van makelaars of op de bio van hun twitteraccount. Je weet wel, dat kleine stukje tekst waarin je verteld wie/wat/waar/waarom over jezelf en je twitteraccount. “Meer dan 12 jaar ervaring“.

Of 15 jaar, 30 jaar, 7 jaar, dat maakt niet uit. Is dat eigenlijk wel een voordeel? Loopt de (ver)koper dan niet eerder het risico dat de makelaar gewoon routinematig bezig is? Altijd doet wat die al die jaren al deed? Daar zit namelijk absoluut geen voordeel in!

 

Stem op het 'Vraagje' hier rechtsSinds 2008 lijkt het me gunstig voor consumenten als de makelaar niet alleen jaren ervaring heeft, maar ook aan kan tonen dat er allesbehalve routinematig gewerkt wordt, juist vanwege al die jaren ervaring! Dat de ervaring hem/haar geleerd heeft om ieder jaar (of half jaar) opnieuw de werkwijze tegen het licht te houden en aan te passen aan de grillen van vandaag en morgen.

Laat ik het eens even grof stellen – een vergelijking met een oud beroep. Heb je dan, als klant, liever een fris, fruitig jong ding (M/V) dat van wanten weet? Of de vertrouwde routinematige aanpak van iemand die weet hoe die jou kan plezieren?

Is jouw ervaring een reden voor consumenten om voor jou te kiezen? Dan begrijp ik dat je er reclame mee maakt. Is het echter de routine die de boventoon voert, dan wordt het toch tijd voor een frisse jonge makelaar.

Hoeveel ervaring zal er donderdag op het NSM6 lopen?
Ik zie je daar!  (in de ochtend)

The following two tabs change content below.
Grondlegger van de De Scherpe Pen waar hij samen met andere bloggers kritisch over de makelaardij schrijft. Oprichter van de vergelijkingssite voor makelaars WieisdeBesteMakelaar.nl waarmee hij zowel consumenten als makelaars ondersteunt.
Google+